וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה: חשש לשפעת החזירים בצרפת ובספרד

נעמה טלמור ורמי שני

26.4.2009 / 9:30

לאחר שהלילה התגלו עשרות חולים בשפעת הקטלנית בארה"ב, התגלו מקרים נוספים בניו זילנד, בריטניה וככל הנראה בצרפת וספרד

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

דאגה בכל רחבי העולם מהתפשטות מגפת שפעת החזירים: רשויות הבריאות בניו זילנד הודיעו הבוקר (ראשון) כי קבוצה של 25 תלמידים ומורים, ששבה מביקור במקסיקו, הוכנסה להסגר, לאחר שפיתחו תסמינים של שפעת החזירים. "אנו מתייחסים לכך בכובד ראש ונעשה את כל שיידרש כדי למנוע את התפרצות המחלה", אמרה ראש שירותי הבריאות באוקלנד. בתוך כך, בלונדון אושפז אזרח בריטי העובד בחברת "בריטיש אירוויז" ששב מביקור במקסיקו. בספרד הוכנסו להסגר שלושה בני אדם, החשודים כי נדבקו במחלה. גם בצרפת נבדקים שני מטיילים ששבו ממקסיקו על רקע החשש כי נדבקו בנגיף.

הלילה דווח כי בארצות הברית התגלו עשרות חולים החשודים כי נדבקו בשפעת הקטלנית. בניו יורק, שמונה מתוך תשע דגימות שנלקחו מילדי בית ספר בעיר שהיו חשודים כחולים בשפעת החזירים התגלו כחיוביות. בקליפורניה התגלו שבעה מקרים, ובקנזס שני מקרים.

במקביל, הלילה דיווחה ממשלת מקסיקו כי מניין ההרוגים משפעת החזירים עלה ל-81. בנוסף, הודיעה מקסיקו כי לפחות 1,300 בני אדם חשודים כחולים במחלה. כתוצאה מהתפשטות המגפה, הודיעה הממשלה כי בתי הספר בבירה מקסיקו סיטי ובמדינת סאן לואיס פוטוסי יישארו סגורים עד השישה במאי.

לנוכח התפרצות נגיף שפעת החזירים בארצות הברית ובמקסיקו הדגיש אמש משרד הבריאות כי לא נמצאו בישראל מקרים של המחלה. עם זאת, מרענן משרד הבריאות את הנחיותיו להיערכות בתי החולים וקופות החולים בישראל, וכן ממליץ לכל מי שחזר ממקסיקו ומפתח מחלת חום דמוית שפעת תוך שבעה ימים מיום חזרתו לפנות לטיפול רפואי. “אנו עוקבים אחר ההתפתחויות וההמלצות של גופים בינלאומיים", נמסר ממשרד הבריאות, "יש להקפיד על כללי ההיגיינה האישית, ללא קשר למקרה הנוכחי”. ממשרד החקלאות נמסר כי בישראל מגדלים כ-150 אלף חזירים ב-20 משקים ברחבי הארץ.

“בשלב זה אין הנחיות חריגות לגבי החוזרים ממדינות אחרות למעט מקסיקו", נמסר ממשרד הבריאות, "אנו פועלים בהתאם להמלצות הבינלאומיות בעניין זה. בשלב זה לא פורסמו כל אזהרות בהקשר של נסיעה למקסיקו או כל מדינה אחרת. כמובן שעל כל אחד מוטלת גם אחריות אישית לעקוב אחר ההנחיות ולהישמע לרשויות בישראל ובארצות בהן נערכים ביקורים, בייחוד במקסיקו".

מה זה שפעת החזירים?

בשלב זה עדיין מתקשים בישראל לצפות האם עלול הנגיף להתפשט לאזורים נוספים ככלל ולישראל בפרט. במשרד הבריאות מדגישים כי לפי המידע הנמצא בידיהם כעת, תרופת ה"טמיפלו" צפויה להיות יעילה כנגד המחלה. על פי המשרד, מדינת ישראל אגרה מלאי של תרופות טמיפלו לצורך טיפול בחולים במקרה הצורך.

"שפעת החזירים הינה מחלה נשימתית בחזירים הנגרמת על ידי נגיף השפעת מסוג A שגורם להתפרצויות של שפעת בחזירים באופן רגיל. נגיפי שפעת החזירים גורמים לתחלואה רבה ולתמותה מעטה בחזירים”, מסבירים במשרד הבריאות, "נגיפי שפעת החזירים עשויים להדביק חזירים במהלך כל השנה, אך מרבית ההתפרצויות מתרחשות בסוף הסתיו ובחודשי החורף, בדומה להתפרצויות בבני אדם. נגיף שפעת החזירים הקלאסי, A/H1N1, בודד לראשונה בשנת 1930”.

טרם ברור האם מי שהתחסן כנגד שפעת מחוסן גם כנגד שפעת החזירים. הנושא נחקר בימים אלו על ידי רשויות הבריאות בישראל. המחלה איננה מועברת במזון. מנין הגיעה המחלה לחזירים? התשובה לכך היא שהנגיף אשר בודד בחזירים כעת מכיל מקטעים גנטיים של שפעת חזירים, שפעת עופות ושפעת אנושית, וקשה לדעת בדיוק איך החל התהליך שבסופו נוצר הנגיף. במשרד הבריאות מעריכים כי ייתכן וחזירים נדבקו בנגיפים אנושיים ונגיפי עופות והחלפת מקטעים גנטיים הביאה ליצירת נגיף חדש כמעט לחלוטין.

בתוך כך הכריז משרד הבריאות המצרי הכריז על מצב חירום על רקע התפרצות שפעת החזירים. רשויות הבריאות במדינה הודיעו כי אנשיהם לוקחים דגימות מחזירים כדי לוודא שלא נדבקו במחלה. לדברי הרשויות, ברחבי מצרים קיימות חוות ובהן עשרות אלפי חזירים. בנוסף פועלות הרשויות במדינה להעביר את החוות מקהיר אל אזורים מדבריים המרוחקים מבני אדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully