וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפאל: ראש הממשלה התפטר

טלי גולדשטין

4.5.2009 / 11:54

מחאות ברחובות נפאל נגד הממשלה שפיטרה את הרמטכ"ל קטאוואל. מספר מפלגות עזבו את הקואליציה ורה"מ התפטר

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

ראש ממשלת נפאל פופסה קמאל דהאל, מנהיג המורדים המאואיסטים לשעבר, התפטר היום (שני) עקב הפיטורים אתמול של ראש הצבא רוקמנגוד קטאוואל – צעד שגרם לפילוג בממשלת הקואליציה והצית מחאה ברחובות. דהאל כינס מוקדם יותר פגישת חירום של הקבינט כדי לדון במשבר הפוליטי.

המפלגה הקומוניסטית של נפאל הוציאה אתמול שישה משריה מישיבת הממשלה במחאה על פיטורי ראש הצבא והאשימה את ראש הממשלה בנקיטת צעד חד צדדי מבלי להתייעץ עם החברים האחרים, כפי שהתחייב בעבר.

המפלגה הקומוניסטית (לשעבר המאואיסטית) בראשות דהאל ניצחה בבחירות בשנה שעברה לאחר שבאסיפה מיוחדת שהתקיימה בסוף חודש מאי בבירת נפאל, קטמנדו, הצביעו מפלגות המדינה על ביטול שלטון המלך לאחר 239 שנים ועל הכרזת המדינה כרפובליקה. המפלגות הפוליטיות הצביעו במושב מיוחד של הפרלמנט בעד ביטול המלוכה, בהתאם להסכם השלום שנחתם ב-2006 עם לוחמי הגרילה המאואיסטים, שהניחו את נשקם בתמורה להפיכת המדינה לרפובליקה חילונית. מלחמת האזרחים במדינה, בין המאואיסטים לממשלה, נמשכה עשר שנים ונהרגו בה יותר מ-13 אלף בני אדם.

קטאוואל פוטר על רקע סכסוך בנוגע להכנסת מורדים לשעבר לצבא במסגרת הסכם השלום. המפלגה הקומוניסטית השלטת האשימה את קטאוואל באי ציות בנוגע להוראות האוסרות על גיוס חיילים חדשים לצבא ובסירוב לקבל את מרות הממשלה האזרחית. נשיא נפאל, רם בראן יאדאב, קרא הבוקר לרמטכ"ל הצבא המודח להישאר בתפקידו, אך הממשלה מינתה כבר את סגנו קול בהדור קהאדקה לתפקיד.

ההתפתחות הפוליטית עלולה לגרום למשבר באומה שלמרגלות ההימלאיה אם מפלגות נוספות יעזבו את ממשלת הקואליציה במחאה ויותירו את המפלגה השלטת במיעוט. תרחיש כזה עלול להביא להצבעת אי-אמון ולבחירות חדשות. מפלגת האופוזיציה הגדולה, הקונגרס הנפאלי, הודיעה כי תערוך את מחאתה ברחובות. סטודנטים ערכו אתמול הפגנות תמיכה נפרדות בממשלה ובאופוזיציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully