וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: גלולת היום שאחרי תימכר לבנות 17

טלי גולדשטין

23.4.2009 / 11:55

מנהל המזון והתרופות האמריקאי הוריד בשנה את גיל מכירת הגלולה ללא מרשם. "ההחלטה מראה שבריאות נשים קודמת לפוליטיקה"

בנות 17 בארצות הברית יוכלו בקרוב לרכוש את גלולת היום שאחרי ללא מרשם רופא. זאת לאחר שמנהל המזון והתרופות, ה-FDA, אישר אמש (רביעי) את פסיקת בית המשפט והוריד את גיל המינימום לרכישת הגלולה בשנה.

ההחלטה, ההופכת את אחת הפסיקות השנויות ביותר במחלוקת במהלך ממשל בוש, גונתה על ידי מתנגדים להפלות ומנגד, התקבלה בברכה על ידי תומכי הפלות. המחלוקת סביב הגלולה, הידועה בשם תוכנית ב', הפכה לפוליטית יותר מאשר רפואית. הגלולה של היום שאחרי מכילה חומר המונע התעברות והיא יעילה אם היא נלקחת בתוך 72 שעות מקיום יחסי מין בלתי מוגנים. מאז 2006, כשתוכנית ב' אושרה לבנות 18 ומעלה, לא היתה לה כל השפעה על שיעור ההריונות בקרב בנות עשרה במדינה.

עתה, בנות 17 יוכלו לרכוש את הגלולה בכל בית מרקחת, מרפאה או בית חולים לאחר שיראו תעודת זהות המעידה על גילן. בני 17 יוכלו גם לרכוש את הגלולה עבור בנות זוגן. החלטת ה-FDA התקבלה לאחר שהשופט אדוארד קורמן מבית המשפט המחוזי של ניו יורק פסק בחודש שעבר כי החלטת הסוכנות להגביל את הגישה לגלולה לבני 18 ומעלה נובעת מאינטרסים פוליטיים ולא רפואיים. השופט העניק לסוכנות 30 יום להוריד את הגבלת הגיל ל-17. ה-FDA פרסם הצהרה בה נאמר כי לא יערער על החלטת בית המשפט.

דניס ברדלי, דוברת יצרנית התרופות הישראלית "טבע" המייצרת את הגלולה, אמרה בהצהרה כי החברה תומכת בהחלטת ה-FDA ותעבוד עם הסוכנות בשיתוף פעולה להבטיח כי ההחלטה אכן תיאכף. תומכי השימוש באמצעי מניעה קיבלו את החדשות בשמחה. "ההחלטה היא מסר חזק לנשים האמריקאיות כי בריאותן קודמת לפוליטיקה", אמרה ססיל ריצ'רדס, נשיאת ארגון המספק שירותי הפלה. "בארה"ב נרשם שיעור ההריונות בקרב נערות הגבוה בקרב המדינות המפותחות", הוסיפה.

מנגד, וונדי רייט, נשיאות ארגון שמרני, אמרה כי החלטת ה-FDA מונעת ממניעים פוליטיים והיא מוטעית. "הורים צריכים לחוש זעם על החלטת ה-FDA", הוסיפה. תומכי השימוש בגלולה טוענים כי גישה קלה לאמצעי המניעה המדובר יפחית את שיעור ההפלות ב-50% ויוריד גם את שיעור ההריונות. המתנגדים להפלות טוענים כי גישה קלה לגלולה תוביל נשים לקיים יחסי מין בלתי מוגנים ולעשות יותר הפלות. מדעני ה-FDA מאוחדים בתמיכתם במכירת הגלולה לבנות 17.

הנתונים בארה"ב אינם מעודדים: אחת מתוך שלוש נערות מתחת לגיל 20 צפויה להיכנס להריון. 80% מההריונות אינם מתוכננים מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully