וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: "הנשק הגרעיני של פקיסטן בסכנה"

טלי גולדשטין

4.5.2009 / 12:23

הממשל האמריקאי חושש מפני נפילת מלאי הנשק הגרעיני של פקיסטן לידי הטליבן. הממשלה הפקיסטנית, לעומת זאת, מפזרת מסרי הרגעה

על רקע התחזקות הטליבן ואל קאעדה ברחבי פקיסטן, ארצות הברית מגלה דאגה למלאי הנשק הגרעיני במדינה המוסלמית. גורמים בכירים בממשל הודו כי הסיכוי שנשק זה ייפול לידי חמושים עוינים מעלה חששות כבדים.

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי אותם גורמים מדגישים שוב ושוב כי אין סיבה להאמין שהנשק הגרעיני מהווה איום מיידי. נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר בשבוע שעבר כי הוא סמוך ובטוח שתשתית הגרעין של פקיסטן בטוחה ומאובטחת ושזוהי העדיפות הראשונה במעלה של הצבא. עם זאת, ארה"ב אינה באמת יודעת היכן ממוקמים כל אתרי הגרעין בפקיסטן והחשש בנושא התגבר בשבועיים האחרונים, במיוחד על רקע השתלטות הטליבן של שני מחוזות – עמק סווטא ומחוז בונאר, הסמוך לבירה איסלמבאד.

התפשטות החמושים בפקיסטן גורמת לממשל האמריקאי לפקפק באישורים שמעניקה להם הממשלה לגבי אבטחת הנשק הגרעיני שברשותה. יתרה מכך, ממשלת פקיסטן ממשיכה לסרב לבקשות וושינגטון לחשוף פרטים נוספים לגבי מיקום מתקני הגרעין שלה. לדברי בכירים בממשל הפקיסטני, הסירוב נובע מהחשש כי ארה"ב תתפתה להשתלט או להרוס את מלאי הנשק הגרעיני הפקיסטני, אם ימשיך הטליבן להתפשט ברחבי המדינה. דיונים בסוגיה זו צפויים להתחיל השבוע, כאשר נשיא פקיסטן אסיף עלי זרדרי יגיע לביקור בבית הלבן ביום רביעי וייוועד עם הנשיא אובמה.

"אנו מסתמכים על אותם אישורים שקבלנו שנים", אמר בכיר אמריקאי שהיה מעורב בדיאלוג עם פקיסטן תחת כהונת בוש. "ככל שהמצב מידרדר, כך הפקיסטנים מתעקשים שהכול בסדר והכול תחת שליטה", הוסיף.

האיום הגדול ביותר

אובמה משתדל לא לחשוף את חששות הממשל בפני הציבור האמריקאי. בשבוע שעבר אמר כי הוא בטוח שהנשק הגרעיני של פקיסטן בטוח בגלל "שהצבא הפקיסטני מכיר בסכנות הטמונות בנשק זה ובאפשרות שייפול לידיים עוינות". לדבריו, קיים שיתוף פעולה הדוק בין הצבאות בסוגיה. מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון, לעומתו, הדגישה בנאום בפני ועדת החוץ בסנאט לפני כשבועיים כי פקיסטן מהווה כיום את האיום הגדול ביותר על העולם על רקע אותן חששות בדיוק .

פקידים בממשל האמריקאי חוששים מפני האפשרות שהחמושים ינסו לגרום לתקרית כה חמורה עד כי ממשלת פקיסטן תיאלץ להזיז את הנשק הגרעיני שלה למקום אחר. או אז, בעזרת מידע פנימי, הם ינסו להשתלט על השיירה.

בדו"ח שחיברו לאחרונה דיוויד אולברייט ופול ברנאן מהמכון למדע וביטחון בינלאומי, טוענים השניים כי "באקלים הנוכחי, כשמנהיגות פקיסטן נתונה תחת לחץ עקב פעולות הטרור היומיומיות של הטליבן, ביטחון הנשק הגרעיני נמצא בספק". אובמה מסכים עם חשש זה: "אני מודאג מאד מהמצב בפקיסטן, לא בגלל שאני חושב שהטליבן עוד ישתלט על המדינה. אני מודאג יותר מהממשלה האזרחית השברירית שנראה כי אין לה את היכולת לספק שירותים בסיסיים: בתי ספר, שירותי בריאות, שלטון חוק, מערכת משפט", אמר בשבוע שעבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully