וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: פינק פלויד שוברים שיא

טלי גולדשטין

23.4.2009 / 8:28

וגם: מדענים אמריקאים גילו את נגיף האיידס, באלגי'ריה סוכל ניסיון הפיכה צבאית של גנרלים צרפתים וויליאם שייקספיר נולד ומת

המדענים גילו את נגיף האיידס

גילוי הנגיף שעלול לגרום לאיידס ב-23 באפריל 1984 כונה "פריצת דרך מונמונטלית" בחקר הרפואה. ההתפתחות החדשה הוכרזה על ידי שרת הבריאות האמריקאית מרגרט הקלר בוושינגטון הבירה. לדבריה, הווירוס הוא סוג של וירוס הסרטן המוכר למדענים בשם HTLV-3. המדענים פתיחו בנוסף בדיקת דם מיוחדת לאבחון הנגיף, אמרה השרה, דבר שימנע מתן דם נגוע בנגיף לחולים הזקוקים לתרומת דם. הקלר הוסיפה כי חיסון לנגיף עשוי להיות מוכן לניסויים תוך שנתיים.

איידס, תסמונת הכשל החיסוני הנרכש, מחלישה את המערכת החיסונית ומותירה את קורבנה חשוף לשורה של מחלות. גם היום, ב-2009, עדיין לא נמצאה תרופה למגפה חשוכת המרפא הנוראית שהתפשטה בעולם כולו. עם גילוי המגפה בארצות הברית, פשטה פאניקה גדולה במדינה. בין 1981 (שנת גילוי המגפה) ועד 1984 נדבקו בנגיף 4,000 בני אדם. מחציתם מתו.

במקביל למחקר האמריקאי, נערך מחקר צרפתי לגילוי הנגיף. המדענים הצרפתים גילו וירוס בשם LAV, אך סירבו להתחייב לכך שאכן זהו הווירוס הגורם לאיידס. וירוס ה- HTLV-3היה זהה לווירוס ה- LAV שהתגלה בצרפת. על מנת להימנע מבלבול, החליפו המדענים האמריקאים את שמו לנגיף ה-HIV ב-1987.

מאז הופיעה המגפה בארצות הברית, מתו לפי ההערכות 24 מיליון בני אדם, הומואים והטרוסקסואלים, מאיידס. המגפה הגיעה לממדים עצומים בחלק ממדינות דרום אפריקה. בדרום אפריקה עצמה, מגפת האיידס ממשיכה לגבות קורבנות רבים, כשחמישה מליון וחצי בני אדם (12% מהאוכלוסייה) נושאים את נגיף האיידס, 500 אלף בני אדם נדבקים בנגיף מדי שנה, בהם 100 אלף ילדים. כאלף אנשים מתים מדי יום מאיידס.

מיליארדי דולרים הושקעו בפיתוח חיסון לאיידס, אך ללא הצלחה. שמונה חיסונים נוסו על בני אדם עד כה, אחד מהם - AIDSVAX של חברת התרופות האמריקאית VaxGen – הגיע לשלבים הסופיים של הניסויים. ניסויים בתרופה נערכו בצפון אמריקה, אירופה ותאילנד בהסכמת אלפי מתנדבים הנמצאים בסיכון גבוה להידבק בנגיף. תוצאות ראשוניות של הניסויים פורסמו בנובמבר 2003 והראו כי החיסון התברר כיעיל רק בקרב שחורים ואסיאתים. בקרב כלל האוכלוסייה התגלתה יעילות קטנה מאוד לחיסון. תרופות אחרות שפותחו מסייעות לנשאי הנגיף לחיות זמן רב יותר.

מתנגדים לעצמאות אלג'יריה

ההפיכה הצבאית באלג'יריה, שידועה גם בשם הפיכת הגנרלים, התרחשה מה-21 עד ל-26 באפריל 1961 בעיצומה של מלחמת אלג'יריה (1954-1962). היה זו ניסיון הפיכה כושל שאורגן על ידי ארבעה גנרלים צרפתיים שפרשו כבר מהצבא. מטרת ההפיכה היתה להדיח את נשיא צרפת שארל דה גול ולבסס חונטה צבאית אנטי-קומוניסטית באלג'יריה.

ההפיכה בוצעה עוד בטרם אלג'יריה בססה את עצמה, ובטרם זכתה בהכרה בינלאומית רחבה. ב- 1830 כבשה צרפת את אלג'יריה מידי האימפריה העותמאנית והפכה את המדינה הצפון אפריקאית לקולוניה צרפתית. מלחמת צרפת-אלג'יריה היוותה נקודת מפנה חשובה בעתיד העם האלג'ירי הכבוש ובתומה קיבלה אלג'יריה עצמאות.

המלחמה התנהלה בעיקר בין ממשלת וצבא צרפת ובין ארגון טרור FLN (("החזית לשחרור לאומי") והזרוע הצבאית שלו ALN("הצבא לשחרור לאומי"). חלקה הראשון של המלחמה התנהל בין השנים 1954-1957 ב-1958-1962 נוספה חזית נוספת – החזית הדיפלומטית. מלחמת אלג'יריה הפילה שישה ראשי ממשלה צרפתיים ואת הרפובליקה הרביעית, היא הייתה קרובה להפלת הרפובליקה החמישית של דה-גול והעמידה את צרפת תחת איום של מלחמת אחים.

הגנרלים שארגנו את ההפיכה המדוברת התנגדו למשא ומתן הסודי שהתנהל בין ראש ממשלת צרפת מישל דברה עם ארגון ה-FLN. ההפיכה היתה אמורה להתבצע בשני שלבים: השלב הראשון – ביסוס שליטה בערים אלג'יר, אורן וקונסטנטין ולאחר מכן השתלטות על פריז. את המבצע היה אמור להנהיג הקולונל אנטואן ארגו עם צנחנים צרפתים. עם זה, מפקדי הצבא הצרפתי באורן ובקונסטנטין התנגדו להפיכה. באותו זמן, הגיע המידע לגבי ההפיכה המתוכננת לאוזני דברה.

ב-22 באפריל נאסרו כל הטיסות והנחיתות בשדות התעופה בפריז וההוראה להתנגד לכל ניסיון הפיכה בכל האמצעים הועברה לצבא הצרפתי. ב-23 באפריל, הנשיא דה גול נשא את נאומו המפורסם בטלוויזיה, בו הורה לעם ולצבא לעמוד לצידו. איגודי עובדים החליטו יום לאחר מכן לשבות במשך שעה נגד ההפיכה . החיילים שהלכו בעקבות הגנרלים המורדים נכנעו כולם.

במשל עם שערך דה גול, זכו התומכים בעצמאות אלג'יריה ברוב. הצבא הצרפתי נסוג מאלג'יריה ביוני 1962 ואלג'יריה הכריזה על עצמאותה ב-5 ביולי 1962. עד 1965, לא התנהלו יחסים דיפלומטיים בין צרפת לאלג'יריה. עברו עשר שנים נוספות עד שנשיא צרפת ואלרי ז'יסקר ד'אסטן ביקר באלג'יריה. ז'אק שיראק היה הנשיא הצפרתי שביקר במדינה ב-2 במרץ 2003.

הצד הלא אפל של ההצלחה

האלבום "הצד האפל של הירח" של להקת הפינק פלויד ראה אור ב-ב-17 במרץ 1973. חברי הלהקה לא ציפו רבות מהאלבום מבחינה מסחרית , בהתבסס על העובדה שאף אחד משבעת אלבומיהם הקודמים לא ממש הסעירו את מצעדי האלבומים בארצות הברית. "היינו מוכנים לרקוד ערומים סביב אנדרטת לינקולן אם היינו חושבים שזה יעזור במכירות", אמר בזמנו רוג'ר ווטרס.

עם זה, האלבום היווה פריצת דרך מוזיקלית חסרת תקדים ולמרות שדורג במקום הראשון ברשימת 200 האלבומים הנמכרים בעולם של המגזין למוזיקה "בילבורד" שבוע אחד, הוא נשאר ברשימת 200 האלבומים 741 שבועות רצופים. ב-23 באפריל 1988 האלבום יצא מהמצעדים בפעם הראשונה אחרי 14 שנים.

רצף של 14 השנים נחשב לשיא בתולדות המוזיקה. אחריו מדורג האלבום "Johnny Mathis's Greatest Hits", שנשאר במצעדים 490 שבועות. "Thriller" של מייקל ג'קסון בילה במצעדים 122 שבועות בלבד.

האלבום "הצד האפל של הירח" הוא אחד האלבומים הנמכרים ביותר אי פעם. מכר יותר מ-40 מיליון עותקים, ובארה"ב בלבד הגיע ל-15 תקליטי פלטינה – ארבעה יותר מהתקליט "סרג'נט פפר" של הביטלס. עד היום הוא מדורג במקום של כבוד בקטלוג הפופ של "בילבורד" וב-2003 הוא הגיע למקום הראשון כשמהדורת ה- CD/SACD יצאה לשוק ומכרה 800 אלף עותקים בארה"ב לבדה. ב-5 במאי 2006, האלבום רשם בסך הכול 1,500 שבועות ב"בילבורד 200". לפי ההערכות, אחד מתוך 14 אנשים בארה"ב מתחת לגיל 50 רכש עותק של האלבום.

באו לעולם

וויליאם שייקספיר (1564 - 1616) - משורר מחזאי ושחקן אנגלי הנחשב על ידי רבים למחזאי כל הזמנים

ג'יימס ביוקנן (1791 - 1868 ) - הנשיא ב-15 של ארה"ב

אדמונד הנרי היינמן אלנבי (1861-1936 ) - איש צבא בריטי, שהתפרסם בשל פעילותו במלחמת העולם הראשונה וכמי שכבש את ארץ ישראל וירושלים שהיו בשליטת האימפריה העות'מאנית. על שמו קרוי רחוב אלנבי בתל אביב

שירלי טמפל (1928 - ) - שחקנית קולנוע אמריקאית, ילדת הפלא של הקולנוע האמריקני בשנות ה-30 וה-40

רוי אורביסון (1936-1988 ) - נודע בכינויו The Big O, היה זמר ופזמונאי אמריקאי רב השפעה וחלוץ בתחום הרוק אנד רול. רוי אורביסון שר והקליט במשך יותר מארבעה עשורים

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

הלכו לעולמם

מיגל דה סרוונטס (1547-1616) - נחשב לאחד מגדולי היוצרים בשפה הספרדית, "דון קיחוטה"

וויליאם שייקספיר (1564 - 1616) - משורר מחזאי ושחקן אנגלי הנחשב על ידי רבים למחזאי כל הזמנים

וויליאם וודסוורת' (1770-1850 ) - משורר אנגלי, שיחד עם סמואל טיילור קולרידג' החל את התקופה הרומנטית

ג'יימס ארל ריי (1928-1998 ) - התנקש בחיי המנהיג השחור מרטין לותר קינג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully