וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: כדור הארץ לובש ירוק

טלי גולדשטין

22.4.2009 / 7:49

וגם: מרד במחנה הריכוז וההשמדה יסנובאץ הסתיים במותם של 520 אסירים ובקובה התקיים איחוד משפחות של מהגרים

מרד במחנה ההשמדה

באפריל 1945, בעוד יחידות הפרטיזנים מתקרבים למחנה הריכוז הקרואטי יסנובאץ, קציני המחנה ממשטר הבובות הקרואטי האוסטאשה עמלו קשות כדי למחוק כל זכר של הזוועות שבוצעו במקום. זאת על ידי הפעלת מחנה המוות בתפוקה הגדולה ביותר שלו. ב-22 באפריל, 600 מאסירי המחנה מרדו. 520 נהרגו ו-80 הצליחו להימלט.

לפני שקציני האוסטאשה החלו להימלט בעצמם מהמחנה, זמן קצר לאחר המרד, הם הרגו באופן שיטתי את האסירים הנותרים, פוצצו והרסו את הבניינים, מגדלי השמירה, חדרי העינויים, המשרפות ומבנים נוספים. כשהפרטיזנים נכנסו בשערי המחנה הם מצאו רק הרס, עשן וגופות שרועות.

מחנה יסנובאץ נמצא כ-60 ק"מ מבירת קרואטיה זגרב, והוא לא היה ידוע במיוחד במערב. המחנה הוקם על ידי הרפובליקה של קרואטיה כדי לחסל את כל מי שאיננו ממוצא קרואטי. במחנה הריכוז/ההשמדה נרצחו 700 אלף בני אדם, מתוכם 500 אלף סרבים ו- 25 אלף יהודים. במחנה הריכוז הזה לא היו תאי גזים ומשרפות, והאסירים בו הוצאו להורג אחד אחד, בגרזנים, רובים, סכינים או בעינויים מתמשכים. הגופות נקברו או הושלכו לנהר סאווה הסמוך.

יסנובאץ היה מחנה הריכוז וההשמדה הגדול בקרואטיה. המחנה הוקם על ידי משטר האוסטאשה הפשיסטי של מדינת קרואטיה העצמאית באוגוסט 1941. הוא פורק באפריל 1945. רוב היהודים נרצחו שם עד אוגוסט 1942, כשהתחיל הגירוש לאושוויץ. קרואטיה היא המדינה היחידה שהקימה מחנה השמדה בשטחה. עם פירוק יוגוסלביה החיילים הקרואטים הרסו את אתר ההנצחה שהקים טיטו במחנה ההשמדה כדי להשמיד עובדות.

ביולי 2008, מת דינקו סאקיץ', המפקד החי האחרון עלי אדמות של מחנה ריכוז מימי מלחמת העולם השניה, סאקיץ' מת בכלא בו ריצה מאסר של 20 שנה בגין פשעי מלחמה והוא בן 87. סאקיץ', ראש המחנה הידוע לשמצה יסנובאץ, מת בקרואטיה בבית החולים של בית הסוהר בו היה כלוא לאחר מחלה ממושכת. סאקיץ' נמלט מקרואטיה בסוף מלחמת העולם השניה, כשהמשטר הפרו-נאצי שם התמוטט. הוא חי לו בשלווה בארגנטינה במשך שנים עד 1998, כשהוסגר לקרואטיה כדי לעמוד למשפט. ב-1999, בית המשפט המחוזי בזגרב גזר על סאקיץ' עשרים שנה בכלא – העונש המקסימלי באותו זמן – בגין עינוי וטבח בתושבי המחנה בעודו אחראי על מחנה יסנובאץ ב-1944.

השלכות ההגירה הלא חוקית

סוכני FBI נכנסו ב-23 לאפריל 2000 לפנות בוקר לבית קרובי משפחתו של הילד הקובני אליאן גונזלס בן ה-6 במיאמי ולקחו אותו משם בכוח. אליאן נעטף בשמיכה, נלקח בידי קצינה דוברת ספרדית ותוך דקות נזרק לתוך טנדר שנסע במהירות. הסוכנים דפקו חזק על דלת הבית ופרצו פנימה. סוכן חמוש ברובה וחבוש בקסדה חטף את אליאן, שהתחבא בארון חדר השינה, מידיו של דונטו דלרימפל, אחד הדייגים שהציל את אליאן מימי האוקינוס האטלנטי חמישה חודשים קודם לכן. סוכנים אחרים החזיקו את קרובי המשפחה ועצרו בעדם מלעזור לאליאן.

המבצע החשאי, שנערך קצת אחרי השעה 5 לפנות בוקר, בא לאחר דיונים של מספר שעות של כל הצדדים הנוגעים בדבר על מנת להגיע לפתרון מוסכם. אביו של הילד, חואן מיגל גונזלס, הגיע מספר שבועות קודם לכן לארה"ב כדי לשוב ולהתאחד עם בנו. אליאן הגיע לארה"ב בנובמבר בסירה, באופן לא חוקי, כאשר הסירה בה שט עם אימו טבעה, ואימו מתה. מאז הוא נמצא בבית קרובי משפחתו במיאמי, שסירבו לתת לו לחזור לקובה ולהתאחד עם אביו. קרובי המשפחה ערערו בפני בית המשפט על החלטת הממשל האמריקאי כי אליאן צריך לחזור לאביו בקובה.

נשיא ארה"ב דאז ביל קלינטון תמך במבצע להוצאת אליאן מביתו והעברתו לידי אביו. דובר הבית הלבן ג'ו לוקהרט אמר שקלינטון עודכן במהלך הלילה בפרטי המאמץ לנהל משא ומתן למסירת הילד אליאן לאביו. שרת המשפטים ג'נט רינו אמרה כי ניסתה עד הרגע האחרון למצוא פתרון מוסכם לאיחוד אליאן ואביו, אולם קרובי המשפחה במיאמי סיכלו כל ניסיון. "בכל צעד בדרך קרובי המשפחה הערימו קשיים". דברים אלה אמרה רינו. בתשובה לשאלות עיתונאים, היא הגנה על ההחלטה להשתמש בכוח כדי לתפוס את אליאן. "כל הסיפור הוא הקשר בין ילד לאביו" סיכמה רינו.

פרשיית הילד אליאן גונזלס גרמה למתיחות ביחסים בין ארה"ב לקובה על רקע האשמות מצד קובה כי ארה"ב משהה את החזרת הילד לקובה כתוצאה ממניעים פוליטיים. לאחר שורה של שימועים בבית המשפט, שב אליאן לקובה עם אבין ביוני 2000.

ושיהיה יום ירוק

יום כדור הארץ הבינלאומי נחגג ברחבי העולם מאז שנת 1970 ב-22 לאפריל, במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את נושא איכות הסביבה. בעשור האחרון הוא מצוין גם בישראל. אירועי היום מתפרסים, לאורך השבוע, על פני חמש יבשות, בהשתתפות מיליונים בצפון אמריקה, אסיה, אוסטרליה, ניו זילנד ואירופה. אלפי האירועים השונים כוללים מצעדים המוניים, מיצגים, תערוכות, פעילויות בבתי ספר ופרויקטים ייחודיים של ניקוי זיהומים ואשפה.

הרעיון לציין יום כדור הארץ התפתח במשך שבע שנים מ-1962. לדברי המייסד והסנאטור הדמוקרטי מוויסקונסין גיילורד נלסון, (שכבר איננו בין החיים), העובדה שמצב הסביבה לא הטריד את הפוליטיקאים האמריקאים בזמנו, הפריעה לו ובנובמבר 1962 הוא החליט להפנות את אור הזרקורים לנושא. הוא החליט לשנכע את הנשיא קנדי להתמקד בסוגיה באמצעות סיור סביבתי ברחבי המדינה. קנדי אהב את הרעיון ובספטמבר 1963, יצא לסיור בן חמישה ימים ב-11 מדינות.

שש שנים עברו עד שרעיון לייסד יום כדור הארץ עלה במוחו של נלסון. באותה תקופה, 1969, השתוללה המחאה נגד מלחמת וייטנאם ונלסון החליט לגייס את המחאה לטובתו. במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה בספטמבר 1969, הכריז נלסון על ציון יום כדור הארץ באביב 1970.

יום כדור הארץ הבינלאומי השנה יצוין בסימן תחילתו של קמפיין הדור הירוק. העקרונות הבסיסיים של הקמפיין: עתיד נקי מפחם ומבוסס על אנרגיה מתחדשת יביא לסיום התלות בדלק מאובנים, לרבות פחם, התחייבות כל אדם ואדם לצריכה אחראית וידידותית לסביבה ויצירת כלכלה ירוק חדשה שתיחלץ אנשים ממעגל העוני על ידי יצירת מיליוני משרות ירוקות והחלפת מערכת החינוך הגלובלית למערכת ירוקה.

באו לעולם

המלכה איזבלה ה-1 (1451-1504) - בשנת 1469 התכנסו המלכה איזבלה ה-1 מלכת קסטיליה והמלך פרננדו ה-2 מלך אורגון והחליטו על גירוש יהודי ספרד

הנרי פילדינג (1707-1754) - מחשובי הסופרים האנגלים במאה ה-18, "טום ג'ונס"

עמנואל קאנט (1724-1804) - מגדולי הפילוסופים בעת החדשה ואחד מהוגי הדעות החשובים ביותר בכל הזמנים

ולדימיר נבוקוב (1899-1977) - סופר רוסי-אמריקאי, מטובי היוצרים בספרות העולמית, "לוליטה"

ארון ספלינג (1923-2006) - יוצר ומפיק טלוויזיה אמריקאי. ספלינג הפיק תוכניות טלוויזיה במשך חמישה עשורים. הוא יצר יותר מ-200 סדרות, "בברלי הילס 90210", "המלאכיות של צ'רלי" ועוד

ג'ק ניקולסון (1937-) - אחד השחקנים המוערכים ביותר של כל הזמנים עם קריירה הנפרשת על פני חמישה עשורים והשתתפות בלמעלה מ-60 סרטים, "קן הקוקיה" "הניצוץ" ועוד

דונלד טאסק (1957- ) - ראש הממשלה של פולין

הלכו לעולמם

מיגל דה סרוונטס (1547-1616) - נחשב לאחד מגדולי היוצרים בשפה הספרדית, "דון קיחוטה"

ריצ'רד ניקסון (1913-1994 ) - הנשיא ה?37 של ארצות הברית והיחיד עד כה שהתפטר מהתפקיד על רקע פרשיית ווטרגייט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully