וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיבי: "צה"ל הוא צבא הורג, בוכה ומטייח"

פנחס וולף וניר יהב

22.4.2009 / 16:47

ח"כ אחמד טיבי התייחס לממצאי תחקיר צה"ל אודות "עופרת יצוקה": "אין לייחס אמינות לדו"ח". ארגוני זכויות אדם: "להקים מנגנון חקירה עצמאי"

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) הגיב היום (רביעי) לתחקירי צה"ל על מבצע עופרת יצוקה ואמר כי "אם מאות אזרחים נהרגו במזיד זה פשע מלחמה, ואם הם נהרגו על פי החוק הישראלי אז זה פשע חמור עוד יותר". טיבי הוסיף כי "אין לייחס אמינות לדו"ח צה"ל, יצא לו מוניטין של צבא הורג, בוכה ומטייח, לא פלא שצה"ל מסרב לשתף פעולה עם האו"ם בחקר הרג ההמונים בעזה".

יו"ר חד"ש ח"כ מוחמד ברכה התייחס אף הוא לממצאים ואמר כי "התחקירים הצבאיים זורים חול בעיניים על פשעי המלחמה שישראל ביצעה בעזה". ברכה הוסיף כי "על פשעי מלחמה משלמים וגם על טעויות שמביאות פשעי מלחמה משלמים. הגורמיים הצבאיים הם אינם מכון מחקר, הם חלק מהמערכת שביצעה את הפשעים והם ממלאים תפקיד של חיפוי. במוקדם או במאוחר לא יהיה מנוס מהבאת האחראים לדין מראש הפירמידה ועד אחרון החיילים".

יו"ר מרצ חיים אורון אמר היום בתגובה לתחקיר צה"ל, כי "אין בתשובות הנקודתיות של צה"ל לכל מקרה ומקרה של פגיעה בחפים מפשע בכדי לשנות את התחושה הקשה שבמבצע עופרת יצוקה נחצו יותר מדי קווים אדומים. אסור שהנורמות הברורות של הימנעות מפגיעה בחפים מפשע יטשטשו, דבר שיהווה לא מדרון חלקלק אלא תהום".

ח"כ עתניאל שנלר (קדימה) הדגיש כי "על החברה הישראלית כולה לגבות את תחקיר צה"ל שמתפרסם בין יום השואה ליום הזיכרון. אפילו במלחמה מול הטרור הבינלאומי המוסר היהודי הוכח כגבוה יותר, וגם מזה של ממשלת נורבגיה שתמכה בהיטלר המודרני מטהרן המבקש להשמיד את מדינת ישראל".

שר הביטחון אהוד ברק הגיב אף הוא לתחקיר. "התחקירים אשר בוצעו ביסודיות ופורסמו שבים ומוכיחים, כי צה"ל הוא מהצבאות המוסריים בעולם. צה"ל אינו חושש לחקור את עצמו וגם בכך הוא מוכיח את מוסריות פעולותיו. יש לי אמון מלא בצה"ל, החל מהרמטכ"ל ועד אחרון הלוחמים, הפועלים לפי ערכי טוהר הנשק ועל פי נורמות הלחימה מהמוסריות ביותר".

"הרג אזרחים - תוצאה של מדיניות"

ארגוני זכויות אדם טוענים, כי תחקירי הצבא שפורסמו היום קבעו שעשרות אזרחים פלסטינים חפים מפשע נהרגו במה שהצבא מכנה "תקלות נדירות". אולם, מידע שאספו מעלה שאזרחים רבים נהרגו בעזה לא ב"תקלות", אלא כתוצאה ישירה מהמדיניות בה בחר הצבא לנקוט במהלך הלחימה. "הדרך היחידה לבחון את הפרות זכויות האדם שנעשו ברצועת עזה היא על ידי הקמת מנגנון חקירה עצמאי, מחוץ לצבא", דרשו.

"אם הצבא טוען שלא נפלו פגמים משמעותיים בהתנהלותו, לא ברור מדוע מתנגדת ישראל לשתף פעולה עם ועדת החקירה הבינלאומית של האו"ם, בראשותו של השופט ריצ'רד גולדסטון, המבקשת לבחון חשדות להפרות של המשפט הבינלאומי מצד ישראל וחמאס כאחד", אמרו הארגונים.

ארגוני זכויות האדם בישראל שקראו להקמת מנגנון חקירה עצמאי: "האגודה לזכויות האזרח בישראל", "במקום", "בצלם", "גישה", "המוקד להגנת הפרט", "הוועד הציבורי נגד עינויי"ם, "יש דין" ו"רופאים לזכויות אדם".

ארגון זכויות האדם הבינלאומי Human Rights Watch אמר כי ממצאי התחקיר של צה"ל מוכיחים כי צה"ל אינו יכול לבקר את עצמו. "מדובר בניסיון של צה"ל להצדיק את פעולותיו הבלתי חוקיות ולהתחמק מנטילת אחריות. ממצאי התחקיר הינם עלבון לאזרחים הרבים בעזה שמתו מוות מיותר". הארגון קרא לחקירה בינלאומית מקיפה בנושא ולישראל לשתף פעולה עימה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully