וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרום אפריקה כבר לא עוכרת ישראל?

עומר רבין

22.4.2009 / 12:11

היסטוריה של הזדהות עם המאבק הפלסטיני, התאזנה דווקא במהלך עופרת יצוקה. עומר רבין על הזווית הישראלית של הבחירות בדרא"פ

במשרד החוץ וגם במשרדי הקהילה היהודית בדרום אפריקה העיניים נשואות לקלפיות של אחת הדמוקרטיות המורכבות והטריות בעולם, שם יכריעו היום אזרחי "אומת הקשת בענן" (כפי שהם קוראים לעצמם) לא רק את עתיד הדמוקרטיה השברירית, אלא גם את העמדה השולטת ביבשת השחורה כלפי התהליך במזרח התיכון.

כחלק מתעמולת הבחירות, התקיים לפני מספר חודשים דיון מיוחד בפלרמנט בקייפטאון בהשתתפות נציגי כל המפלגות, ובהשתתפות נציגים בכירים של אנשי הקהילה היהודית והפדרציה הציונית, כמו גם ארגוני הזדהות-פלסטיניים בעיקר מקרב האוכלוסייה המוסלמית במדינה.

מאז ומתמיד נחשבה דרום אפריקה למדינה המזדהה מאוד עם הסיפור הפלסטיני - ההיסטוריה של המדינה גררה את ראשי המשטר באופן מסורתי לטעון באופן גלוי כי העולם חייב לסייע לפלסטינים במאבקם הצודק, ואף להגדיר את ישראל כמדינה גזענית ומפלה. המגמה הזו אף התעצמה לקראת ובמהלך ועידת "דרבן" בשנת 2001 שבה הוגדרה הציונות כגזענות והועלו טענות לפיהן ישראל אשמה בביצוע פשעים נגד האנושות.

במערכת הבחירות הנוכחית, התמתנו הרוחות: על אף שבמהלך הדיון המדובר בפלרמנט לא הציגה אף אחת מהמפלגות המובילות עמדה פרו-ישראלית מובהקת, לרבות מפלגת ה"DA" הליברלית בראשותה של ראש עיריית קייפטאון הלן זילה - אקדמאית לבנה ומוערכת במיוחד - היו ההצהרות כולן מאוזנות למדי. קראו לדיאלוג בין הצדדים ואף הכירו בזכותה של ישראל להגן על עצמה "בכפוף לשמירה אדוקה על זכויות המיעוט והבטחת רווחתם ותוך נכונות לויתורים הכרחיים".

"היהודים שולטים באמריקה"

רבים בקהילה היהודית גם ציינו את המלחמה האחרונה בעזה כנקודת מפנה שבה פרסמו עיתונים מובילים בדרום אפריקה לצד המאמרים ה"קלאסיים" התוקפים את ישראל, גם עמדות מנוגדות שמצדיקות את צה"ל והחלטות הממשלה, וכמו כן הקפידו מרבית הפוליטיקאים שהתייחסו לנושא לשמור על איזון בדבריהם ולקרוא באופן דיפלומטי לצדדים לשבת לשולחן המו"מ - חידוש בכל הקשור לעמדה הפומבית של המשטר בדרום אפריקה.

יוצאת דופן היא סגנית שר החוץ, פאטימה חג'ייג', שהתבטאה בפומבי בהפגנה כנגד ישראל שארגנו ראשי הארגונים המוסלמיים ואמרה: "היהודים למעשה שולטים באמריקה, לא חשוב אם המשטר הנבחר הוא דמוקרטי או רפובליקני, אם אובמה או בוש. השליטה בארה"ב, כמו השליטה ברוב המדינות המערביות היא בידיים של הכסף היהודי - ואם זה המצב אי אפשר לצפות לשום דבר אחר!".

ראשי הארגונים היהודיים והפדרציה הציונית של דרום אפריקה הגישו תלונה רשמית על דבריה של חג'ייג' שתועדו, בפני הוועדה הלאומית למען זכויות אדם, בטענה שמדובר בנאום-שנאה גזעני המנוגד לערכי הדמוקרטיה והמזכיר "טיעונים אנטישמיים קלאסיים מימים חשוכים". בתחילה סירבה חג'ייג' לחזור בה מהאמירה וטענה כי "הובנה לא נכון - הכוונה היתה לציונים ולא לכל היהודים" - בהמשך, כשדרשו הארגונים היהודיים את פיטוריה, חזרה בה לחלוטין מדבריה בפומבי.

חג'ייג' לא לבד

בד בבד עם סאגת חג'ייג', הכריז במהלך מבצע "עופרת יצוקה" גם ארגון הענק Cosatu - קונגרס איחוד ארגוני הסחר של דרום אפריקה - על חרם כנגד סחורות ישראליות. חבריו (רבים מהם בני הקהילה המוסלמית) הודיעו כי הם מסרבים לפרוק ספינות אשר ייבאו סחורה ישראלית לנמל בדרבן, במטרה למנוע המשך הייבוא הישראלי לדרום אפריקה ולפגוע בכלכלה הישראלית באמצעות צעד זה. רבים מהם "בילו" את הזמן הפנוי שנוצר להם כתוצאה מהשביתה, בקיום עצרות בדרבן וביוהנסבורג כנגד מדינת ישראל.

אבל חג'ייג' ותומכיה לא לבד. על פי בכירים בקהילה היהודית בדרום אפריקה, רבים מהבכירים במפלגת השלטון (ה-ANC)מחזיקים בעמדות דומות אך נמנעים מלבטא אותם כדי לא לפגוע בקמפיין הבחירות של המפלגה, ולהכעיס את הקהילה היהודית אשר נחשבת לבעלת כוח רב ביחס לגודלה המצומצם (כ-70,000 בני אדם בסה"כ) - במרכזי הקהילה בקייפטאון וביוהנסבורג מקווים להתחזקות של מפלגת ה-DA ומפלגות אחרות בבחירות, וכן להמשך השיח הפתוח שנוצר בין הקהילה היהודית למסדרונות הממשל במהלך מערכת הבחירות.

הכותב שימש עד לאחרונה כשליח מטעם הסוכנות היהודית בדרום אפריקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully