וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרי לנקה: סימני כניעה של המורדים הטמילים

טלי גולדשטין

3.5.2009 / 10:46

לאחר סוף שבוע עקוב מדם, פנתה המחתרת הטמילית לשרי החוץ של בריטניה וצרפת בבקשה לתווך הפסקת אש בינה לבין הממשלה

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

המורדים הטמילים בסרי לנקה פנו היום (ראשון) לממשלות בריטניה וצרפת בבקשה לתווך הפסקת אש בינם לבין הצבא , שתביא להפסקת מתקפת הצבא עליהם. המורדים שלחו מכתב לשרי הביטחון הבריטי והצרפתי, שביקרו בסרי לנקה בשבוע שעבר, בו הביעו את רצונם בהפסקת אש שתביא לקץ עשורים של סכסוך במדינה.

"אנו מוכנים לפתוח בתהליך שיביא להפסקת אש ויחל במשא ומתן למציאת פתרון בר קיימא לסכסוך", נכתב במכתב שנשלח גם לרשתות חדשות שונות. ארגון המורדים הטמילים הציע לפתוח בהפסקת אש בשבוע שעבר אך ממשלת סרי לנקה דחתה את ההצעה והתחייבה להילחם בהם עד חורמה.

שר החוץ הבריטי דיוויד מיליבנד ועמיתו ברנר קושנר הפצירו בממשלת סרי לנקה חהפסיק את הלחימה ולאפשר גישה לאזרחים שנקלעו באזורי הלחימה. שליח מיוחד מיפן הגיעה אף היא לביקור בסרי לנקה בסוף השבוע. יאסושי אקשי ביקש מהמורדים לאפשר לעשרות אלפי אזרחים לצאת לאזור בטוח.

אתמול דווח ברשת BBC כי צבא סרי לנקה הרג 91 בני אדם לאחר שהפציץ בית חולים בשטח אזרחי במהלך היומיים האחרונים. לפי הדיווח, נהרגו 64 בני אדם ומתוכם גם חולים ששהו בבית החולים, קרובי משפחתם ועוברי אורח בעיר מוליקוואל. בהפצצות נוספות נפצעו עוד 87 בני אדם. צבא סרי לנקה הכחיש את הדיווחים על הפצצת בית החולים ומסר כי ארגון המורדים הטמילים ביצע פיגועי התאבדות שגרמו להרוגים. דובר של צבא סרי לנקה מסר כי למרות שחיילים שמעו פיצוצים וקולות ירי מתוך האיזור המדובר הם לא השיבו באש ולא ירו פגזים לעברו.

לאחר מתקפה בת שנתיים, הצליח צבא סרי לנקה באחרונה לכבוש את מעוזי המורדים בצפון-מזרח המדינה ולכתר אותם בשטח מצומצם ובכך להביא לסיומה של מלחמת אזרחים בת 26 שנים. הצלב האדום העריך כי בשלבי הלחימה האחרונים נהרגו מאות אזרחים ו-50 אלף נוספים נלכדו תחת אש צולבת. הארגון קרא לכוחות הצבא ולמורדים לאפשר גישה מיידית וחופשית לאזורי הלחימה כדי לאפשר כניסה של צוותי סיוע. הממשלה ממשיכה להתעקש כי המורדים הם אלה שמונעים את פינוי האזרחים. היא מאשימה את המורדים בהפצצות והרג אזרחים וטוענת כי הצלב האדום "תמים או מתעלם במכוון" כשהוא מפנה אצבע מאשימה לעבר הצבא.

הנמרים הטמילים נאבקים למדינה נפרדת בצפון ובמזרח סרי לנקה, במסגרת מלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של יותר מ-70 אלף בני אדם. האלימות גברה בשנה שעברה, לאחר שהממשלה נסוגה מהסכם שלום שנחתם בתיווך נורבגיה ב-2002. בשנות ה-70 הוקם ארגון "נמרי השחרור של טמיל אאלם" (אאלם הינו השם הטמילי לסרי לנקה), שמוכר בעיקר בכינוי "הנמרים הטמילים", על רקע התסכול הגובר והולך של האוכלוסייה הטמילית מאפלייתם לאורך שנים בידי הממשלות המקומיות. הארגון מוכר כארגון טרור בידי רוב מדינות העולם, וידוע כזה שהביא לעולם את פיגועי ההתאבדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully