וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחקר בשדרה

אפרת גונן

21.4.2009 / 10:09

אפרת גונן אספה חברים ויצאה לשדרה לערוך מחקר על כוס קפה, התוצאות לפניכם

מדובר במחקר אנתרופולוגי, ולמטרת הגדרתו הנאותה אף נשתמש במושג המבדיל אותו משאר חבריו ונדייק ונאמר "מחקר אנתרופולוגי תרבותי". הוא עוסק בדפוסי התנהגויות חברתיות, או במילים אחרות בודק את אמינות המשפט "בוא תהיה גבר ותודה שלא באת לכאן באמת כדי לשתות קפה", בגדול הוא עשוי להסביר לנו את התופעה שלשמה התכנסנו.

המקום בו נערך המחקר הוא שדרה תל אביבית ידועה, המקום תחום במידה לא מוגדרת לחלוטין, למרות שאפשר להתפשר ולקבוע שהוא מתחיל מהספסל שליד הבר ועד הספסל בו לא רואים את הבאים מרדיוס סביר. בהתחלה האמנתי שמדובר במקום ששותים בו קפה, אמנם אין לא שומר בכניסה ולא מלצריות, אבל יש קפה והכי חשוב – הרבה אוירה, בפעם הראשונה בה פקדתי את המקום הרגשתי שיש במקום משהו "אחר", שהמקום מוכר להמונים קצת יותר מ"רק קפה", העיניים הבוחנות והמבטים המלווים עזרו לפענח את התעלומה.

הנפשות האחראיות על תפעול המחקר כראוי הם כמובן אני, חברתי ק' וידידי א', כל מה שהיה עלינו לעשות על מנת לאסוף את הנתונים לידי מחקר כשיר היה להגיע לשדרה בשעת אחר הצהרים של אחד מימות השבוע, לתפוס מקום על הספסל הפנוי הכי תצפיתי שיש ולהזמין שלוש כוסות קפה.

ק' ואנוכי מגיעות לאיזור הבר של השדרה וק' מתיישבת על הספסל בהפגנת רכושנות, היא מניחה את התיקים שלנו לידה בכדי להבהיר לסביבה כי המקום תפוס אך נראה כי זה לא מונע מההומלס המוזנח שמתקרב מלשבת לידה בנוחות, באותו זמן אני ניגשת לבריסטה על מנת להזמין את הקפה, אני מציצה לעברה ומחייכת נוכח החבר החדש שרכשה, היא לעומת זאת מחזירה לי במבט נאצה הולם, היא לא מבזבזת זמן, מוציאה את הנייד ומתקשרת לא' לוודא שהוא בדרך, "על הספסל בפינת שופוני?" הוא שואל והיא עונה בחיוב.

א' מגיע וניגש גם הוא להזמין לעצמו קפה, "זה ממש מרגיש כמו להגיע לקולנוע ולקנות פופקורן לקראת הסרט", הוא אומר ומתיישב בינינו, ההומלס עושה טובה ועוזב את המקום וא' מבקש תקציר של ההתרחשויות האחרונות, ק' טורחת לעדכן אותו ומתחילה עם הבחור הספורטיבי ", יש לנו כאן את הבחור עם הטרנינג, הוא עושה רושם של אחד שהגיע לשתות קפה ולהמשיך, סוג של 'הגעתי רק לרגע, לא השקעתי בביגוד רישמי, אני בא פשוט וטבעי, אבל היי, הטרנינג יושב עליי בול, הוא מבליט בדיוק את מה שצריך ואני ללא ספק מוכן לכל מפגש אקראי עם כל בחורה שתסכים לעלות אליי לדירה, יש לי טרנינג גם בשבילה', זה בתור התחלה" היא מסבירה.

"מעבר לכך יש לנו את הבחור שמגיע מחוייט, אין לו תיק מסמכים והוא לא בדרך מהעבודה, הוא פשוט הגיע מוכן, במקום הוא פוגש את החבר הסטלן עם הראסטות, זה שתמיד גונב לו כוסיות ובשלב יותר מאוחר מגיע החבר השרירן, הוא עושה שלום בין השניים ולוקח את הבחורה לעצמו."
א' מתבונן בבחור ובטרנינג ומהנהן בהבנה, הוא אכן נראה מסתובב עם הקפה שלו בין מכריו ותוך כך סוקר במבטיו כל בחורה שעוברת באזור.

כיוון שא' מייצג את הצד הגברי הוא מפנה את תשומת ליבנו אל בנות המין הנשי, "ובכן כפי שאתן רואות יש לנו כאן מגוון רחב, יש את אילו שהגיעו לאחר בחירה מדוייקת של סגנון הלבוש והתאמתו לתיק, לנעליים, לאיפור ולצבע הספסל, הן מדוייקות ונחושות, הן כאן ומטרתן ברורה, זה כמעט כתוב להן על המצח 'מחפשת חתן'. כמו כן יש את זו בעלת הוותק, היא מסתובבת בביטחון בין הספסלים ומפזרת חיוכים לכל עבר, ובל נשכח את החדשות שרק גילו את המקום, הן מגיעות בד"כ בזוג, האחת נועזת והשניה נבוכה".

בסופו של דבר לאחר ישיבה של בערך שעתיים על אותו ספסל הרגשתי שאני קצת מסוחררת מכמות ההתרחשויות שקרו במקום, זה היה נראה כמו דייט אחד גדול בין המוני אנשים שרק עוברים ומתחלפים ואני שקצת עייפתי, החלטתי לסכם את המחקר בהגדרתו המקורית, באדיבות וואלה! פדיה:

אנתרופולוגיה תרבותית הנקראת גם אנתרופולוגיה חברתית כלומר כמה שיותר חברים וחברות או תרבותית-חברתית. נושאים שחוקרים אנתרופולוגים חברתיים כוללים דיפוזיה - אני מעדיפה חלש בלי קצף , התנהגות חברתית כלומר האדם הפשוט שותה קפה. ודפוסי התנהגות בקבוצות של קרבת דם (גם החלפת מיצים תופסת).

חוק - לא תלך עם החברה של החבר , פוליטיקה - "את באה לכאן הרבה?", אידאולוגיה "אני בסה"כ באתי לשתות קפה"), דת (ברור שכשר פה) אמונות (יום אחד יצא לי כאן יותר מסתם זיון), דגמים של ייצור וצריכה (כמה כוסות קפה אני צריך לשתות עד שתגיע כוסית אמיתית), הדדיות (נו טוב וגם אחת בשביל החבר שלי), חברות (היא תיתן לי להזמין אותה לקפה), מגדר (רק לא פולניה), דגש חזק על החשיבות של מחקר שטח, כלומר חיים בקרב הקבוצה הנחקרת לאורך זמן (פעם בשבוע ולא יותר, אחרת אני אתמכר).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully