וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיס קליפורניה, תהיי יפה ותשתקי

עידן דורנר

22.4.2009 / 16:43

הסערה סביב דבריה בתחרות מלכת היופי, לפיהם נישואים אמורים להיות רק בין גבר לאישה, הציתה מחדש את הוויכוח הפוליטי בארה"ב

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: איילת שולמן)

ארה"ב ממשיכה לסעור סביב תחרות מלכת היופי (מיס אמריקה), מיום ראשון האחרון, בה המועמדת שזכתה במקום השני טענה כי הפסידה את הכתר משום שדיברה בגנות נישואים חד-מיניים. במהלך הטקס, ששודר בשידור ישיר בטלוויזיה, מיס קליפורניה קארי פרג'ון אמרה כי היא מאמינה ש"נישואים צריכים להיערך בין גבר לאישה", לאחר שנשאלה בנושא על ידי אחד השופטים. "זה עלה לי בכתר", אמרה פרג'ון לאחר התחרות.

"אנחנו חיים בארץ בה כל אחד רשאי לבחור אם להינשא לבן מינו או לבן המין השני. אני מאמינה שנישואים צריכים להיות בין גבר לאישה. אני לא רוצה לפגוע באף אחד, אך אני חונכתי בצורה הזאת", אמרה פרג'ון בטקס. הקטע הפך ללהיט ביו-טיוב. חלק מהקהל בטקס קרא בוז לעברה, אך היא גם זכתה לתשואות מחלק אחר של הקהל.

לאחר הטקס אמרה פרג'ון, כי "בדיעבד, לא הייתי עושה זאת אחרת. אמרתי מה שאני מרגישה. הבעתי דעה שהיא האמת שלי וזה כל מה שאני יכולה לעשות". השופט ששאל את השאלה, הבלוגר הנודע פרז הילטון, אמר כי הוא היה בהלם מהתשובה, ש"פגעה במיליוני הומואים ולסביות אמריקאים, במשפחות שלהם ובתומכיהם". הוא הודה כי התשובה עלתה לה במקום הראשון: "היא הפסידה בגלל השאלה. היא היתה המועמדת המובילה לפני כן". קית' לואיס, המנהל של תחרות מיס קליפורניה פרסם הודעת גינוי לדבריה של פרג'ון.

כל מדינה מחליטה בנפרד

סוגיית הנישואים החד-מיניים היא סלע של מחלוקת בפוליטיקה האמריקאית. עד כה רק ארבע מדינות אישרו בחוקתן נישואים מסוג זה, אך מדינות רבות אחרות העבירו תקנות המאפשרות זאת. בית הנבחרים של ורמונט ביטל בתחילת החודש את הווטו שהטיל מושל המדינה על נישואים חד מיניים. בכך תהפוך ורמונט למדינה הרביעית בארה"ב המתירה נישואי הומואים, אחרי איווה, מסצ'וסטס וקונטיקט. ביהמ"ש העליון של ארה"ב משאיר את ההחלטה בסוגיה בידי כל מדינה בנפרד. מסצ'וסטס היתה המדינה הראשונה בארה"ב שאיפשרה נישואים חד-מיניים, ב-2003.

מושל מדינת ניו יורק דיוויד פטרסון הציג הצעת חוק שתעניק תוקף חוקי לנישואים בין זוגות חד-מיניים, בנסיון שני לקדם יוזמה לעגן נישואים בין הומוסקסואלים ולסביות בחוק של מדינת ניו יורק, לאחר שבשנת 2007 סוכלה בסנאט הצעת חוק דומה שיזם המושל לשעבר אליוט שפיצר. סקרים במדינה מלמדים כי רוב גדול מקרב תושביה תומכים בחוק החדש.

בית המשפט העליון של קליפורניה בוחן את חוקיות האיסור על נישואים חד מיניים, שהוטל בעקבות משאל עם שנערך במדינה, אך סירב לאפשר נישואים כאלה לפני שיפסוק בנושא. בית המשפט קיבל שלוש עתירות נגד "הצעה 8", אותה אישרו אזרחי המדינה, ולמעשה הפכה את החלטת בית המשפט מחודש מאי שקבעה כי הנישואים החד מיניים בקליפורניה חוקיים. בכל שלוש העתירות נטען כי האיסור פוגע בזכויות האזרח של קבוצת מיעוט. לטענת העותרים, למצביעים במשאל העם אין סמכות לשנות את החוקה בצורה כל כך משמעותית, במיוחד לאחר שבית המשפט קיבל החלטה המנוגדת לתוצאת המשאל.

למרות שלכ-24 מדינות יש איסור דומה ששרד גם לאחר עתירות משפטיות נגדו, מעולם לא התנהל משפט בנושא במדינה בה ניתן היה לקיים נישואים חד מיניים בעבר. בנוסף לכך, בית המשפט בקליפורניה קבע כי יש לפעול נגד אפליית הומוסקסואלים, בדומה לאפלייה על רקע גזע ודת, כשאישר את ההחלטה במאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully