וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחות בין דרום לצפון קוריאה עלו על שרטון

טלי גולדשטין

21.4.2009 / 20:33

ביום ראשון קיבלה סיאול את הצעת פיונגיאנג להיפגש בפארק תעשייתי כדי להפיג המתיחות אך לאחר 22 דקות בלבד נכשלו המגעים

מגעים נדירים בין צפון לדרום קוריאה הסתיימו היום (שלישי) מבלי להגיע להסכמה על רקע דרישות חדשות שהעלתה פיונגיאנג לגבי פעילות הפארק התעשייתי המשותף לשתי המדינות. ביום ראשון קיבלה סיאול את הצעת פיונג יאנג להיפגש בפארק תעשייתי, כדי להפיג את המתיחות בין היריבות השכנות, על רקע הניסוי בטיל שביצעה צפון קוריאה לא מזמן.

השיחות, הראשונות מאז עלתה ממשלה שמרנית לשלטון בדרום קוריאה לפני כ-14 חודשים, נמשכו 22 דקות בלבד לפני שעלו על שרטון.

היחסים בין שתי המדינות נמצאים בשפל חדש לאחר שנשיא שדרום קוריאה לי מיונג-באק זנח את מדיניות קודמו בתפקיד: אספקת סיוע בלתי מותנה לשכנה הקומוניסטית. המתיחות החריפה לאחר ששלחה צפון קוריאה ב-5 באפריל לוויין לחלל, שיגור שמדינות המערב טענו כי היווה כיסוי לניסוי בטיל לטווח ארוך.

צפון קוריאה, שזעמה על הגינוי העולמי לשיגור, הודיעה כי היא פורשת מהשיחות לפירוק גרעיני ושבה ומחדשת את תוכנית הגרעין שלה. בנוסף, היא סילקה משטחה מפקחים גרעיניים של ארה"ב והאו"ם.

במהלך השיחות היום, הגיש כל צד את דרישותיו בכתב. לפי גורם בכיר, פיונגיאנג אמרה לסיאול כי היא שוקלת להפסיק את ההטבות הניתנות לחברות דרום קוריאניות הפועלות בפארק התעשייתי קייסונג, כגון תשלום משכורות נמוכות לפועלים הצפון קוריאנים. הצפון דרש גם ביקורת של המשכורות והחוזים המוענקים לחברות והוסיף כי משנה הבאה יתחיל לגבות דמי שימוש בקרקעות. צפון קוריאה סירבה להעניק למשלחת מסיאול גישה לפועל דרום קוריאני שנעצר בקייסונג ב-30 במרץ לאחר שמתח ביקורת על המשטר הקומוניסטי.

סיאול דרשה את שחרור הפועל ולפני כן, גישה לדבר איתו. היא דרשה גם את המשך השיחות, אך שני הצדדים לא הגיעו להסכמה.

צפון קוריאה רוצה גרעין

צפון קוריאה זועמת על דרום קוריאה גם על הכרזתה של האחרונה כי היא מתכוונת להצטרף ליוזמה בהובלת ארה"ב נגד משלוחי נשק להשמדה המונית. לדברי צפון קוריאה, הצטרפות דרום קוריאה ליוזמת PSI היא כמו הכרזת מלחמה. "סיאול שוכחת לפעמים שהיא מרוחקת מהגבול 50 קילומטרים בלבד", אמר אמר הדובר הצבאי של צפון קוריאה.

קייסונג נבנה כסמל לפיוס בין שתי המדינות, שנותרו במצב של מלחמה מאז שנות ה-50 של המאה ה-20. הפעילות בפארק התעשייתי ניזוקו פעמים רבות על רקע מתיחות פוליטית. כ-38,300 צפון קוריאנים עובדים ב-101 החברות הדרום קוריאניות בפארק. הם מקבלים שכר של 75 דולרים בחודש, אך הכסף עובר ישירות לגופים מדיניים כשרק חלק זעום ממנו עובר לפועלים עצמם. סיאול ואנשי עסקים דרום קוריאנים השקיעו 548 מיליון דולרים במיזם מאז 2002.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully