וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ארה"ב: גרמניה מחרימה את ועידת "דרבן 2"

טלי גולדשטין

20.4.2009 / 10:01

על רקע אירועי יום הזיכרון לשואה, תיפתח היום בז’נבה ועידת האו”ם נגד גזענות. ארה”ב, ישראל וגרמניה מחרימות הוועידה

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

יותר ויותר מדינות מצטרפות לחרם על ועידת האו"ם נגד הגזענות, המכונה "דרבן 2". אחרי ארצות הברית, ישראל (שכינתה את הוועידה "פארסה טרגית"), אוסטרליה, איטליה, הולנד, שבדיה, קנדה ופולין, גם גרמניה הודיעה אמש (ראשון) באופן רשמי כי לא תשתתף בוועידה, שתיפתח היום בז'נבה שבשוויץ. במהלך הלילה, מסרה גם ניו-זילנד כי אין בכוונתה לשלוח נציגים לכינוס.

שר החוץ הגרמני, פרנק ולטר שטיינמאייר, מסר כי ארצו תיעדר מהוועידה, מחשש שהיא "תנוצל כפלטפורמה לאינטרסים אחרים", שאינם עולים בקנה אחד עם המאבק בגעזנות. לדבריו, כך אירע בוועידת דרבן הראשונה, שנערכה בדרום אפריקה לפני שמונה שנים.

יפן הודיעה הבוקר כי תשלח נציגים לוועידת דרבן 2 ואמרה כי היא מצרה על החרם האמריקאי על הוועידה. גם בריטניה, צרפת ואירלנד אישרו נוכחותן בוועידת האו"ם נגד גזענות – החלטה שגרמה לסדק באחדות שהציג בעבר האיחוד האירופי בנוגע לסוגיות זכויות אדם בינלאומיות.

בתוך כך, נשיא אירן מחמוד אחמדינג'אד נועד אמש עם נשיא שוויץ, המארחת את הוועידה, הנס רודולף מרץ. ממשלת שוויץ מסרה כי, כי השניים דנו בענייני כלכלה ואנרגיה וכן בעונש המאסר שהטילה אירן על העיתונאית האמריקאית רוקסנה סאברי בגין ריגול. היום צפוי אחמדינג'ד לשאת דברים בוועידת האו"ם.

מוקדם יותר אמר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, כי ארצו מחרימה את "דרבן 2", משום שמארגניה מתעקשים לכלול בה האשמות "צבועות" נגד ישראל. בנאום הסגירה של הוועידה החמישית של מדינות יבשת אמריקה בטרינידד וטובגו, אמר הנשיא האמריקאי כי הוא מאמין במוסדות האו"ם, אך לטענתו, הוועידה בז'נבה מסרבת להסיר את החלקים בהצהרה הסופית שלה, בהם מוגדרת ישראל כמדינה גזענית.

מטרת וועידת דרבן 2 היא לבדוק את ההתקדמות שחלה במאבק נגד הפליה על רקע גזעני, שנאת זרים וחוסר סובלנות מאז הוועידה הראשונה ב-2001. הנציב הגבוה של האו"ם לזכויות אדם נאבי פילאיי הדגיש באחרונה כי היעדים הבינלאומיים שהוצבו בוועידה הראשונה, לא הושגו. "עברו שמונה שנים וההתחייבויות לנקוט באמצעים נגד גזענות פשוט לא צלחו", אמר.

ארגון זכויות האדם "יומן רייטס ווץ'" האשים את המדינות שהחליטו להחרים את הוועידה הנוכחית ואמר כי הן "מפנות את גבן" לקורבנות הגזענות. היום, יום שני, הוא יום הולדתו של הצורר הנאצי אדולף היטלר. במקביל, החלו הבוקר אירועים לציון יום השואה, לרבות טקס בז'נבה אליו יגיע חתן פרס הנובל לשלום אלי ויזנטל ודמויות בכירות נוספות בקהילה היהודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully