וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרום מתיירק

גיא בלטר

26.4.2009 / 9:47

העיר ערד מסתמנת כמובילה בתחום המיחזור, המהווה חלק קטן מפרויקט שאפתני ומקיף. הכל מתחיל בחינוך ובמעורבות חברתית

ערד הופכת לעיר ממחזרת בפרויקט סביבתי ייחודי וראשון מסוגו בארץ, כך מכריזים בעיר. אבל מה כל כך ייחודי וחדשני בפרויקט מיחזור עירוני? בעיריית ערד טוענים, שהשוני המהותי בין הפרויקט שהשיקו לבין פרויקטי מחזור אחרים בארץ הוא התכנון המעמיק שהושקע בפרויקט, תוך שיתוף הציבור ורתימה של מערכת החינוך העירונית להטמעת המסרים. לצורך קיום הפרויקט, הועמדה תרומה מאת קרן משפחת רודרמן (ארה"ב) וכן תרומה מה- JNF בארה"ב. משאבים נוספים הועמדו מהמשרד להגנת הסביבה ומעיריית ערד. סך כל המשאבים לשנתיים הראשונות של הפרויקט, עומדים על 2 מיליון ש'.

הפרויקט הוא יוזמה משותפת של עיריית ערד, היחידה הסביבתית נגב מזרחי ותנועת אור, לפיתוח מערך בר-קיימא לטיפול מתקדם בפסולת בערד, עם כוונה למצב את העיר כדוגמא ומופת בתחום זה. מאז שיצא לדרך תהליך תכנון הפרויקט בספטמבר 2008, הונחו בעיר כארבעים כלובי מחזור לבקבוקי פלסטיק, מספר דומה של מיכלים לאיסוף נייר, כעשר נקודות לאיסוף קרטון ועוד כעשר נקודות לאיסוף סוללות. דוברת הפרויקט מסרה, כי נתונים שנאספו מצביעים על גידול של ארבעה טונות של בקבוקים ממוחזרים משנה שעברה לשנה הנוכחית.

מעורבות הציבור קריטית

פיזור המיכלים השונים לווה בפגישות עם נציגי הקהילות השונות של ערד, מתוך הבנה שהצלחת הפרויקט תלויה במעורבות הציבור. אודי נתן, נציג תנועת אור השותפה לפרויקט זה, סיפר לוואלה! ירוק על החשיבות של שיתוף הציבור: "אחד הדברים שהתבררו לנו בפגישות עם נציגי הקהילות השונות הוא עד כמה משמעותי יכול להיות גובה פח המחזור עבור אנשים שמוגבלים פיסית. אלה פידבקים חשובים שנכנסים לשיקולי התכנון שלנו". המקומון של ערד מקדיש טור קבוע לעדכונים של הפרויקט ובכך משמש עוד במה לשיתוף הציבור ועדכונו.

בתחום החינוך, בית הספר יעלים-עופרים בעיר לקח על עצמו להוביל את תהליך ההטמעה. תכנית חינוכית שנכתבה השנה תיושם החל משנת הלימודים הבאה בכל בתי הספר בעיר. התכנית עוסקת בנושאי פסולת ומשאבים עם דגש על מיחזור.

נתן מוסיף כי לא מדובר רק בפרויקט מיחזור, "המיחזור הוא חלק מפרויקט גדול יותר – ערד עיר ירוקה. זהו פרויקט שכולל בין היתר הקמה של שכונה ירוקה והקמה של מתקן גדול לטיהור שפכים, שישמש גם לתיירות. הולכים לבנות סוג של ביצה, שהיא מערכת הטיהור של הטבע. הביצה המלאכותית שתיבנה היא מתקן מחצץ וצמחי קנה – Wetland, שמשם יצאו המים המטוהרים למאגר מים פתוח. מאגר המים ישמש להשקיית הגידולים של כל הסביבה".

המלאכה עוד מרובה

הבחירה העקרונית של ערד להשקיע במחזור מעידה על כנות הכוונות של מובילי הפרויקט, לאור העובדה שעלות הטמנת הפסולת בערד זולה משמעותית מעלות ההטמנה בערים במרכז הארץ לדוגמא. השילוב של היוזמה, שיתוף הציבור והחינוך - יוצרים מעטפת שלמה לקידום נושא המחזור בעיר. ניצני הפירות של הפרויקט הזה כבר מופיעים ומוכיחים שכמות המחזור בעיר גדלה מחודש לחודש. מנהלת היחידה הסביבתית נגב מזרחי, איילה גובר-אברהמי, מוסיפה בעניין זה, כי "המלאכה עוד מרובה, אך ישנה מוטיבציה והרתמות של כלל הציבור ליישום הפרויקט. מכאן כוחנו ויכולתנו לקדם את נושא המחזור, שנסמך רבות על מעורבות הציבור".

  • עוד באותו נושא:
  • ערד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully