וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: "השב"כ סוחט חולים מעזה"

ניר יהב, כתבנו לענייני ערבים

4.5.2009 / 6:00

דו"ח "רופאים לזכויות אדם": השב"כ מתנה יציאת חולים לטיפול בתחקיר בטחוני. השב"כ: "הפלסטינים מנצלים את התווך ההומניטרי"

"חוקר השב"כ פתח את הדלת ואמר: 'האם אתה רוצה לענות לי על השאלות או לא? אם תגיד לי מי מהמשפחה שלך שייך לחמאס ומי לג'יהאד האיסלמי, אתן לך לעבור לבית החולים'. אמרתי, 'אין לנו בכלל כאלה במשפחה'. בשעה 16:30 אמר החוקר 'מספיק, קחו אותו ותחזירו אותו לעזה'".

זהו קטע מעדותו של ו', פלסטיני מעזה, הסובל מאבנים בכליות. ו' תוחקר בדצמבר 2008 לאחר שהופנה לטיפול רפואי בבבית החולים סנט ג'וזף בירושלים המזרחית. מדו"ח שפרסם היום (שני) ארגון "רופאים לזכויות אדם" עולה כי השב"כ ממשיך במדיניות של "סחיטת חולים כתנאי ליציאה לטיפול רפואי מעזה". לטענת הארגון, יש אף עלייה במספר החולים הפלסטינים המוזמנים לתחקור כתנאי ליציאה לטיפול.

הארגון מספר עוד בדו"ח כי השב"כ החל גם לתחקר חולים קטינים, לצלם חולים בכפייה, לנעול חולים לפרקי זמן בלתי ידועים במהלך התחקור, לבצע תחקורים ללא התרעה ועוד. בנוסף, חולים רבים מדווחים על הידרדרות ביחס כלפי הנחקרים ומתלוננים על הטחת האשמות, קללות והעלבות מצד החוקרים. על פי העדויות, חולים שלא משתפים פעולה מוחזרים לעזה ולא מקבלים היתר ליציאה לטיפול.

לפי הדו"ח, בין החודשים ינואר 2008 ומרץ 2009 נקראו לפחות 438 חולים להגיע לתחקורי שב"כ במעבר ארז, כתנאי לבחינת בקשתם ליציאה לטיפול רפואי. המספר מייצג עלייה דרסטית במספר החולים המתבקשים להגיע לתחקור. "אם בינואר 2008 זומנו 1.45% מהחולים היוצאים מעזה לתחקור הרי שבינואר 2009 זומנו כבר 17% מהחולים להגיע לתחקור", נכתב.

"רשעות מבנית"

מעדותו של ר', חולה שהופנה לטיפול בבית חולים במזרח ירושלים, עולה כי השב"כ דורש שיתוף פעולה כתנאי ליציאה לטיפול: "החוקר שאל אותי על מישהו בשם חיידר, ועל מישהו אל-דיה ובסוף שאל אם אני מכיר אנשים בחמאס ומי אני מכיר מהפעילים. אמרתי לו, 'אני לא אוהב להתעסק בפוליטיקה ובכל הדברים האלה'. החוקר אמר לי: 'אני מבין שאתה לא רוצה לענות לי ולעבוד אתנו, אז לך תחזור לעזה'".

בעדות אחרת מסופר כי אנשי השב"כ תחקרו גם קטינה בת 17, חולת סרטן המטופלת בבית החולים תל השומר, ואיימו עליה שאם לא תענה על שאלותיהם, היא תוחזר לעזה. לפי עדותה של הנערה, התחקור ערך כשעה, היא נשאלה שאלות על דודה ואביה ועל מקום עבודתם. רק בסוף היום, בסביבות השעה 17:00, הותר לה לצאת לטיפול בישראל.

"כשגוף סודי עם נטיות ידועות לשיטות מפוקפקות מורשה לפעול ללא פיקוח וביקורת, התוצאה היא רשעות מבנית", אומרת הדס זיו, מנכ"ל רופאים לזכויות אדם, "השתיקה של בג"ץ, היועץ המשפטי לממשלה ואחרים הופכת את כולם לשותפים לדיכוי". הארגון קרא לגופים הרשמיים האמונים על בקרת מדיניות השב"כ והתנהלותו להפעיל את סמכותם לביטול התניית היציאה לטיפול רפואי בשיתוף פעולה עם השב"כ בתחקורים במעבר ארז.

"האשמות בלתי מבוססות"

משירות הביטחון הכללי נמסר בתגובה לדו"ח כי הם אינם מתנים קבלת היתר כניסה לישראל לצורך הומניטארי בנכונות המבקש לשתף פעולה עימם, ומכחישים מכל וכל את הטענות ל"סחיטה" של חולים, לנעילתם, לצילומם בכפייה, להטחת עלבונות ולתחקור בלתי ענייני של חולים קטינים.

"עמדת השירות נקבעת על פי נסיבות קונקרטיות, תוך ביצוע איזון בין הערכת המסוכנות מן המבקש להיכנס לצורך טיפול לבין הצורך הרפואי", נמסר מהשב"כ. בשב"כ טוענים כי "כניסתם של רוב המבקשים לישראל מתאפשרת בסופו של דבר, על אף הנסיבות הביטחוניות המורכבות, ולמרות שלל דוגמאות המעידות על שימוש באישורים מזוייפים, גם לצורך קידום טרור".

לטענת השב"כ, המבקשים להיכנס עוברים הליך איבחון להערכת מידת מסוכנותם, אשר הינו כלי חשוב וחיוני לקבלת ההחלטה אם להכניסה לישראל או לא. עוד מדגישים בשב"כ כי "ההליך לא נועד בשום פנים ואופן לשמש ככלי לאיסוף מידע מודיעיני כללי, אלא אך ורק ככלי לקבלת מידע רלוונטי כלפי המבקש לצורך קבלת החלטה בעניינו".

בשב"כ מבקשים להמחיש את הסיכון הכרוך בהנפקת אישורים בסיפוריה של ופאא אלבס, שנעצרה ביוני 2005 במעבר ארז כשעל גופה חגורת נפץ. אלבס הייתה מצוידת באישור רפואי אותנטי לטיפול בבית חולים בישראל והתכוונה לבצע שם פיגוע התאבדות. כמו אלבס, מספרים בשב"כ גם על פטמה זק ורודה חביב שהתכוונו להיכנס לישראל ולבצע פיגועים בנתניה ובתל אביב במאי 2007. השתיים נעצרו במעבר ארז עם אישור רפואי כוזב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully