וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלעים ששווים זהב

רמי שני

20.4.2009 / 10:34

מסתבר שהסלעים הגדולים שהוצבו על גבולה הדרומי של ישראל הם לא (רק) אלמנט קישוטי. רמי שני מבהיר מה פשרם ומה הם שווים

גבול ישראל-מצרים באזור אילת, קיבל בשנה האחרונה תפאורה חדשה: סלעי ענק (בולדרים) הוצבו לאורכו כחלק מניסיון למנוע חדירת מבריחים באמצעות כלי רכב ממדבר סיני. לכאורה מדובר בקישוט בלבד, המשתלב היטב בנוף המדברי. למעשה זהו רעיון שנועד להקשות על מה שמוגדר במערכת הביטחון "פלטפורמה פלילית". פלטפורמה היא מערכת כוללת של אמצעים, שנועדו לקדם מטרה מסוימת. במקרה זה מטרתה העיקרית היא לאפשר הברחה של סחורות מסוגים שונים, כמו סמים, טבק, סיגריות ואף בני אדם (עובדים זרים ונשים).

באופן מעשי, פועלת מערכת הביטחון כבר זמן רב כדי להתמודד עם ההברחות מכיוון מדבריות מצרים. שורה של בסיסים חדשים ותצפיות הוקמה לאורך הגבול. במקביל הוכשרו כוחות להתמודדות עם המבריחים, שצברו יתרון של עשרות שנים והם מכירים כל נתיב, שביל וכל מסתור. גם אם הסלעים שוכבים לכאורה כאבן שאין לה הופכין, הם מונעים מכלי רכב בלתי מורשים להיכנס לשטח ישראל.

פלטפורמת ההברחות מורכבת משתי זרועות עיקריות: זרוע מבריחי סיני וזרוע הסייענים בישראל. מדובר בעיקר בבדואים, שמשפחתם חצויה וחלקה נותר במצרים. הם מתאמים את הגעת המבריחים לגבול ואת חצייתו. מסייע בארץ עוזר למבריח להביא את המטען שהוא מביא לנקודת מסתור, ממנה הוא מופץ. כתוצאה מהנחת מכשול הסלעים, נאלצים המבריחים לבצע את העברת המטען במקום מפוקח ומבוקר מודיעינית. "אנחנו מכירים מקרה אחד בלבד, שבו ניסו מבריחים להזיז את אחד הסלעים כדי להיכנס לארץ", סיפר סגן ניצב ס'. "הם הצליחו להיכנס עם ג'יפ סופה אחרי שדחפו סלע באמצעות מתקן ברזל. הם לא הספיקו לעבור יותר משני קילומטרים בשטח ישראל עד שנתפסו עם כמות גדולה של סמים".

ג'יפ מהסוג בו השתמשו המבריחים, יכול להסתיר בתוכו מתחת לשקי החשיש, גם מפגעים על מטעניהם ונשקם. מערכת הביטחון פועלת לסכל זאת והיא עובדת מול מוח מתוחכם ומנוסה, בעל יצר חיות אך חסר צורך בחיים, דבר ההופך אותו למסוכן ביותר. בבסיס אוגדת עציון, הפועלת בגבול הדרום מערבי, יודעים לספר על שורת סיכולי הברחות מוצלחים. למרות זאת, נוכח פעילותם המוגברת של ארגוני החבלה בסיני (למרות רדיפות הצבא המצרי), נאלצים אנשי משמר הגבול, יחידת קרקאל ויחידות נוספות להגביר את ערנותם, כוננותם ופעילותם כדי למנוע חדירה. שם יודעים שכל הצלחה של האויב, פרושה אפשרות של פיגוע רחב היקף באילת או צפונה.

הוגבלה כניסת מטיילים לאזור

ציר המדבר הוגדר בימים אלו כבעל אופי מאיים במיוחד. לאחרונה, הוחלט בפיקוד הדרום להגביל כניסה לאזורי טיול נרחבים ממערב לאילת. מדובר באזור הנחלים גשרון ויואש, הר יואש וערוצי הוואדיות המרהיבים, החוצצים בין הגבול לבין כביש אדום. אזור זה, המדהים ביופיו הפראי, התגלה כשטח היערכות יעיל לניסיונות כניסה לארץ. הוא מכיל עשרות ערוצים ושלוחות ואדיות, הרים וסלעים, נקיקים וקניונים, המהווים מסתור מצוין למבקשים להסתנן ארצה. הנחת מכשולי הסלעים ויצירת אזורי איתור, נועדו לאפשר גילוי מהיר של חדירה, אולם גם אלו עלולים להיות בלתי יעילים, אם חוליה זריזה ומהירה תנסה לחצות את הגבול בטרם יתקבל לגביה מידע מקדים על כוונותיה.

מדובר צה"ל נמסר שהצבא פועל בכל הגזרות על מנת להתמודד עם כלל האיומים האפשריים, בהתאם להערכות מצב. בין היתר, פועלים כוחות צה"ל להתמודד עם ניסיונות חדירה של גורמי טרור מתוך חצי האי סיני. בצה"ל מדגישים כי מערך האבטחה בגבול תוגבר. "האמצעים בהם משתמשים כוחות צה"ל כוללים בין היתר הצבת אמצעי זיהוי, איתור וגילוי משוכללים ורבי עצמה וכן שימוש בתצפיות אוויריות ועיליות מתוחכמות כדי לאתר ניסיונות הסתננות".

בישראל מצביעים השבוע על כך שמצרים הבינה שהמצאות ארגוני החבלה בשטחה, אפילו בהיקף מצומצם, מאיימת על כלכלתה באופן משמעותי ביותר. הדבר הוליד שיתוף פעולה נרחב עם כוחות הביטחון והמודיעין של ישראל, דבר שישליך בלי ספק גם על הפשרת היחסים האזרחיים בין שתי המדינות. ישראל זקוקה להפשרה זו מבחינה ביטחונית וכמובן מבחינה כלכלית, שכן התיירות בשתי המדינות היא נכס והשקעה נושאת פרי.

הנה כך נעשים סלעי מדבר כבדים ופשוטים לכאורה, כאלה המשמשים לקישוט אזורי נוי וחן, כמשפיעים על המשק באופן ניכר ובעצם, שווים את משקלם בזהב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully