וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות בהודו: הגודל כן קובע

עידן דורנר

24.4.2009 / 14:10

איך מצביעים, מי הן דמויות המפתח ומי מנסה לחבל בחגיגה? כל מה שרציתם לדעת על הבחירות בדמוקרטיה הגדולה בעולם

השבוע הגיעו מיליוני הודים לקלפיות תחת אבטחה כבדה, בהם גם ראש הממשלה מאנמוהאן סינג, בכדי לקחת חלק בסיבוב השני של הליך הבחירות המסובך במדינה, שאורך חודש ימים ובסופו, לפי כל התחזיות, אמורה לקום קואליציה צרה ולא יציבה.

מדובר בבחירות הכלליות הדמוקרטיות הגדולות ביותר בעולם, כשמתוך 1.2 מיליארד תושבים יש ל-714 מיליון איש זכות בחירה. זוהי מערכת הבחירות ה-15 במדינה, בה מצביעים ב-124 מחוזות בחירה, ב-830 אלף קלפיות, בהם ניתן לבחור באחת מ-1,055 מפלגות. שיעור ההצבעה הצפוי הוא 60%.

ההצבעה נמשכת 4 שבועות בחמישה שלבים שונים. הסיבוב השני (שנערך ביום רביעי) הוא הגדול ביותר וכולל בוחרים מאיזורי הספר הלא מפותחים של הודו. מאות אלפי שוטרים השגיחו על כ-200 מיליון בעלי זכות בחירה בקלפיות במרכז ובדרום המדינה. ההליך השני עבר בשקט יחסי, לאחר שלפני כשבוע, בסיבוב הראשון נהרגו 16 בני אדם בהתקפות של מורדים מאואיסטים.

על מנת לאפשר הצבעה בכפרים נידחים, קלפיות הצבעה אלקטרוניות הועברו על גבי פילים, גמלים וסירות. בחלק מהמקרים נאלצו אנשי ועדת הקלפי לצעוד במשך ימים על מנת להגיע לכפרים מסוימים.

מי נגד מי?

המאבק העיקרי הוא בין מפלגת הקונגרס השלטת, למפלגה ההינדית-לאומית (BJP). לפי סקרים במדינה, מפלגת הקונגרס מובילה על פני מפלגת העם, BJP, אך שתיהן יזדקקו לתמיכה של עשרות מפלגות קטנות כדי להרכיב קואליציה ולזכות בשלטון. מאז שמשפחת גנדי ומפלגת הקונגרס איבדו את השלטון בשנת 1989, לא הצליחה אף מפלגה למשול לבדה בהודו. מלבד שתי המפלגות הגדולות, קיימת קבוצה של מספר מפלגות איזוריות קטנות, המהוות את ה"חזית השלישית".

בדומה לישראל, הרכבי הממשלות הקואליציוניות בהודו משקפים מעבר בפוליטיקה ההודית ממפלגות לאומיות למפלגות קטנות יותר, בעלות בסיס צר של פוליטיקה מקומית. תהליך זה נמשך החל בשנות ה-90 ונמשך כאמור עד היום.

ראש הממשלה מאנמוהאן סינג, שנבחר לתפקיד בשנת 2004, נותר מועמד מפלגתו לראשות הממשלה. בתקופת שלטונו הוא הצליח להביא לצמיחה כלכלית מרשימה. עם זאת, התחזית לעומד בראש הממשלה החדשה אינה אופטימית, בעקבות המשבר הפיננסי הגלובלי שלא פסח גם על הודו.

תוצאות הבחירות הסופיות יפורסמו רק ב-16 במאי. קשה מאוד לחזות את הבחירות במדינה הענקית, וסקרים רבים שנערכו בעבר התבררו כלא נכונים. מדגמים מחוץ לקלפיות אסורים על פי חוק במדינה.

המאואיסטים מרימים ראש

הפעם אין נושא מרכזי שעומד בראש סדר העדיפויות, והמפלגות התרכזו בעיקר במתקפות על יריביהם הפוליטיים. רובן מקוות למשוך בוחרים פוטנציאלים על ידי צעדים פופוליסטיים כגון סובסידיות לרכישת מזון והבטחות מעורפלות לעתיד טוב יותר. עיקר ההצבעה מבוססת על קשרים אתניים, דתיים ומעמדיים.

הבחירות בהודו נערכות על רקע הסלמה בהתקפות האלימות של המורדים המאואיסטים. המורדים פוצצו מסילת רכבת וכרתו עצים על מנת לחסום דרכים במחוז ג'הרקהנד המזרחי. אתמול הם אף חטפו רכבת עם מאות נוסעים כמפגן כוח, אך בסופו של דבר שחררו את כל הנוסעים מבלי לפגוע באיש.

המאואיסטים מבטיחים לתומכיהם ליישם דיקטטורה של הפרולטריון. זה אולי נשמע כמו רעיונות הלקוחים הישר מהעבר, אך הם זוכים לתמיכה נרחבת באזורים המיוערים ועומדים לרשותם עשרות אלפי אנשי מליציה חמושים. מאות אנשים נהרגים מדי שנה בהתקפות המאואיסטים. עשרות נהרגו רק בימים האחרונים. בהודו מודים כי הנוכחות המאואיסטית מגיעה לקרוב לשליש מכלל המחוזות ברחבי המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully