וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתמן: יוכפלו עלויות ההעסקה של עובדים זרים

מירב ארלוזורוב

27.4.2009 / 8:37

משרד האוצר מקדם התכנית במסגרת חוק ההסדרים במטרה ליצור מקומות עבודה נוספים לישראלים

משרד האוצר מקדם במסגרת הצעת חוק ההסדרים מאבק כולל במעסיקי העובדים הזרים. יעדי המשרד הם לצמצם באופן דרמטי את מספר העובדים הזרים המועסקים בסיעוד ובחקלאות, ולאסור כליל על העסקת עובדים זרים בבניין ובמסעדות.

בניגוד ל-2003, המאבק יתמקד לא בגירוש העובדים הזרים - אלא יופנה לעבר מעסיקיהם ויתבצע בין היתר באמצעות הכפלה של עלות העסקתם. הצעות האוצר, המופיעות בטיוטת חוק ההסדרים, מתבססות על המלצות ועדה בין-משרדית בראשותו של המשנה לנגיד בנק ישראל, צבי אקשטיין, שהוגשו לפני כשנה וחצי.

שני הענפים התלויים ביותר בהעסקת עובדים זרים הם הסיעוד והחקלאות. בתחום הסיעוד, הצעת משרד האוצר היא להחמיר מאוד את הקריטריונים שלפיהם זכאים קשישים להיעזר בעובדים זרים, ובמקביל לעודד את העסקתם של עובדים ישראלים בענף זה.

החמרת התנאים ליבוא עובדים זרים לצורכי סיעוד תיעשה בדרך של קביעה כי רק קשיש שמצבו קשה מאוד יקבל אישור לייבא עובד לביתו. הקשיש צריך להיות מוגדר כמי שאיבד שישה תפקודי חיים בסיסיים (ADL), ולא 4.5 תפקודים על פי ההגדרה כיום. כמו כן הקשיש יצטרך להוכיח כי העובד הסיעודי מתגורר בביתו. דרישה נוספת היא שהעובד הזר יוכיח כי הוא דובר אנגלית או את שפתו של הקשיש שבו הוא אמור לטפל. לשם כך יצטרכו העובדים הזרים לעבור בחינות באנגלית במדינת מוצאם.

עידוד עובדים ישראלים בסיעוד ייעשה באמצעות הגדלת מספר שעות הטיפול השבועיות - תוספת של שלוש או ארבע שעות טיפול בשבוע - למי שיעסיק בביתו עובד ישראלי במסגרת הזכויות שמעניק הביטוח הלאומי.

תיאסר העסקת עובדים זרים בענף המסעדנות

בחקלאות, ובהתבסס על המתווה שקבעה ועדת אקשטיין, מציע האוצר להקטין את מכסת העובדים הזרים החוקיים מכ-23.5 אלף כיום לכ-3,000 בלבד ב-2014, וגם זאת רק באזורי ספר רחוקים (בערבה). כדי למנוע פריצה של המכסות, האוצר קובע כי אי אפשר יהיה להחליף עובדים זרים שהוויזה שלהם פגה בעובדים זרים חדשים - מדיניות שמשמעותה סגירה הרמטית של השמים ליבוא עובדים זרים חדשים.

במסעדות אתניות מציע האוצר להקטין את מכסת העובדים הזרים ל-500. ממחצית 2010 לא יותר להעסיק עובדים זרים במסעדות, למעט שפים מומחים, בשכר של 12 אלף שקל לפחות.

בבניין ובתשתיות מציע האוצר לקבוע תנאי סף במכרזים ממשלתיים, כך שלא יזכה באף מכרז תשתית מי שמעסיק עובדים זרמים - לרבות לא באמצעות קבלני משנה. גם כאן, הסייג הוא לגבי מומחים בטכנלוגיות בניין מתקדמות, בעלי שכר של פעמיים השכר הממוצע במשק, שאותם ניתן יהיה להמשיך להעסיק.

יותר פיקוח, יותר קנסות

במקביל, האוצר פועל לייקור דרמטי של עלות העובדים הזרים בישראל. לשם כך הוא יכפיל את כל העלויות הכרוכות בהעסקת עובדים זרים. כך, יוכפלו אגרת הבקשה ליבוא, האגרה השנתית וההיטל לעובדים זרים. כמו כן סכום הפיקדון שנועד להבטיח כי העובד הזר ייצא מישראל עם פקיעת הוויזה שלו יוגדל משמעותית ויהיה 700 אלף שקל לעובד בחקלאות ו-300 אלף שקל לעובד בסיעוד. הפיקדון אמור להיות מוחזר לעובדים עם יציאתם מישראל. במקרה שהעובד לא ייצא מישראל, הפיקדון יחולט וישמש לקידום שירותי בריאות לקהילה הזרה בישראל. כמו כן ייקר מאוד האוצר את הקנסות על מי שייתפסו בהעסקת עובדים זרים ללא היתר - הקנס המינימלי יהיה 5,000 שקל לעובד.

בדברי ההסבר מציין משרד האוצר כי בישראל חיים כיום 300 אלף עובדים זרים לא חוקיים ועוד 110 אלף עובדים חוקיים - בעיקר בענפי הסיעוד והחקלאות. לטענת האוצר, עובדים אלה מתחרים בעובדים הישראלים על מקורות התעסוקה ומחריפים את האבטלה בקרב הישראלים, בעיקר בתקופת המשבר הנוכחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully