וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים נלחמות במיתון

דורית אברמוביץ'

19.4.2009 / 15:18

נשים מרחבי הארץ לא נותנות למשבר הכלכלי להכניע אותן ודווקא עכשיו פותחות חנות סחר הוגן בתל אביב. דורית אברמוביץ' מתלהבת

דווקא בעת מיתון ומשבר כלכלי שהם תוצאה של הפרטה ארוכה, יוצאות נשים מהפריפריה הגיאוגרפית-תרבותית-חברתית-כלכלית שבה הן נתונות ומקימות את "אחותי - חנות סחר הוגן" במרכזה של תל אביב-יפו. מדובר בחנות סחר הוגן ראשונה במדינה ובמזרח התיכון כולו. במדינות רבות בארצות הברית ובאירופה מהוות חנויות סחר הוגן 16% מהכלכלה כולה ואילו בישראל רק עתה מתחיל להתרקם לו מהלך דומה.

ב-5 ביוני תיפתח החנות, בה יציגו וימכרו נשים - אתיופיות, מזרחיות, ערביות, בדואיות ועוד - יצירות פרי עבודתן מתחומי האמנות, אומנות, אופנה ומזון. רובן ירוויחו בפעם הראשונה מעמלן. רוב רווחי החנות יועברו אל הנשים עצמן עוד מראש, מוצריהן ידידותיים לסביבה, ואין ביצירתן משום ניצול של עובדים ועובדות, ולא רווח כלכלי שנעשה על חשבון עבדות ילדים. כמו כן, יוזמות החנות לא יעשו הון על חשבון עמלן של הנשים, ואלו ירוויחו מיצירתן ישירות, ללא תיווך.

עקרונות סחר הוגן יהוו את תשתית ותפיסת החנות: שקיפות ואחריות, תשלום הוגן, יצירת הזדמנויות כלכליות עבור יצרנים ויצרניות מוכשרות שעד עתה הודרו בשל תרבותן ומוצאן ועתה יהיו נראות וגלויות, תנאי עבודה בטיחותיים ובריאים עבור עובדות ועובדים, שוויון מגדרי ושוויון בין נשים לגברים בשכר, קידום סולידריות בין יצרניות לצרכניות, איסור העסקה וניצול של ילדים וילדות, שימוש בשיטות ייצור ידידותיות ומיטיבות לסביבה, ותהליך הכשרה המשכי עבור כל אלה שמעורבות ומעורבים ביוזמת סחר הוגן.

בין השאר, יימכרו בחנות יצירות אמנות, אומנות ואופנה פרי עבודתן של נשים יוצאות אתיופיה ממרכז רקמה בקרית גת ונשים בדואיות מדרום המדינה. יהיה ניתן למצוא סלים, סבונים, דברי מאכל של נשים ערביות שהתאגדו במסגרת ארגון "סינדיאנת הגליל" וארגון "אלהאלי" בצפון המדינה. בנוסף, יוצאו למכירה תכשיטים ודברי נוי שיצרו נשים מזרחיות מדרום תל אביב. שמן זית, זיתים ומוצרי מזון נוספים, פרי עבודתם של איכרים פלסטינים, יימכרו בחנות בשיתוף ארגון "פעולה ירוקה". ניתן יהיה לרכוש גם דברי מאכל ייחודיים שבושלו על ידי קואופרטיב "מבשלות עסק", שהוקם על ידי תנועות "אחותי" ו"קול האישה". כל אלה ועוד שלל מוצרי אמנות, אמנות ונוי של יוצרות מכל רחבי הארץ, שהקימו עסקים זעירים וקטנים בסיוע "העמותה החיפאית להעצמה כלכלית לנשים".החנות תמוקם ברחוב שלמה המלך 4.

פתח לכלכלה אחרת

משבר כלכלי שמאיים על פרנסת מאות אלפי עובדות ועובדים הוא הזמן הנכון לצאת עם יוזמה חברתית-כלכלית חדשה במדינה, שתפגיש את הציבור עם סחר הוגן וצודק לכל מגזרי החברה. זהו מודל של כלכלה אחרת, צודקת לכולם ולכולן, שעל בסיסו אפשר לבנות חברה אחרת, שמפרנסת נאמנה את כל אלה שעמלים, עובדים ויוצרים, שפועלת למען רווחתם וכך שומרת על סביבה נקייה מניצול – הן של הטבע והן של בנות ובני חווה ואדם.

החנות לא רק שתספק הזדמנות לפגוש במיטב מוצריהם של היוצרות והיוצרים הללו, אלא תעלה אל מרכז הבמה את אותן תרבויות שהודרו ממרכזה התרבותי-דומיננטי של המדינה. כי בפריפריה גיאוגרפית-תרבותית-חברתית-כלכלית נמצאות וחיות יוצרות מוכשרות, שרק בשל היותן ממיעוט תרבותי-אתני זה או אחר, עבודתן לא מפרנסת אותן, משום שעד כה לא ליצירתן אמנות. יוצרות משלל תרבויות יעלו ויהפכו משקופות לנראות - לא חלילה כי מדובר בפולקלור, אלא כי אלו תרבויות שראוי להוקיר, להכיר ולפגוש. אל כל אחד מהמוצרים בחנות יוצמד כרטיס שעליו יסופר על אותה יוצרת, עברה והווייתה התרבותית-אתנית-אמנותית. כך יוכל הציבור להיחשף לכל מה שהועלם בחברה בה "אמנות" היא רק לבנה ומהמרכז.

הארגונים הפעילים במיזם חברו יחדיו כדי להרים על נס יוזמה כלכלית-חברתית שתציג אופציה ממשית לשיטה הכלכלית הדומיננטית במדינה. זוהי תפיסה חברתית-כלכלית אחרת, אלטרנטיבית לקיים, שיוצאת אל אוויר העולם, לא במקרה דווקא בעת בה הציבור הולך ומבין כי אין כל תוחלת לשיטה כלכלית שמנצלת עובדות ועובדים ואת הסביבה. המדרון חלקלק ותוצאותיה של מדיניות כלכלית מרכזית מגיעות מדי יום אל פתחיהם של מאות אלפי בתים בכל עיר, כפר וכרך.

אם יתמוך הציבור ביוזמה הוגנת, צודקת וחדשה, שתומכת בעובדות-היוצרות, שהיא הוגנת ושקופה גם לצרכנים ולצרכניות, ושפועלת בשם סחר הוגן על כל צדדיו, נוכל כולנו להתחיל לפקוח את עינינו אל עבר אופציות כלכליות-חברתיות ממשיות וכך לברוא כלכלה אחרת וצודקת לכל התרבויות, המעמדות, הלאומים, העדות ואנשי החברה.

*דורית אברמוביץ' היא רכזת קמפיינים עבור ארגוני הנשים ומרצה למגדר ואקטיביזם חברתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully