וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בואו לקרוקודילופוליס

24.4.2009 / 8:38

בנחל תנינים, היחיד באיזור השרון שלא זוהם מהזרמת ביוב, תוכלו לראות גם שרידים מהתקופה הרומית. הטיול השבועי

שמורת נחל תנינים משלבת טבע והיסטוריה. בשמורה זורם נחל התנינים, הקרוי כך על שם התנינים שחיו במימי ביצות כבארה עד ראשית המאה העשרים. אל דאגה, כיום כבר לא נשאר מהם זכר. נחל תנינים הוא היחיד מבין נחלי מישור החוף שלא זוהם במימי ביוב, ונשאר נקי עד היום. מאחר ומימיהם של עיינות תמסח, שהן מקורותיו העיקריים של נחל תנינים, הינם מליחים, לא נשאבו מי נחל תנינים לאספקת מי שתיה, מה שהציל את הנחל מייבוש. נקיון מימיו של הנחל מאפשרים את קיומם של חיים עשירים בנחל הכוללים ציפורי מים, דגים וצבים.

בזכות הגשמים של פעם

בשמורת נחל תנינים ניתן לראות את שרידיו של סכר שנבנה בסוף התקופה הרומית ותחילת התקופה הביזנטית. הסכר יצר במקום אגם גדול (ביצת כבארה), ממנו הוזרמו מים לקיסריה באמצעות אמת המים הנמוכה. האגם איפשר גם הפעלה של מספר טחנות קמח במקום, ששרידיהן נחשפו בחפירות האחרונות.

מפעל המים הגדול במקום נתגלה במקרה, לאחר שבמספר חורפים בשנות התשעים (1992, 1995) הוצף האזור בעקבות גשמי הזעף שירדו בו וגרמו לנזקים קשים לשטחי החקלאות. בעקבות כך נחלצה רשות ניקוז כרמל לפעולה, ובזמן העבודות שבוצעו בשטח נתגלה סכר ענק שהיה מכוסה בסחף. על מנת להציל את הסכר מהריסה התגייסו רשות הטבע והגנים, המשרד להגנת הסביבה ורשות העתיקות להגנה על המקום. חפירות נוספות גילו את מימדיו של המפעל העצום שהיה כאן בעבר.

מדרום לנחל התנינים הוקם הכפר ג'סר א זרקא. פירוש השם בערבית הוא הגשר על הנחל הכחול. הכפר מאוכלס תושבים ממוצא בדואי משבטי ערב אל-ע'וארנה מצפון אפריקה. הכפר הוקם בשנות העשרים של המאה העשרים לאחר יבוש הביצות. בנחל וסביבתו עולם חי וצומח מגוון: צבי נחלים ושפמנונים במים, אגמיות ועופות מים וצמחיית מים כמו קנה, שנית גדולה ופטל קדוש.

מות התנין האחרון

בשנת 1912 נצוד באזור נחל תנינים התנין הידוע האחרון בארץ ישראל. שרידי התנין שמורים בירושלים באוסף זואולוגי של האב שמיץ, צפונית לשער שכם. בתקופה הפרסית במאות החמישית והרביעית לפני הספירה, הייתה במקום עיר ששמה קרוקודילופוליס, עיר התנינים (חירבת אבו טנטור) ששרידיה נחפרו ונראים במקום. עיר עתיקה בשם זה היא אולי סימן להמצאות תנינים באותה תקופה.

איך מגיעים?

לבאים מצפון, נוסעים דרומה על כביש 4. לאחר שנעבור את צומת פארדיס נמשיך ישר ונעבור את פסי הרכבת. כק"מ לאחר מכן פונים ימינה לכיוון מושב בית חנניה, ישנו במקום גם שילוט לנחל תנינים. ממשיכים ישר מערבה עד לפנייה ימינה. לאחר שפנינו נמשיך עם כביש זה עד לדרך עפר בה נפנה שוב ימינה אל השמורה עצמה. משך המסלול: כשעה. אורך המסלול: כק"מ אחד רמת קושי: המסלול קל, נוח ומותאם לכל המשפחה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

ואם אתם כבר באזור

כאל מים ולחם -
סיור בדרך המים לקיסריה הקדומה – בשמורת טבע נחל תנינים. המסלול יעבור מהשמורה אל הסכר והאמה שהובילה מים לקיסריה, תיערך הדגמה של הפעלת טחנות הקמח העתיקות ועוד.
היכן: שמורת טבע נחל תנינים.
מתי: *מדי שבת בשעות: 10:00, 12:00, 14:00

על תנינים וציפורים- סיור בדגש צפרות
עושר בתי הגידול של נחל התנינים וגדותיו, צמחיית הסבך, שטחי הבריכות הנרחבים, החוף והים - כל אלו מושכים אליהם מיני ציפורים, חלקן יציבות ואחרות חורפות או נודדות. מומלץ להצטייד במשקפות.
היכן: שמורת הטבע נחל תנינים.
מתי: *מדי שבת בשעות: 9:00 ו-11:30

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully