וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ורוסיה לקראת אמנת גרעין חדשה

טלי גולדשטין

23.4.2009 / 14:18

השיחות ברומא נערכות על רקע העובדה שאמנת START-1, האמנה האסטרטגית להפחתת הנשק הגרעיני, עומדת לפוג בדצמבר

מתווכים מארצות הברית ומרוסיה יחלו מחר (שישי) לדון בצעדים הראשונים לקראת גיבוש אמנה חדשה להתפרקות מנשק גרעיני כחלק מהמאמצים לשיפור היחסים בין שתי המדינות. השיחות בעיר רומא נערכות אחרי שנשיא ארה"ב ברק אובמה ועמיתו דמיטרי מדוודב הסכימו בפגישתם הראשונה בלונדון לגבש אמנה שתחליף את אמנת START-1, האמנה האסטרטגית להפחתת הנשק הגרעיני, שאמורה לפוג ב-5 בדצמבר 2009.

על ההסכם הראשוני, START, חתמו הנשיא ג'ורג' בוש האב ועמיתו דאז נשיא רוסיה מיכאיל גורבצ'וב, תומך הפרסטרויקה. בשיא המלחמה הקרה בין ארה"ב לברית המועצות היו בבעלות שתי המדינות מעל ל-30 אלף ראשי נפץ גרעיניים. בתחילת שנות ה-60 החלו שיחות בין שתי המעצמות לגבי מציאת דרכים להאט את מרוץ ההתחמשות והגבלת מלאי הנשק. בין 1969 ל-1979, נערך משא ומתן בין שתי המדינות שמטרתו היתה להגביל את התרחבות מלאי הנשק.

בשלהי שנות ה-80 נרשמה האצה במו"מ. הסכם על צמצום של 30% במלאי הנשק הגרעיני נחתם במוסקבה ביולי 1991 – היא אמנת סטארט הראשונה. על רקע התקרבות תאריך התפוגה בדצמבר, עלו הצעות לחידוש האמנה, שגברו עם בחירת ברק אובמה לנשיא ארה"ב בנובמבר.

אמנה חדשה נתפסת על ידי שני הצדדים כדרך להוכיח כי שתי יריבות עידן המלחמה הקרה יכולות לשתף פעולה למרות מחלוקות לגבי סוגיות אחרות, כגון התרחבות נאט"ו לאזורים בהם שלטה בעבר מוסקבה, הצבת מערכת הגנה אמריקאית מפני טילים בשטח אירופה ותוכנית הגרעין האירנית.

מדוודב אמר השבוע כי לרוסיה תנאים משלה לגבי האמנה החדשה, כגון איסור הצבת מערכת ההגנה מפני טילים, איסור על הצבת נשק בחלל ואיסור על הרחבת מאגרי נשק אחרים במקום הנשק הגרעיני. לדבריו, רוסיה רוצה שראשי נפץ וטילים ייהרסו.

אנטולי אנטונוב, ראש מחלקת הביטחון של משרד החוץ הרוסי, יעמוד בראש המשלחת הרוסית ברומא. ראש המשלחת האמריקאית רוז גוטמולר היא מנהלת לשעבר של קרן קרנגי לשלום בינלאומי. השניים מכירים היטב איש את רעהו.

לדברי אובמה ומדוודב, במסגרת האמנה החדשה יש לצמצם את מלאי הנשק הגרעיני בשתי המדינות ל-1,700-2,200 ראשי נפץ עד 2012.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully