וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוסר תיאום במאבק בארגוני פשיעה

אייל דץ ואיילה חננאל

6.5.2009 / 16:00

דו"ח מבקר המדינה: למרות הפגיעה הקשה בארגוני הפשיעה בישראל, יש מקום לשיפור רב במאבק המשולב

המשטרה, רשות המסים, המשרד לביטחון פנים, הרשות לאיסור הלבנת הון והפרקליטות - אלו הגורמים שהיו אמורים לפעול יחד ולהיאבק בארגוני הפשע. דו"ח מבקר המדינה קובע כי למרות הפגיעה הקשה שנחלו ארגוני הפשיעה, יש מקום לשיפור רב במאבק המשולב. כמו כן, מעביר המבקר ביקורת על העיכוב בהקמת התוכנית להגנת עדים.

בחודשים פברואר-אוגוסט 2008 בדק משרד מבקר המדינה את היערכות גורמי האכיפה למאבק בארגוני פשיעה. נבדקה היערכות המשטרה, רשות המסים והפרקליטות למאבק בארגוני הפשיעה, שיתוף הפעולה ביניהם וטיפול המשטרה בארגונים.

המבקר אמנם משבח את פעילות המשטרה ואת העובדה כי הביאה להגשת כתבי אישום נגד בכירים בארגוני פשיעה בהתאם ליעד המפכ"ל, אולם באשר ליעדים האחרים של המדינה בנושא המאבק בארגוני הפשיעה מותח המבקר ביקורת חריפה על כל הנוגעים לדבר. המבקר מציין כי בחודשים הראשונים להפעלת מתווה מפכ"ל המשטרה למלחמה בארגוני הפשע, מיפו יחידות המשטרה רכוש בשווי של כ-62 מיליון ש"ח, אך לאחר מכן הפסיקו מרביתן למפות את רכוש הארגונים.

המבקר מציין כי בשנים 2004-2008 תפסו יחידות המשטרה לצרכי חילוט רכוש בשווי של כ-24 מיליון ש"ח בלבד, אך הוא לא חולט אם משום שבשלבי החקירה התגלו קשיים מודיעינים וראייתיים, אם משום שבמסגרת הסדרי טיעון שעשתה הפרקליטות לא נכללה סנקציה זו ואם משום שטרם הסתיימו שלבי בירור יעילות החילוט במסגרת ההעמדה לדין של חברי ארגוני פשיעה.

לא רק המשטרה

המבקר מציין כי אמנם בתחילת שנת 2004 מופו חלק מהעסקים הבלתי חוקיים, אולם מאז חדלה המשטרה לפעול נגדם באופן שיטתי גם לאחר שהסתיים שלב איסוף המודיעין ולא היה חשש שפעילות זו תפגע בהצלחת החקירה נגד הארגונים.

אך הביקורת לא מופנית רק כלפי המשטרה. לטענתו, על רשות המסים, על הפרקליטות, על המשרד לביטחון פנים ועל הרשות לאיסור הלבנת הון לשפר את שיתוף הפעולה והתיאום ביניהם ועם המשטרה - ולמסדו. לקבוע יעדים, תוכניות עבודה משותפות ולפעול יחד נגד ארגוני הפשיעה תוך מיצוי הסנקציות הפליליות והאזרחיות-כלכליות. לפי הדו"ח, על רשות המיסים היה להקים מערך חקירות ומודיעין מאוחד למאבק בארגוני הפשיעה, שיפעל לשפר את שיתוף הפעולה עם גופי האכיפה האחרים ובראשם המשטרה. בפועל, לא נעשה הדבר. במועד סיום הביקורת, אוגוסט 2008, עדיין לא הקימה רשות המסים את מערך המודיעין והחקירות החדש שהיתה אמורה להקים.

עוד עולה מהדו"ח, כי משנת 2007 פחתה הפעילות של רשות המסים במאבק בארגוני הפשיעה בשל סכסוך עבודה ברשות, המשטרה ורשות המסים לא הקימו מאז צוותים משותפים חדשים לטיפול בארגוני פשיעה, ואנשי הרשות לא השתתפו בכוחות המשימה.

תפקוד לקוי

גם מהפרקליטות לא חוסך המבקר ביקורת וטוען כי במסגרת ליווי חקירת שני ארגוני פשיעה, החליפה הפרקליטות מספר פעמים את הפרקליטים שמינתה. לטענתו, מצב זה פוגע בתפקודם של הפרקליטים וגורם לעיכוב התקדמות החקירה וגיבוש כתבי אישום.

עוד עולה מהדו"ח, כי הפרקליטות יזמה באפריל 2007 תיקון חקיקה שנועד להתאים את הוראות סדרי הדין הפלילי למאפיינים הייחודיים של המאבק בארגוני הפשיעה, ואולם משרד המשפטים טרם סיים לבחון את התיקון האמור וטרם גיבש הצעת חוק בנושא. "בנסיבות אלה נפגעת היכולת של גורמי האכיפה להשתמש בחוק זה ככלי מרתיע ואפקטיבי", נכתב בדו"ח.

המבקר בדק גם את התכנית להגנת עדים עליה החליטה הממשלה כבר בשנת 2006. מבדיקתו עולה, כי בפברואר 2009, כשלוש שנים לאחר שהחליטה הממשלה על הקמת הרשות, טרם הסתיים התהליך. לפיכך, האחריות להגנה על עדים מאוימים נותרה בידי המשטרה, אף שאין ביכולתה לספק מענה הולם לאותם עדים מאוימים. לטענת המבקר, מדובר במכשול נוסף במאבק בארגוני פשיעה.

"מה שצריך ליישם ייושם"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "משטרת ישראל מקבלת את ממצאי דו"ח מבקר המדינה שעסק בהתמודדות רשויות אכיפת החוק במאבק בארגוני הפשיעה, ומאמצת את מלוא ההמלצות המופיעות בו". במשטרה מציינים כי "הדו"ח משבח את עבודת המשטרה במאבקה העיקש נגד ארגוני הפשיעה בישראל".

גם השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ' התייחס לדו"ח. לדבריו, בכוונתו "ללמוד את הדו"ח לעומקו ולהפיק את הלקחים. "הלקחים יופקו", אמר, "ומה שצריך ליישם ייושם.משטרת ישראל עושה רבות במאבק נגד הפשיעה, ואם צריך לעשות יותר - נעשה".

בנוסף, השר התייחס לקביעת המבקר, לפיה בשל שיתוף פעולה לקוי עם רשות המסים קיים קושי במאבק נגד משפחות הפשע. לדבריו, חוסר שיתוף הפעולה הקיים כיום "מעכב וגורם נזק". "אני רואה ברשות המיסים גוף חשוב בשרשרת המאבק נגד ראשי ומשפחות הפשע", אמר. "כיום לדאבוני הרשות היא החולייה החלשה, ואין שום הצדקה שמסיבות כלכליות, מאבק שלם ייפגע. אני מצפה מי כל מי שקשור לנושא הן בהיבט המבצעי והן הכלכלי, להירתם ולהפשיל שרוולים על מנת שיחד נוכל להיאבק בתופעת משפחות הפשע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully