וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגלובוס הירוק: ממשלת ישראל מזיקה לסביבה

אייל דץ

22.4.2009 / 9:27

בפרסי המצויינות סביבתית יזכו השנה אנשים שפעלו לשמירה על השטחים הפתוחים, לחיסכון במים ועוד. הגלובוס השחור יוענק לקוקה קולה ולממשלה

לרגל יום כדור הארץ הבינלאומי שיצוין בישראל ביום חמישי הקרוב פרסמו היום (רביעי) ארגוני הסביבה את הזוכים ב"גלובוס הירוק", על מצוינות בפעילות למען הסביבה בממשל, במגזר העסקי ובחברה האזרחית, ואת הזוכים ב"גלובוס השחור" - ציון לגנאי לגורם שפגע באופן מיוחד בסביבה. הטקס יתקיים ביום חמישי בתל-אביב במעמד השר להגנת הסביבה גלעד ארדן וראש עיריית תל-אביב-יפו רון חולדאי. טקס הענקת אותות הגלובוס הירוק מתקיים זו השנה השישית ברציפות, בהובלת חיים וסביבה – ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, בו חברים למעלה מ-100 ארגונים מכל רחבי הארץ. והזוכים הם:

מקומי

בקטגוריה של ארגון מקומי נבחרה עמותת אחל"ה – איכות חיים לתושבי השרון. עמותה שהוקמה על ידי תושבי איזור השרון שנאבקים בתוכנית הבניה במתחם תע"ש השרון, השוכן בין הרצליה, רמת השרון, הוד השרון ורעננה. בקטגוריה של המגזר העסקי נבחרה חברת מג'יק קרמיק יצרנית "חסכמים", חברת שמפתחת ומייצרת למעלה מ-10 שנים אביזרים לחסכון במים לברזים וראשי מקלחת, שפועלים על עיקרון של ויסות מעברי המים.

ציבורי

ואלרי ברכיה, סמנכ"לית בכירה למדיניות ותכנון במשרד להגנת הסביבה. זכתה בקטגורית עובד הציבור, כאשר השופטים ציינו לטובה את פועלה מאז שנות השבעים בקידום נושא איכות הסביבה בישראל. "בנימוס וסבלנות שמגיעים מעולם אחר בנתה ואלרי את תחום התכנון הסביבתי בישראל, קבעה אמות מידה גבוהות יותר לדרישות הסביבתיות, למנגנוני ההגנה לשטחים הפתוחים, למדיניות סביבתית ולמחויבות הלאומית לערכי טבע ונוף". טענו השופטים. "ואלרי הייתה חלוצה בקידום פיתוח בר קיימא כאסטרטגיה לאומית, הביאה לקבלת החלטת ממשלה בנושא, להקמת הוועדה הבינמישרדית לפיתוח בר קיימא ולקידום תקן בנייה ירוקה." ארנון גורן מקיבוץ מעברות נבחר לפעיל הסביבתי המתנדב של השנה. גורן הוא מהנדס מים וביוב בוגר הטכניון, שהתמחה בהקמת מתקני טיהור שפכים קטנים, השתלם באנגליה בטיהור מים ב"אגנים ירוקים" והקים מספר מתקנים מסוג זה ברחבי הארץ.

מיוחד

דיים שירלי פורטר, המקימה והרוח החיה מאחורי "קרן פורטר", זכתה באות הוקרה על תרומה מיוחדת לסביבה. קרן פורטר פועלת מזה כחמש עשרה שנים לקידום נושאי הסביבה והמחקר האקדמי בישראל, ובתמיכה בארגוני הסביבה ובמאבקיהם, בעיקר סביב חופי תל אביב והרצליה והירקון. שנת 1995 תרמה קרן פורטר להקמת המרכז האוניברסיטאי ללימודי סביבה באוניברסיטת תל-אביב, ובשנת 2000 תרמה להקמת בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר באוניברסיטה. היא חברה בחבר הנאמנים של אוניברסיטת ת"א ותומכת כיום בהקמת "הבניין הירוק" של ביה"ס ללימודי הסביבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הגלובוס השחור

ועדת הפרס בראשות דן פרי מקרן קרב ונציגי ארגוני סביבה החליטו להעניק גלובוס שחור, לחברה המרכזית לייצור משקאות קלים, זכיינית קוקה קולה בישראל. החברה המרכזית מחזיקה (יחד עם יצרני משקאות אחרים) במניות תאגיד איסוף מיכלי משקה ("תאגיד הפיקדון" - אל"ה) שתפקידו ליישם את חוק הפיקדון. תאגיד המיחזור לא עמד ביעדי איסוף הבקבוקים מאז שנת 2004, והשיג מידי שנה היתר בדיעבד להורדת היעדים, ללא תשלום הקנס הקבוע בחוק. ועדת הפרס טענה כי "בשנים אלה לא נאספו למעלה מ-600,000,000 מיכלי משקה, שגרמו לזיהום נחלת הכלל ולהטמנה מיותרת. נוסף על כך, למעלה מ-300,000,000 ש' קנסות לא שולמו כתוצאה מההפחתה בדיעבד". בנוסף, טענו השופטים כי "החברה המרכזית מובילה, יחד עם תאגיד הפיקדון, מהלך הפוגע במעמדו של חוק הפיקדון ומנסה להכשיל את התיקון המוצע לחוק, שמטרתו להכליל בחוק גם את בקבוקי המשקה בנפח של 1.5 ליטר ולהטיל אחריות של היצרן לפסולת שהוא מייצר".

גלובוס שחור נוסף הוענק לממשלת ישראל על "החלטתה שלא לתקצב את תכנית האב לחיסכון במים שנערכה בשנת 2005 על ידי נציבות המים (היום רשות המים)". מחישוב שערכה החברה להגנת הטבע עולה, כי אילו התוכנית הייתה יוצאת לפועל ומשיגה – כמתוכנן – חסכון של 20 אחוז מהצריכה הביתית, היה מתקבל חיסכון של כ-140 מיליון מטר קוב בשנה, כמות השווה להיקף ההתפלה הנוכחי וחסכון כולל של למעלה מ-400 מיליון מ"ק, השווים לתוספת של 2.4 מטר לגובה הכינרת ממצבה כיום.

לדברי עו"ד אלונה שפר (קארו), מנכ"לית חיים וסביבה, מגוון הזוכים באותות הגלובוס הירוק מעיד על התחזקותם של השיח הציבורי והפעילות הסביבתית בכל המגזרים. "ארגוני הסביבה מצפים שהממשלה תפנים את חשיבותו הציבורית של הנושא הסביבתי ותציב אותו במקום גבוה בסדרי העדיפויות שלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully