וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבו את האור בשעת כדור הארץ

עו"ד ציפי איסר איציק

23.4.2009 / 7:40

שעה אחת בעלטה לא תציל את האנושות מאסונות שינויי האקלים, אך עו"ד ציפי איסר איציק מסבירה למה על כולם לקחת חלק במיזם

כיבוי אורות בשעת כדור הארץ – על שום מה? קודם כל, כי אפשר כבר להודות שהגזמנו. הגזמנו עם אורח החיים המודרני המקדש את תרבות הצריכה המופרזת, ללא כל התחשבות בזיהום משאבי הטבע.

אנו מנצלים את משאבי הטבע ניצול מקסימלי ויותר, עד כי כדור הארץ מאיים על קיומנו. מדעני האקלים של האו"ם כבר הזהירו את העולם כי אם ימשיך בתרחיש עסקים כרגיל, ההתחממות הגלובלית תוביל לאסון אוניברסלי. הבשורה הטובה היא, כי לפנינו חלון הזדמנויות של עשר שנים לעצור את תרחישי האימה, לשנות את אורחות חיינו ולפלוט פחות גזי חממה. יש דרך אחרת, יש כלים אפקטיביים, צריך רק לקבל החלטות אמיצות ולבצע. אובמה הבין את זה וזכה באמון הציבור האמריקאי. הגיעה גם שעתה של מדינת ישראל להצטרף למאמץ העולמי.

הקלישאה נכונה - בשביל הילדים

גם כי הגיעה השעה לחשוב על ילדינו. אם יש מי שעוד לא שמע על כך שקיבלנו את הכדור הארץ כפיקדון עבור ילדינו, אז הגיעה השעה לקרוא ולהפנים. כדי שילדינו יוכלו אף הם ליהנות מהחיים על פני הכדור הזה, שכרגע עוד אין לו תחליף, ראוי שנתחיל לבחון מה אנחנו משאירים אחרינו באורח החיים המזהם שהתיעוש והמודרניזציה הביאו עימם. ראוי שנשקול אם באמת אנחנו חייבים לשלם את מחיר כל הזיהום הזה, או שמא להתחיל ולהשקיע בפיתוח אלטרנטיבות נקיות ומודרניות לקיים בהן את חיינו.

בנוסף, המשבר הכלכלי מחייב אותנו לעבור לכלכלה ירוקה המבוססת על אנרגיות מתחדשות. כלכלות גדולות בעולם קרסו עקב התפוגגות בועת האשראי הממונף, שהיה מבוסס על כלכלה ריקה מתוכן. כיום כבר ברור לכל מי שמצוי בפרטים, שפיתוח כלכלה המבוססת על תשתיות ירוקות, על אנרגיות מתחדשות או על קלינטק, הם העתיד של הכלכלה העולמית. הם הנוסחה המנצחת לנצח לא רק את המשבר הכלכלי אלא גם את משבר האקלים. רק אצלנו, הפער בין הרצוי למצוי, עדין רב, והאתגר רובץ לפתחנו.

לידיעת מקבלי ההחלטות

ואיך כל אלה קשורים לכיבוי אורות למשך שעה אחת קצרה? שלא יהיה כל ספק - ברור ששעה אחת לא תשנה באופן דרמטי את היקף הפליטות של גזי החממה. אבל ראוי שנתחיל לבחון מה אנחנו משאירים אחרינו באורח החיים המזהם . בשעה אחת אפשר להביע עמדה נחושה התומכת בצורך לשינוי מיידי. בשעה אחת אפשר לשכנע את קברניטי המדינה כי אי אפשר להמשיך ולעצום את עיננו אל מול החידלון הסביבתי המתמשך. בשעה אחת אפשר להעביר מסר ציבורי ברור.

אפשר לשנות את משק החשמל, ולהעביר אותו מיצור המבוסס על פחם שחור לאנרגיה סולרית ירוקה. לשנות את תשתיות התחבורה, ובמקום לבנות עוד ועוד כבישים שיתמלאו פקקים ויזהמו את האוויר מכלי רכב מעשנים, ליצר תשתיות לרכבות נקיות ומערכות להסעת המונים יעילה, תוך עידוד רכיבה בריאה על אופניים בערים. לשנות את שיטות הבניה, ובמקום למלא את הריאות הירוקות בבנייני שלמת בטון ומלט, להחליף את הבניה בערים בבניה ירוקה שמצטיינת ביעילות אנרגטית ומשתלבת בסביבה ירוקה ובת קיימא.

אפשר גם לשנות את הטיפול בפסולת. להפסיק ולמלא את הקרקעות במזבלות של פסולת, ותחת זאת להקים תשתית להפרדת הפסולת בערים ולמחזר. לא יזיק לנו גם להפחית את כמות האריזות וכפועל יוצא את כמות הזבל שאנו מייצרים. ועוד היד נטויה.

כדי שכל זה יקרה, ויותר, הציבור יכול וצריך להשמיע את דברו, בקול רם וברור, והחושך רק יכול לעזור. אז כבו את האור בשעת כדור הארץ, והצטרפו לקריאה הציבורית להצטרף למאמץ העולמי למאבק בהתחממות כדור הארץ.

* הכותבת היא מנכ"ל ארגון אדם טבע ודין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully