וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות המשבר, הימין הרוסי מרים ראש

טלי גולדשטין

3.5.2009 / 11:27

על רקע המשבר הכלכלי, מתחזק גל לאומניות ברוסיה, המתאפיין ברטוריקה לאומנית במיוחד. הממשלה רואה בו איום גדול יותר מהטרור

רבות דובר על כך שהמשבר הכלכלי הביא להתחזקות הימין במדינות רבות ברחבי העולם. על רקע הקשיים הכלכליים, שביתות נגד עובדים זרים נערכו בבריטניה, מהומות נרשמו ביוון מעל 150 אלף פועלים הפגינו באירלנד. באיסלנד, לטביה והונגריה, מהומות רחוב הפילו ממשלות. גם בצרפת צעדו מיליונים נגד המשבר הכלכלי בחודשים האחרונים וראש הממשלה הזהיר החודש מפני "מהפכה חברתית". גם ברוסיה רואים בהתחזקות גל לאומני כאיום הראשון במעלה על ביטחון המדינה.

משברים כלכליים מהווים כר פורה להתחזקות גורמים קיצוניים פוליטיים, תופעה מדאיגה במיוחד לאור העובדה כי בחירות כלליות מתוכננות השנה בגרמניה, נורבגיה, בולגריה וליטא. תושבי רוסיה, שההיסטוריה מוכיחה כי אהדו מאז ומעולם שלטון דיקטטורי, רואים עתה בלאומניות כמושיע החדש שייחלץ אותם מהמשבר הכלכלי וישחרר אותם מ"עולה" של דמוקרטיה לא טבעית.

ביום שישי צוין בעולם יום אחד במאי. יום הפועלים צוין בהפגנות מחאה, חלקן אלימות. בגרמניה נפצעו עשרות שוטרים ובטורקיה פוזרה הפגנה באלימות. גם ברוסיה נערכו הפגנות סוערות לרגל האחד במאי. קבוצות לאומנים הפגינו במוסקבה ובערים נוספות וקראו לסילוק המהגרים מהמדינה ולהחזרת "רוסיה לרוסים". על רקע ההגירה, העוני והאבטלה בקרב התושבים המקומיים והירידה במחיר הנפט, שתידלק בעבר את הצמיחה הכלכלית, רבים חשים עתה כי הגיע הזמן שהלאומנים ייקחו את המושכות לידיהם.

הכלכלה רוסית בקריסה

שוק המניות הרוסי איבד 80% מערכו השנה ומטבע הרובל ממשיך לצנוח עם כל יום שעובר. עשרת המיליארדרים המובילים ברוסיה איבדו 150 מיליארד דולר בשנה שעברה. כמיליון רוסים איבדו את משרותיהם בחודשיים האחרונים והצמיחה הכלכלית צפויה להתכווץ השנה ל-3% בלבד. בנוסף מחיר הנפט צנח השנה בחדות ורוסיה, אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, רשמה ירידה חדה בהכנסותיה ממגזר זה. המשבר הכלכלי עורר שמועות כי ראש הממשלה ולדימיר פוטין, המפחד למצוא עצמו כמטרה נייחת לזעם הציבור, אף שקל באחרונה את האפשרות לפרוש מתפקידו.

לפי דיווח ה"אינדיפנדנט" הבריטי, אלכסנדר בלוב הוא כיום הימני הקיצוני המפורסם ביותר ברוסיה. איל תעשייה מצליח, בלוב סבור שהגיע הזמן שהלאומנים ישובו לאור הזרקורים בזירה הפוליטית, ובקרוב. "איני רוצה שחלקים ממוסקבה יהפכו לגטו", אמר. "העיר מלאה במקומות בהם רוסים אינם מתקבלים בברכה. זה לא מקובל. זוהי עיר רוסית והיא צריכה להישאר כזו", הוסיף.

בלוב עומד בראש חבורה של גלוחי ראש עם מוניטין של אלימות. הוא עומד גם בראש התנועה נגד הגירה בלתי חוקית – DPNI – אחת מקבוצות הימין הגדולות ברוסיה. אחד מהיעדים של התנועה הוא לדרוש ויזות מהמהגרים ממדינות סובייטיות לשעבר ולשלוח מיליונים מהם בחזרה לבתיהם. התנועה דוגלת בניקיון מוסקבה כל מי שאינו לבן ומדרגת את הגזעים לפי "הרמה התרבותית" שלהם.

"יש לאפשר כניסת מהגרים רק במידה וזה משרת את האינטרסים של החברה: אם יש להם מיומנות שאין לאף אחד מקומי", אמר ויקטור יקושב, אידיאולוג התנועה. "אי אפשר להכחיש שגזעים שונים ברמה התרבותית זה מזה. עליך רק לראות כמה שחורים כלואים בבתי הסוהר בארצות הברית וזה לאחר שנים של הפליה מתקנת. קחו לדוגמה את אזרבייג'אן, ממנה מגיעים לרוסיה מהגרים רבים. החברה שם היא פיאודלית ולא משכילה", הוסיף.

רטוריקה מדאיגה

הרטוריקה הנשמעת מפי חברי הצנועה אינה נעימה לאוזן, אך היא מוצאת אוזן קשבת בקרב רבים בחברה הרוסית, הידועה בגזענות שלה. נטייה קסנופובית זו משתקפת שוב ושוב בחברה, לדוגמה ההתקפות המרובות על מהגרים זרים ברחבי המדינה. ב-2008 נרשמו 293 תקריות על רקע גזעני ברוסיה, מתוכן 122 מקרי מוות. מהגרים רבים מפחדים לדווח על התקיפות נגדם. לדברי ארגונים לזכויות אדם ברוסיה, התקפות הלכו והתגברו בחמש השנים האחרונות, והן עלולות להתגבר אף יותר לאור המשבר הכלכלי.

ברוסיה נמצאים כיום, לפי הערכות, 10 מיליון מהגרים – אוכלוסיית המהגרים השניה בגודלה בעולם לאחר ארה"ב. מרביתם מגיעים ממדינות עניות סובייטיות לשעבר ממרכז אסיה והקווקז. המשבר הכלכלי שפגע בכלכלה הרוסית קשות הביא לכך שמאות אלפי המהגרים מצאו עצמם לפתע ללא עבודה. במקביל, שיעור האבטלה בקרב הקבוצות האתניות ברוסיה עולה ועמו גם הזעם. לדברי פרשנים, זהו עלול להיות שילוב מסוכן במיוחד, ואנשים כגון בלבו מנצלים אותו.

אם עד עתה הממשלה רוסית העלימה עין מהקבוצות ימניות אלו, עתה עולה החשש כי הנטייה ימינה עלולה לסכן את מעמדה של רוסיה במערב וההוראה ניתנה להתחיל ולהשקיט את הקולות הגזעניים. לדברי בלוב, הוא מטיף אך ורק לאידיאולוגיה של אי-אלימות. "ניסיון הממשלה להשתיק אותי, רק יביא להתגברות גל של אלימות. שמעתי ממקורות בסוכנות הביון הרוסית שההוראה שניתנה להם היא להשתיק את גל הלאומניות המתגבר בזמנים של משברים כלכליים. לדברי מקורות אלו, לאומניות נתפסת כאיום גדול יותר על הביטחון הלאומי מאשר טרור", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully