וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: בוצעו טעויות שהובילו לפגיעה באזרחים

יהושע בריינר

22.4.2009 / 15:06

צה"ל פרסם ממצאי תחקיר מבצע "עופרת יצוקה". סגן הרמטכ"ל: "התגלו מספר מקרים בהם אירעו טעויות תוך כדי לחימה, אולם לא בוצע ירי מכוון לעבר אזרחים"

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: איילת שולמן)

הרמטכ"ל גבי אשכנזי אישר היום (רביעי) לפרסם את הממצאים והמסקנות של חמשה צוותי תחקיר שבחנו נושאים הקשורים לפעילות כוחות צה"ל במבצע "עופרת יצוקה". בצה"ל מודים כי במהלך הלחימה היו גם "תקלות מבצעיות" שבהם נהרגו חפים מפשע.

לדברי סגן הרמטכ"ל האלוף דן הראל רק בחלק קטן מאוד מהמקרים נגרמו פגיעות באוכלוסיה הפלסטינית. "אני רוצה לומר שמתוך עשרות המקרים שתחקרנו, בחמשת התחקירים הללו עולה כי צה"ל פעל בעזה במהלך הלחימה בהתאם לכללי המשפט הבינלאומי, תוך שמירה על רמה ערכית ומקצועית גבוהה מול אויב שביצע באופן מכוון פעילות טרור נגד אזרחים ישראלים תוך שהוא מנצל את האזרחים שלו כמחסה לעצמו". האלוף הראל הודה, כי "נמצאו מספר טעויות ושגיאות לא רב בתוך עשרות המקרים שבדקנו והפקנו מהם לקחים".

"חשוב לי לומר", אמר סגן הרמטכ"ל, "שלא מצאנו ולו גם מקרה אחד עד עכשיו, עוד לא סיימנו את כל התחקירים, יש עוד למעלה מ-70 תחקירים נוספים שמתנהלים, ואין מקרה אחד שאנחנו יודעים עליו אחרי התחקירים שהצגנו ולפניי שסיימנו את כל התחקירים האחרים שבו חייל ישראלי שם כוונת וירה בצורה מכוונת באזרח או אזרחית פלסטיני. לא היה מקרה כזה ואם נמצא מקרה כזה נטפל בו בכל חומר הדין".

עוד עולה מהתחקירים, כי במהלך הלחימה הופצו למעלה משני ממיליון ורבע כרוזים, נעשה שימוש ברדיו הפלסטיני בעזה לאזהרת האוכלוסייה, נמסרו הודעות אזהרה טלפונית אישיות לפינוי ללמעלה מ-165,000 מתושבי הרצועה והופעל נוהל ירי אזהרה מיוחד ("הקש בגג"). כמו כן נעשה שימוש רב בחימוש מדויק ככל שניתן, בכל מקום שניתן, על מנת למזער את הפגיעה בבלתי מעורבים. בנוסף איפשר צה"ל במהלך המבצע את כניסתן של שיירות הומניטאריות והפוגה יומית בת מספר שעות לצורך זה.

פגיעה בחפים מפשע

מהתחקיר שבחן פגיעה באזרחים במהלך המבצע, ובוצע על ידי אלוף משנה תמיר ידעי עולה כי גם באותם מקרים בהם התברר, שפעילות כוחותינו אכן הביאה לפגיעה בבלתי מעורבים, לא היה הדבר תוצאה של פעולה מכוונת, אלא תוצאה מצערת של נסיבות שלא היו בשליטת הכוחות, או של טעויות מבצעיות בלתי צפויות.

במקרה של פגיעה באזרחים בעת תקיפת ביתו של בכיר חמאס ניזאר ריאן, טוען צה"ל כי כוחות הביטחון נקטו שורה ארוכה של אמצעים כדי למנוע פגיעה בבלתי מעורבים ששהו במקום. אולם בדיעבד התברר, כי ריאן ובני משפחתו, מטעמים שאינם ברורים, נשארו בתוך המבנה על אף האזהרות הרבות שניתנו להם והשהות שעמדה לרשותם לצאת מן המבנה. בעקבות התקיפה, אף נצפו במקום פיצוצי משנה, אשר איששו את העובדה שהמקום שימש כמחסן אמל"ח.

במקרה של הפגיעה בביתו של הרופא הפלסטיני אבו אל-עיש, תקיפה בה נהרגו שלוש מבנותיו ואחייניתו, טוענים מבצעי התחקיר, כי כוח צה"ל זיהה בקומה השלישית של המבנה דמויות, לגביהן התעורר חשד, כי הן עורכות תצפית על כוחות צה"ל ומכוונות ירי צלפים לעבר הכוחות. טרם ביצוע הירי שנועד לפגוע בתצפיתנים ובצלפים, נקט המפקד בגזרה מספר פעולות על מנת לוודא כי אכן מדובר בפעילי טרור וכי מהתקיפה לא צפויים להיפגע בלתי מעורבים. לשם כך אף המתין המפקד פרק זמן של כעשרים דקות מרגע זיהוי התצפיתנים בטרם הורה על התקיפה. למרבה הצער, על אף המאמצים להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים, נגרמה פגיעה בארבע נשים ששהו בבית בו פעלו התצפיתנים.

מתחקיר אירוע הפגיעה בבית משפחת אל דאיה בשכונת זייתון, עולה כי מדובר באירוע שבמהלכו אירעה תקלה מבצעית ושתוצאותיו קשות. בתקיפה נהרגו 21 אזרחים. ממצאי התחקיר מלמדים, כי צה"ל התכוון לתקוף מחסן אמצעי-לחימה שנמצא בבית, הסמוך לבית משפחת אל-דאיה. לבסוף, ככל הנראה, כתוצאה משגיאה, המבנה שנקבע לתקיפה היה בית משפחת אל דאיה ולא הבית שבו היה מחסן האמל"ח בפועל.

טענות לגבי שימוש בזרחן

כחלק מהתחקיר המקיף בדקו בצה"ל את הטענות על שימוש בתחמושת המכיל רכיבי זרחן. תחקיר הזרחן, שנערך ע"י אלוף משנה שי אלקלעי, קבע כי במהלך המבצע עשו כוחות צה"ל שימוש בשני טיפוסי חימוש המכילים זרחן לבן. לטענת צה"ל, במהלך המבצע נעשה שימוש מצומצם, על ידי הכוחות הקרקעיים וחיל הים, בחימושים מסוגים שונים (פגזי מרגמה בכוחות הקרקעיים (ולא פגזי ארטילריה), ופגזי תותח 76 מ"מ בחיל הים המכילים זרחן כמרכיב פעיל מרכזי, ואשר אינם מיועדים למיסוך עשן.

מן התחקיר שביצע צה"ל עלה כי כוחות צה"ל עשו שימוש בחימושים אלה באופן המתיישב עם המגבלות הבינלאומיות כלומר, ירי לעבר שטחים פתוחים, ששימש לשם סימון וטיווח, ולא כחימוש נגד אדם. עוד עולה כי ידוע על מקרה אחד בו נעשה שימוש בחימוש המכיל זרחן בשטח פתוח – בו לא ממוקמת אוכלוסיה – זאת לשם חשיפת פתחי מנהרות ששימשו לצורכי טרור. בצה"ל מדגישים כי לא נורתה תחמושת זרחן לשטח בנוי ולא כנגד בני אדם. עוד נכתב בתחקיר, כי בצה"ל הוחלט להפסיק החל מה- 7/1/09 את השימוש בחימוש מסוגים אלה והנחיות מתאימות ניתנו לכוחות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

פגיעה במוסדות או"ם

התחקיר העלה, כי צה"ל נקט שורה של אמצעים על-מנת להימנע מפגיעה במתקנים ובכלי-רכב השייכים לאו"ם, לצלב האדום או לארגונים בינלאומיים אחרים. עוד נטען במסגרת פקודות הצבא ניתנו הוראות ברורות להימנע מפגיעה במתקנים ובכלי-רכב אלה וכי התקיים תיאום שוטף עם גורמי האו"ם, הצלב האדום, והארגונים הבינלאומיים האחרים באמצעות חמ"ל מיוחד לשם תכנון הסיוע ההומניטארי באופן יומיומי.

בהתייחס לאירוע הפגיעה בבי"ס של אונר"א בג'באליה ב-6 בינואר, מציינים בצה"ל כי פעילי חמאס ביצעו ירי מרגמות לעבר כוחות צה"ל מנקודה המרוחקת 80 מטרים בלבד מבית-הספר. פגזי המרגמה פגעו בסמוך לכוח צה"ל שפעל בגזרה וסיכנו באופן ממשי את לוחמי הכוח. לאחר שמקור הירי זוהה באופן וודאי, והמידע אומת והוצלב, ביצע כוח צה"ל שהותקף ירי תגובה מידתי ומינימאלי באמצעי המדויק ביותר שעמד לרשות הכוח, על-מנת להפסיק את הירי של חמאס. ירי התגובה פגע בפעילי החמאס שביצעו את ירי המרגמות והוביל להפסקתו. כל הפגזים שירה צה"ל נפלו מחוץ לשטח בית-הספר. למרבה הצער, מאחר שירי חמאס בוצע מתוך שטח בנוי ומאוכלס, הירי גרם לפגיעה בלתי מכוונת ובלתי נמנעת במספר אזרחים ששהו במקום.

עוד הוסיפו בצה"ל כי "ממצאי התחקיר מלמדים, כי באירוע זה נהרגו חמשת מחבלי החוליה וכן 7 אזרחים מחוץ למתחם בית הספר ולא 42 הרוגים בתוך מתחם בית הספר כשם שדיווח חמאס. בהתייחס לפגיעה ברכבי או"ם צוין כי "במקרה אחד בו נמצא, כי רכב או"ם נפגע כתוצאה מירי שבוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש, יועמד החייל היורה לדין משמעתי".

שר הביטחון אהוד ברק הגיב לתחקיר. "התחקירים אשר בוצעו ביסודיות ופורסמו שבים ומוכיחים, כי צה"ל הוא מהצבאות המוסריים בעולם. צה"ל אינו חושש לחקור את עצמו וגם בכך הוא מוכיח את מוסריות פעולותיו. יש לי אמון מלא בצה"ל, החל מהרמטכ"ל ועד אחרון הלוחמים, הפועלים לפי ערכי טוהר הנשק ועל פי נורמות הלחימה מהמוסריות ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully