וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במלחמה אין חסינות

צביקה פוגל

23.4.2009 / 9:01

פרסום תחקירי צה"ל על מבצע "עופרת יצוקה הוכיחה את חוסנו של הצבא ושל העם. אך במת הפרשנות הופקרה לטובת שרלטנים דוגמת טיבי וברכה ופרשנים חובבי רייטינג

אילו היו הדברים תלויים בחברי הכנסת אחמד טיבי ומוחמד ברכה, היה צה"ל ממנה ועדת חקירה לבחינת פשעים שבוצעו על ידי מיטב בנינו במהלך מבצע "עופרת יצוקה", כי את חברי הכנסת טיבי וברכה לא מעניינות העובדות, הן לא יבלבלו אותם. צה"ל, על פי טיבי וברכה, יצא למבצע ברצועת עזה כדי להרוג חפים מפשע, ולא בשל האיום המתמיד שהטיל החמאס על אוכלוסיה חפה מפשע ב"עוטף עזה", באשדוד, באשקלון ובבאר שבע.

אילו היו משאירים את הפרסום והפרשנות של תוצאות התחקירים, כפי שהוצגו על ידי סגן הרמטכ"ל, רק בידי קומץ עיתונאים ופרשנים חסרי אחריות, היתה מצטיירת אצלנו תמונה עגומה של צבא שביצע שורה של טעויות, ושל אי ביצוע פקודות וחריגה מאמנות בינלאומיות, שהביאו לפגיעה בחפים מפשע שכל פשעם היה הימצאות במקום הלא נכון, בזמן הלא נכון. אותו קומץ עיתונאים ופרשנים לא מסוגל לתאר את תמונת המערכה המלאה כפי שהיתה בפועל. הם מומחים באיסוף המקרים החריגים והצגתם ככשל מערכתי. אין דרך טובה יותר להשיג רייטינג גבוה, אלא דרך הצגת החריג והשונה.

פרסום התחקירים שעסקו במוסר הלחימה של צה"ל, במענה ההומניטרי שמדינת ישראל אפשרה תוך כדי מבצע ובטענות בינלאומיות שהועלו לאחר הלחימה, מוכיחים את חוסנו של חוט השדרה שלנו כעם בכלל ושל צה"ל בפרט. כמה מדינות נאורות בעולם היו מעזות להעמיד את התחקירים לעיני כל, תוך כדי הודאה בטעויות אנושיות ובשגיאות מבצעיות שהן חלק בלתי נפרד מסוג הלחימה שנכפה על צה"ל ברצועת עזה? לצערי הרב, וכמי שנטל חלק פעיל במבצע, לא השכיל צה"ל להבליט במופגן את הישגי הלחימה יחסית למספר המועט של התקלות למרות התנאים שאף צבא בעבר לא נדרש להם, והשאיר את במת הפרשנות לשרלטנים דוגמת טיבי וברכה ופרשנים חובבי רייטינג.

לא איבדנו צלם אנוש

תחקירים צבאיים מתבצעים דרך קבע לאחר פעילות צבאית מבצעית ובאימונים, מתוך כוונה להפיק לקחים הניתנים ליישום באירועים דומים בעתיד. על מנת לאפשר תחקירי אמת בהם נחשפים הנתונים במלואם על ידי הלוחמים והמפקדים שנטלו חלק באירועים המתוחקרים, מובטח ללוחמים כי החומר הנחשף לא ישמש נגדם במישור הפלילי. במקרים בהם ברור כי נעשו חריגות מנורמות ההתנהגות והכללים המהווים את "רוח צה"ל", ממנה הצבא ועדת חקירה או קצין בודק שבסמכותם להביא להרשעה פלילית.

התחקירים שפורסמו ויצאו לאור במסיבת עיתונאים גלויה הוכיחו כי לא איבדנו צלם אנוש וכי הלוחמים ומפקדיהם במבצע "עופרת יצוקה" עשו כל אשר נדרש כדי להגן על תושבי מדינת ישראל ועל חייהם שלהם. כוונות מערכות הנשק היו מכוונות לעבר חמאס ולא לפגיעה מכוונת בבלתי מעורבים ובחפים מפשע. בהסתכלות עתידית למערכות הצבאיות המחכות לנו מעבר לפינה, מן הראוי לקרוא בין השורות של התחקירים שפורסמו, את אשר לדעתי יש בכוונת צה"ל ליישם בעתיד. אין לי ספק כי גם חמאס, העסוק בימים אלה בהתעצמות ובהערכות, מיישם את לקחיו.

על חמאס להבין כי איננו מתנצלים על כך שהצלחנו להחזיר את רוב בנינו בשלום הביתה וכי גם במערכה הבאה נעשה כל שיידרש כדי לשמר הישג זה. על חמאס לדעת כי שימוש באוכלוסיה בלתי מעורבת כדי להוציא לפועל את זממו ולפגוע באזרחי ישראל באשר הם, לא ירתיע את צה"ל משימוש בכל האמצעים המותרים על ידי הקהילה הבינלאומית. תושביה הפלסטינים של רצועת עזה צריכים להבין, לאחר שיקראו את התחקירים שפורסמו, כי צה"ל ימשיך לעשות את כל שבידו כדי להימנע מטעויות, אך, מדויק וכירורגי ככל שיהיה, צה"ל אינו חסין מטעויות ואם יש ברצונם לשמור על חייהם וחיי ילדיהם, מן הראוי שירחיקו ידיהם מחמאס שלא חס עליהם ויתרחקו ממסתור אנשיו וממקום ריכוז אמצעי הלחימה.

צה"ל וזרועות הביטחון האחרות ביצעו אלפי תקיפות ובאו במגע באלפי נקודות חיכוך במהלך במבצע "עופרת יצוקה". התחקירים שבחנו את הפעולות הצבאיות מוכיחים כי לקחי מלחמת לבנון השנייה יושמו בהצלחה וכי אחוז השגיאות והתקלות קטן בהרבה מכל סטטיסטיקה דומה ומוכרת ממלחמות עבר בכל רחבי העולם. הימנעות מפגיעה בבלתי מעורבים ובחפים מפשע היתה מאז ומתמיד קו אדום מוגדר וברור, אך זאת עד לנקודה בה עומדת מנגד זכותנו לחיות והחובה להגן על תושבי מדינת ישראל. את זאת מן הראוי שנזכור כולנו בטרם נמהר לשפוט את מעשיהם של החיילים והמפקדים שנשלחו לבצע משימה קשה זו.

* הכותב הוא תא"ל במיל' ושימש כמפקד מערך האש במבצע עופרת יצוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully