וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התשובה למסתננים בגבול מצרים: סלעים

רמי שני

24.4.2009 / 15:15

נשק חדש לצה"ל במבריחי הנשק והסמים מגבול מצרים: סלעי ענק שחוסמים את נתיבי ההברחה. אבל גם זה לא תמיד עוצר את העבריינים

גבול ישראל מצרים באזור אילת קיבל בשנה האחרונה תפאורה חדשה. מדובר בסלעי ענק (בולדרים) שהוצבו לארכו, כחלק מנסיון למנוע חדירת מבריחים באמצעות כלי רכב ממדבר סיני. לכאורה, קישוט המשתלב היטב בנוף המדברי. למעשה, מדובר ברעיון שנועד להקשות על מה שמוגדר במערכת הביטחון 'פלטפורמה פלילית'. במקרה זה, המטרה העיקרית היא למנוע הברחה של סחורות מסוגים שונים כמו סמים, טבק, סיגריות ואף בני אדם (עובדים זרים ונשים לזנות).

את המערכת הזו החלו ארגוני החבלה הפועלים בסיני להכשיר, כדי לנסות ולהחדיר מפגעים לשטח ישראל. השבוע נודע שצה"ל תגבר כוחות לאורך הגבול והעלה באחרונה גם את רמת הכוננות, כדי לסכל כל נסיון מסוג זה. באופן מעשי, פועלת מערכת הביטחון כבר זמן רב כדי להתמודד עם הפלטפורמה הפלילית מכיוון מדבריות מצרים.

אחרי שהתבררה הסכנה הגדולה יותר הטמונה במערכת זו, הוקמו שורה של בסיסים חדשים לאורך הגבול, כמו מפקדת הר שגיא ותצפיות גבול שונות. במקביל, הוכשרו כוחות להתמודדות עם המבריחים, שצברו יתרון בן עשרות שנות פעילות והם מכירים כל נתיב הברחה, כל שביל וכל מסתור. שורת הסלעים מונעת ומעכבת כלי רכב בלתי מורשים להיכנס לשטח ישראל.

פלטפורמת ההברחות מורכבת משתי זרועות עיקריות: זרוע מבריחי סיני וזרוע הסייענים בישראל. מדובר בעיקר בבני מיעוטים, לרוב בדואים, שמשפחתם חצויה וחלקה נותר במצרים. הם מתאמים את הגעתם, מסייע בארץ עוזר למבריח או למטען שהוא מביא לעשות את הדרך לנקודת מסתור, ומכאן - להפצה.

הסכנה: פיגוע באילת

בגלל מכשול הסלעים, המבריחים נאלצים לבצע את העברת המטען במקום מפוקח ומבוקר מודיעינית וכך ניתן לתפוס אותם ולמנוע את ההברחה. "אנחנו מכירים מקרה אחד בלבד בו ניסו מבריחים להזיז את אחד הסלעים כדי להיכנס לישראל", סיפר סנ"צ ס', קצין המבצעים של אחת מיחידות משמר הגבול באזור, "הם הצליחו להכנס עם ג'יפ סופה אחרי שדחפו סלע באמצעות מתקן ברזל. הוא לא הספיק לעבור יותר משני קילומטרים בשטח ישראל עד שנתפס עם כמות גדולה של סמים".

ג'יפ כזה יכול להסתיר בתוכו מתחת לשקי החשיש גם מפגעים על מטעניהם, נשקם ואמצעי לחימה שברשותם. את זה בדיוק מנסה מערכת הביטחון לסכל והיא עובדת מול מוח מתוחכם ומנוסה, בעל יצר חיות אך חסר צורך בחיים, דבר ההופך אותו למסוכן ביותר לסביבה.

בבסיס אוגדת אדום, הפועלת בגבול הדרומי מערבי, יודעים לספר על שורת סיכולי הברחות. אבל נוכח פעילותם המוגברת של ארגוני החבלה בסיני (למרות נוכחות הצבא המצרי), נאלצים אנשי יחידות משמר הגבול, 'קרקל' וחילות הרגלים, להגביר את ערנותם, כוננותם ופעילותם כדי למנוע חדירה. שם יודעים שכל הצלחה של האוייב, פירושה אפשרות של פיגוע רחב היקף באילת או צפונה. מכשול הסלעים, מחייב את הבאים לבצע את פעולת החדירה או ההעברה בשטח פתוח, חשוף לתצפית, דבר המקל כמובן על ביצוע מרדפי סיכול.

האיום הוא רחב ביותר: מנסיונות חטיפת אזרחים וחיילים וירי לעבר מכוניות, הנוסעות בדרך כלל כבודדות על הכביש המערבי לאילת, דרך העברה של מטענים ואמצעי לחימה לפיגועים במאפיינים שונים, כפי שהיה באילת, בדימונה, בבאר שבע ובמקומות רבים אחרים. ציר המדבר הוגדר בימים אלו כבעל אופי מאיים במיוחד.

מערך האבטחה תוגבר

בפיקוד דרום הוחלט להגביל כניסה לאזורי טיול נרחבים ממערב לאילת. מדובר באזור הנחלים גשרון ויואש, הר יואש וערוצי הוודיות המרהיבים, החוצצים בין הגבול לבין כביש אדום מעין נטפים לבירת הנופש הדרומית. אזור זה, המדהים ביופיו הפראי, התגלה כשטח הערכות יעיל ביותר לניסיונות כניסה. הוא מכיל עשרות ערוצים ושלוחות ודיות, הרים וסלעים, נקיקים וקניונים. כל אלה, משמשים מסתור מצוין למי שמבקש להסתנן לשטח הארץ. הנחת מכשולי הסלעים ויצירת אזורי איתור, נועדו לאפשר גילוי מהיר של חדירה, אולם גם אלו עלולים להיות בלתי יעילים, אם חוליה זריזה ומהירה תנסה לחצות את הגבול בטרם יתקבל מידע מקדים על כוונותיה.

בדובר צה"ל אומרים שהצבא פועל בכל הגזרות על מנת להתמודד עם כלל האיומים האפשריים, בהתאם להערכות מצב. בין היתר, פועלים כוחות צה"ל להתמודד עם נסיונות חדירה של גורמי טרור מתוך חצי האי סיני אל מדינת ישראל. בצה"ל מדגישים, כי מערך האבטחה בגבול תוגבר, על מנת להגביר את מוכנות צה"ל כנגד פעילות חבלנית עויינת. בצה"ל לא מפרטים את האמצעים שבהם אוחזים הכוחות, אך הם כוללים בין היתר הצבת אמצעי זיהוי, איתור וגילוי משוכללים ורבי עצמה וכן שימוש בתצפיות אוויריות ועיליות מתוחכמות, כדי לאתר ניסיונות הסתננות.

בישראל מצביעים השבוע על עניין משמעותי מאוד, הקשור ליחסים עם ארץ הנילוס: מצרים הבינה שהימצאות ארגוני החבלה בשטחה, אפילו בהקף מצומצם, מאיים על כלכלתה באופן משמעותי ביותר. העניין הוליד שיתוף פעולה רחב עם כוחות הביטחון והמודיעין של ישראל, דבר שישליך בלי ספק גם על הפשרת היחסים האזרחיים בין שתי המדינות. ישראל זקוקה להפשרה זו מבחינה בטחונית וכמובן מבחינה כלכלית, שכן התיירות בשתי המדינות, היא נכס והשקעה נושאי פרי בכל טווח זמן נבחן.

הנה כך נעשים סלעי מדבר כבדים ופשוטים לכאורה, כאלה המשמשים לקישוט ולתפאורת אזורי נוי וחן, כמשפיעים על המשק באופן ניכר ובעצם, שווים את משקלם בזהב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully