וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

61 שנים - 6 הצעות לטיולים בחג

נעמה טוכפלד

28.4.2009 / 11:34

במקום להצטופף בפארק העירוני, אפשר לשלב את הפיקניק עם סיור באתרי מורשת וזיכרון. טיולים ואטרקציות ליום העצמאות

בישראל העצב כרוך בשמחה, זיכרון וגאווה. גם בשבילי הארץ בין הנופים היפים והפריחה מבצבצות אנדרטאות זיכרון ולכל אתר יש סיפור גבורה מאחוריו. הנה כמה המלצות לאתרי מורשת עם נקודות יפות לפיקניק ולמנגל, מצפון עד דרום.

צפון - שומרים על הכרמל

האתר הוקם בסוף המאה ה-19 כבית מגורים עם חצר משק, עבור הסוחר והמתורגמן שוקרי מנסור שהיה בעל אלפי דונמים של קרקעות באזור. בשנת 1934 רכשה ממנסור קבוצת משקיעים בראשותו של המהנדס יוסף לוי 6,000 דונמים. הם ביקשו להקים במקום עיר גדולה והחליטו לתת לה את השם "יערות הכרמל". אבל המיזם כשל לאחר שלא נמצאו קונים שסברו כי המקום אטרקטיבי. בלית בררה, פנה לוי לקבוצת עולים חדשים מגרמניה, חברי תנועת "תורה ועבודה", והציע להם לפתח את המקום בתמורה לחלקת אדמה עליה יוכל להקים בית. שנה אחר כך התיישבו למרגלות הגבעה 15 פועלים. למחנה שהקימו קראו - "משמר הכרמל".

עם פרוץ המאורעות באפריל 1936, נאלצו חברי הקבוצה לעלות ולהתיישב בביתו לשעבר של מנסור. הם הפכו את החווה למחנה מבוצר, הוסיפו מגדל שמירה, וממשטרת הישובים הבריטית נשלחה קבוצת נוטרים לשמור על המקום ועל יושביו. במהלך תקופת המאורעות נהרגו 15 מחברי הקבוצה. בעקבות האירועים הוחלט להקים במקום קיבוץ, בתקווה שיחזק את האחיזה בשטח. וכך, בשנת 1939, עלו לאדמות חירבת שלאלה בנות קבוצת "הבחורות הסוציאליסטיות ממגדיאל", שהתגוררו בתחילה בחווה ולאחר מכן בקיבוץ החדש - בית אורן. החווה מהווה מוקד ליציאה לטיולים באזור, וניתן לטייל ולסייר בין שבילי השמורה המוצלת וליהנות מהנוף ומהשקט.

ואיפה עושים פקניק?
חניון נחל אורן הוא מושלם לעריכת פיקניק או מנגל. באתר יש מים, ספסלים, יש צל, הרבה עצי זית וניתן לעשות מסלול מעגלי של רכס אצבע שבו מערת אצבע המרהיבה.

צפון - מתיישבים ראשונים בין קירות המבצר

מבצר יחיעם נמצא בתחום קיבוץ יחיעם, בגליל המערבי. בחורבותיו התיישבו בשנת 1946 מקימי הקיבוץ, שהפכו את קירות האדירים לעמדות מגן במלחמת העצמאות, כשהיו נתונים במצור.

ככל הנראה היה המבצר חלק מנחלתו של "מבצר המלך" במעיליא. מאוחר יותר קנו אותו אבירי מסדר הטבטונים. הסולטן הממלוכי בייברס כבש את המבצר והרסו בשנת 1265. רוב המבנים הנראים כיום הם מתקופתו של ד’אהר אל-עמר, השיח' הבדווי שהשתלט על הגליל בשנות ה- 60 של המאה ה- 18. הוא בנה חומות חדשות, הקים מגדלים וחפר חפיר סביב המבצר. הביקור בגן הלאומי יחיעם כולל צפייה בסרט המתאר את מאבק אנשי קיבוץ יחיעם במלחמת העצמאות.
מראש המבצר נראים הנופים המרהיבים של הגליל המערבי ולמרגלותיו עובר נחל יחיעם בתוך חורש יפהפה. בנחל יש מסלול טיול מסומן, אך מי שהולך בו, רצוי שידאג לרכב מאסף בסוף המסלול, סמוך ליישוב כליל.

ואיפה עושים פקניק?
באתר ניתן לערוך פיקניק וכן יש אפשרות למנגל בחורשה שבמקום, כמו כן ישנו מזנון וסרט המוקרן למבקרים..שעות פתיחה: 17:00-8:00, כניסה אחרונה ב-16:00.

מרכז - ההר ששמר על הדרך לירושלים

למעשה, חשיבותו איננה בהר עצמו אלא בהיותו נמצא בסמוך לירושלים. בתקופת מלחמת העצמאות שימש המשלט "קו חסימה" בדרך לירושלים והיווה נקודת שליטה על הדרך מן השפלה לעיר הבירה. קרבות קשים וסיפורי גבורה כרוכים במאבק השליטה שהתקיים במקום. בשנת 1948 הייתה על ראש גבעה זו עמדה ערבית, שחלשה על הדרך לירושלים ואיימה לנתק את העיר משאר היישוב בארץ. בחודש מרץ התקבלה החלטה לכבוש את הקסטל בכל מחיר, ולאחר קרבות קשים, רצופי אבידות לכוחות ההגנה והפלמ"ח, ולאחר שבאחד הקרבות נהרג מפקד המחוז, עבד אל-קאדר אל-חוסייני, ניתנה פקודת נסיגה. ב-9 באפריל יצאה שוב פלוגת פלמ"ח לכבוש את הקסטל ויהי מה, אך להפתעתה מצאה אותו ריק, משום שהלוחמים עזבו אותו כדי לקחת חלק בהלוויית מפקדם ולוחמי הפלמ"ח השתלטו על הקסטל. שעות פתיחה: 17:00-8:00, כניסה אחרונה ב-16:00

ואיפה עושים פיקניק?
שמורת המסרק שהיא אתר מורשת בפני עצמו, טומנת בחובה שבילים נהדרים, ספסלים, מתקני מנגל, מים והמון עצים וצל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

מרכז - מגינים על אם המושבות

במתחם אפק, למרגלות המבצר ישנם מבני בטון שגם להם סיפור היסטורי. מבנים אלו שייכים לאחד ממפעלי התשתית שהקימו הבריטים בארץ ישראל כחלק ממפעל שאיבת המים והעברתם לירושלים. מפעל שאיבת המים החל לפעול בשנת 1936. פעילותו הופסקה בשנת 1939 בעקבות פיצוץ אחת המשאבות באיזור לטרון. מול מבני אלו ישנם מבנים ששמשו את חיילי המנדט למגורים ומנהלה, ובזמן מלחמת העצמאות ישבו שם כח של הצבא העירקי שתקף את ראש העין ופתח תקווה. גדוד 32 ופלוגת חיל משמר מ"נפת עין" של חטיבת אלכסנדרוני הצליחו להכניע אותם ומיולי 48' החזיקו כוחות חטיבת אלכסנדרוני את הקו ממגדל צדק עד דיר טריף והגנו על פתח תקווה והאיזור.

גם במתחם מקורות הירקון נותרו שרידי עבר מעניינים. מעט מערבה מטחנת הקמח מיר, המזרחית ביותר בירקון, שוכנים שרידי "חצר קאסר", הכוללים חומה, באר ובריכת אגירה. זו הייתה חוותו של סלים קאסר מיפו, שאותה מכר לראשוני פתח תקווה.

ואיפה עושים פיקניק?
מלבד הפיקניק או המנגל, ניתן להתרשם מהאגם היפה שבמתחם אפק או ליהנות מהנחל הנקי במתחם ירקון. באתר קיימים מתקני משחק לילדים, מתקני ספורט, שולחנות, מתקני מנגל ושירותים. שעות פתיחה: 17:00-8:00, כניסה אחרונה ב-16:00

דרום - בעקבות בן גוריון

דוד בן גוריון, האיש אשר הכריז על הקמתה של מדינת ישראל ושימש כראש הממשלה הראשון שלה, הוא אישיות נערצת לא רק בישראל אלא בעולם כולו. בן גוריון, שהטיף כל חייו לפיתוח הנגב, דרש וגם קיים. בשנת 1953 התקבלו הוא ופולה כחברים בקיבוץ שדה בוקר, ומשנת 1963 שכן הזוג דרך קבע בצריף צנוע, שנודע מאז בשם צריף בן גוריון. קבריהם של דוד בן גוריון ואשתו פולה שוכנים בקצה מצוק תלול, המשקיף על הנוף המרהיב של בקעת צין ורמת עבדת. השבילים המוליכים מרחבת החנייה אל אחוזת הקבר עוברים בגן נוי מטופח, שבו צמחייה מקומית המתאימה לתנאי היובש והמליחות של המדבר. שעות פתיחה: 17:00-8:00, כניסה אחרונה ב-16:00

ואיפה עושים פקניק?
חניון הרועה-מול קיבוץ שדה בוקר ובו שולחנות לפיקניק וברזי מים והוא ממוקם בתוך חורשת אשלים מצלה

דרום - מורשת בין מעיינות

גן לאומי אשכול, הנקרא על שם ראש הממשלה לוי אשכול מהווה בסיס יציאה מעולה לסיור באתרי נחל הבשור ובדרך הנופית המרשימה. גשר, שבסיסיו בסיס בטון החוצה את הנחל. גשר זה אשר היה עשוי עץ נשא על גבו את מסילת הרכבת שבנו האנגלים בשנת 1917 מרפיח לבאר שבע. מטרת תוואי המסילה היה לספק מים ממעיינות הבשור לכוחות הצבא הבריטי שחנה בחזית מול התורכים מעזה עד באר שבע. תוואי זה אפשר העברת כוחות צבא, אספקה ותחמושת לצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה. פריצת קו ההגנה התורכי אפשרה כיבוש כל השטח עד ירושלים ללא כל התנגדות מצד התורכים. גשר מעניין נוסף הממוקם צפונית לנחל הוא גשר אברהם - ע"ש אברהם יפה שהיה אלוף פיקוד הדרום בעת בנייתו על ידי צה"ל. זהו גשר הכביש החדש אשר הוקם על גבי גשר מתכת שעמד במקום משנות השישים ושימש מעבר רכבים בשעת שטפונות בלבד. לאורך הדרך ישנם שלטים המספקים הסבר על נקודות הסטוריות מעניינות נוספות.

ואיפה עושים פיקניק?
במקום מדשאות רחבות ידיים, ומתקני פיקניק. כמו כן יש באתר מעיינות (לא לרחצה). שעות פתיחה: 17:00-8:00, כניסה אחרונה ב-16:00

• כניסה לאתרי המורשת כרוכה בתשלום, לאתרי הפיקניק הכניסה חופשית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully