וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפלסטינים מנצלים את מערכת המשפט בספרד"

פנחס וולף

4.5.2009 / 15:28

ביהמ”ש הספרדי יפתח בחקירת הבכירים, ביניהם חלוץ ובן אליעזר, בגין חלקם בחיסול שחאדה ב-2002. ”ניסיון לקדם מהלך פוליטי נגד ישראל”

על אף המאמצים הדיפלומטיים של ישראל, בית המשפט בספרד החליט היום (שני) להמשיך בתהליך חקירתם של בכירים ישראלים בגין פשעים נגד האנושות ברצועת עזה. כך דיווחו מקורות משפטיים במדינה לסוכנות הידיעות הצרפתית. התביעה במדינה ניסתה להניא את השופט פרננדו אנדראו מהחלטתו בטענה שישראל עדיין חוקרת את התקרית, אך לשווא.

במשרד המשפטים הגיבו על ההחלטה בספרד ואמרו כי "אנו מצרים על החלטת השופט שניתנה בניגוד לעמדתו הברורה של התובע הספרדי. אנו מאמינים שההחלטה תבוטל לאחר ערעור התובע כמתבקש. הגשת התביעה בספרד על ידי המרכז הפלסטיני לזכויות אדם מהווה מהלך ציני וניסיון לנצל את מערכת המשפט הספרדית לקידום מהלך פוליטי נגד ישראל. אנחנו משוכנעים שממשלת ספרד ומערכת המשפט שלה יפעלו בכל האמצעים על מנת שהמהלך הזה לא יצלח".

שר הביטחון אהוד ברק אמר בעקבות ההחלטה כי בכוונתו לפעול על מנת לשנות ההחלטה בספרד. "אני מתכוון לפנות לשר החוץ ולשר ההגנה הספרדי ולפי הצורך גם לראש הממשלה הספרדי, כדי לפעול להעביר את רוע הגזירה".

בסוף ינואר החליט בית המשפט בספרד לפתוח בהליכים נגד בכירים ישראלים, בהם מפקד חיל האוויר לשעבר דן חלוץ ושר הביטחון לשעבר בנימין בן אליעזר, על חלקם בחיסול בכיר חמאס סאלח שחאדה בשנת 2002. בהפצצת הבניין בו שהה שחאדה נהרגו מלבדו 14 בני אדם ובהם תשעה ילדים. התביעה הוגשה גם נגד הרמטכ"ל דאז משה יעלון, אלוף פיקוד הדרום דורון אלמוג, ראש המועצה לביטחון לאומי גיורא איילנד, ומייק הרצוג, מזכירו הצבאי של שר הביטחון.

"ספרד תפעל לתיקון החוק"

השופט הספרדי פרננדו אנדראו קיבל את התביעה שהוגשה על ידי "המרכז הפלסטיני לזכויות אדם", ואמר כי התקיפה הישראלית נגד שחאדה בשטח המאוכלס בצפיפות על ידי חפים מפשע עשויה להיחשב כפשע נגד האנושות. השופט פועל תחת העקרון המאפשר לתביעה בספרד לפעול נגד פשעים הכוללים לכאורה טרור ורצח עם, גם אם בוצעו במדינה אחרת.

עם תחילת הפרשה בינואר, תקפו גורמים בישראל את החלטת בית המשפט הספרדי, ושרת החוץ דאז, ציפי לבני, שוחחה בנושא עם מקבילה הספרדי מיגל מורטינוס. לבני אמרה כי "ישראל רואה בחומרה רבה את העובדה שהשופט אמר את הדברים כשההליך המשפטי עדיין לא מוצה. מבחינת ישראל, הסיפור עדיין לא גמור".

שר החוץ הספרדי מורטינוס הודיע ללבני בתגובה כי ממשלת ספרד החליטה לפעול לתיקון החוק הספרדי בהקדם האפשרי, כך שימנע את היכולת להגיש תביעות נוספות כגון זו שהוגשה נגד הבכירים הישראלים.

לטענת ישראל, שחאדה היה מעורב בתכנון וביצוע פעולות טרור שכוונו נגד ישראלים. לאחר הפעולה נערכו במערכת הביטחון מספר תחקירים ביחס לפעולה, שהובילו את היועץ המשפטי לממשלה והפרקליט הצבאי הראשי, להחלטה שאין מקום לפתיחה בחקירה פלילית של הפרשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully