וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפתרון לרעב - זול יותר מפתרון המשבר הכלכלי

טלי גולדשטין

19.4.2009 / 21:04

שרי החקלאות של שמונה המדינות העשירות בעולם נפגשו באיטליה כדי לדון במשבר המזון העולמי. "איננו יכולים לאבד את הדור הבא"

שרי חקלאות מהמדינות העשירות בעולם ערכו בסוף השבוע מפגש חסר תקדים על רקע אזהרות האו"ם מפני איום הרעב "המאיים לצאת משליטה" בשל המשבר הכלכלי. במפגש בן שלושת הימים, שנפתח אתמול (שבת) באיטליה, ידונו השרים במשבר שכבר בא לידי ביטוי במלאי התבואה הפוחת ומספר שיא של אנשים ברחבי העולם שסובלים חרפת רעב. היקף התבואה העולמי נפגע על ידי שילוב של מזג אוויר בעייתי, צניחת מחירי המזון ובעיית האשראי של החקלאים.

זוהי הפעם הראשונה ששרי החקלאות של המדינות החברות בארגון G-8 ערכו מפגש מסוג זה. הם הזמינו את עמיתיהם מסין, הודו, ברזיל, מקסיקו, דרום אפריקה, אוסטרליה ומצרים להצטרף אליהם "כדי למצוא מסלול משותף שיציל אותנו מהמשבר ויהווה מענה למשבר המזון העולמי".

תוכנית המזון של האו"ם הזהירה: "בעוד המשבר הכלכלי הגלובלי מעמיק, הרעב ותת-התזונה יחריפו, במיוחד על רקע האבטלה והירידה בשכר. העולם נמצא על פרשת דרכים קריטית, ומשבר המזון עלול לצאת מכלל שליטה. איננו יכולים לאפשר לעצמנו לאבד את הדור הבא".

משבר המזון החל עוד לפני משבר האשראי. לפני כשנתיים החלו מחירי המזון לעלות בחדות, בעיקר על רקע הדרישה הגוברת לתירס והעלייה בצריכת הבשר בקרב המעמד הבינוני במדינות מתפתחות כגון הודו וסין - דבר הגורם לצמצום השטח החקלאי המיועד לגידול תבואה. מחירי החיטה והתירס הוכפלו במהלך שנה אחת ומחיר האורז שילש עצמו. התייקרות מחירי המזון הביאה לעלייה חדה בסובלים מרעב.

מחסור חמור ממזון עד 2030

סין – המספקת תבואה ל-20% מהאוכלוסייה העולמית – נפגעה מהבצורת החמורה ביותר מזה 70 שנים. בצורת פגעה גם ביבולים במדינות אחרות כגון ארגנטינה, פרגוואי ודרום ברזיל. לפי הערכות האו"ם, נדרש סכום של שישה מיליארד דולרים על מנת לרסן את משבר המזון, סכום נמוך יחסית ל"חבילת הסיוע הפיננסית בשווי טריליון הדולרים שמטרתה להציל את המוסדות הפיננסיים".

במרץ העריך המדען הראשי של בריטניה, ג'ון בדינגטון, כי הגידול באוכלוסיית העולם יגרום למחסור חמור במזון, מים ואנרגיה עד שנת 2030, והמחסור במשאבים יגרום לתוצאות הרות אסון. לדבריו, הדרישה למזון ולאנרגיה תגדל ב-50% תוך 20 שנה, ואילו הדרישה למים ב-30%, בשעה שאוכלוסיית העולם תעלה על 8.3 מיליארד בני אדם. לדבריו, שינויי האקלים יוחמרו גם הם, בצורה שעדיין לא ניתן לחזות.

מדינות הסובלות כיום ממשבר הרעב הן, בין השאר, עירק, סומליה, צפון קוריאה, זימבבואה והודו - בה נרשם המספר הגבוה ביותר של אנשים רעבים מאשר בכל מדינה אחרת בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully