וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין לאנושות עתיד ללא לימוד לקחי השואה"

21.4.2009 / 14:51

במצעד החיים באושוויץ צועדים 7,000 משתתפים מ-40 מדינות. בראש המצעד עומד המשנה לרה"מ השר סילבן שלום. לראשונה, כ-20 חיילים מצבא גרמניה משתתפים במצעד

כבכל שנה, גם ביום השואה והגבורה הנוכחי צועדים כ-7,000 בני אדם מ-40 מדינות את "מצעד החיים" בפולין, ממחנה ההשמדה אושוויץ לבירקנאו. בראש המצעד עומד המשנה לראש הממשלה השר סילבן שלום. לראשונה משתתפים במצעד כ-20 צוערים בקורס קצינים בצבא גרמניה. במצעדים לאורך השנים השתתפו יותר מ-140 אלף בני נוער יהודים ושאינם יהודים מרחבי העולם.

המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, אמר במהלך מצעד החיים כי "נוכחותנו כאן היום, היא סמל לניצחון האנושות על הרוע. היום הוא יום בו אנו הופכים את הזיכרון הפרטי לזיכרון קולקטיבי של העולם כולו. מכאן, מחנה המוות אושוויץ-בירקנאו, אני קורא לכל אדם באשר הוא: אל תשכחו את הקורבנות אך גם אל תשכחו את הרוצחים. זכרו איך מיליוני יהודים הובלו אל מותם על ידי אותם מרצחים והעולם שתק. זכרו אך גם תפעלו. על העם היהודי ועל האנושות להפיק לקחים באופן מתמיד ולפעול בנחרצות להנחלת לקחי השואה לדורות הבאים. אין לאנושות עתיד ללא לימוד לקחי השואה".

שלום התייחס גם לנאומו של נשיא אירן בוועידת דרבן השנייה ואמר כי "השואה מלמדת אותנו שלמרות שהיהודים הם הראשונים לסבול מהשנאה ההרסנית של האנטישמיות, הם לא יהיו האחרונים ששנאה זו תפגע בהם. נוכחותנו כאן, היום היא קריאה לכל עמי העולם להיזהר מפני הסכנה של שנאת חינם, גזענות ודעות קדומות. גם היום, 64 שנה אחרי, יש מדינה שמכחישה את השואה וקוראת להשמדת ישראל ומחיקתה מהמפה. אירן מהווה איום קיומי על ישראל אך לא רק. אירן מהווה איום קיומי על העולם".

מצעד החיים נערך גם בווילנה

השנה התקיים לראשונה "מצעד החיים" גם בווילנה. המצעד התקיים לאורך יער פונאר, וסמוך לבורות ההריגה ביער, ששם נורו, נשרפו ונקברו יהודי ליטא. בראש המשלחת הישראלית בווילנה עמד שר הרווחה יצחק הרצוג. מלבדו, צעדו 200 איש נוספים, ביניהם נציגי ממשלת ליטא, נציגי עיריית ווילנה, שגריר ישראל במדינות הבלטיות חן עברי, יהודי קהילת ווילנה ותלמידי בית הספר היהודי המקומי "שלום עליכם".

עם סיום המצעד נערך טקס באוניברסיטת וילנה, שבמסגרתו הוענקו תעודות חסידי אומות העולם למשפחות ליטאיות שהצילו יהודים בשואה. לדברי הרצוג, "כל אדם בר דעת צריך להבין שלקח השואה טרם נלמד. אתמול נחרד העולם השפוי מהופעתו המבישה של נשיא אירן והנה אנו ניצבים היום בליבו של יער פונאר בו צעדו למוות, נורו, נשרפו ונקברו עשרות אלפי יהודים. מצעד החיים בווילנה, מגלה עוד אבן דרך בטרגדיה הנוראית של העם היהודי והוא ממחיש היום יותר את מאבקנו הבלתי נלאה באנטישמיות ובשנאת האחר"

נשיא ליטא ולדס אדמקוס אמר: "אני מרכין ראש בפני הקורבנות. כאב שואת העם היהודי הוא כאבה של ליטה כולה. איבדנו את יהדות ליטה בזמן הכיבוש. אני מביע צער על כך שהליטאים שיתפו פעולה עם הנאצים ובכך הכתימו את מסורת הדו קיום שהיתה נהוגה בין יהודים לליטאים. מגיע כבוד רב לחסידי אומות העולם מליטא. אני מקווה שנפעל יחד להנצחת המורשת המשותפת לשני העמים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully