וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אתם רוצים לרדוף אחרי עובדים זרים?

איילה חננאל

19.4.2009 / 13:02

ההחלטת הממשלה להעביר את משטרת ההגירה לידי משרד הפנים החלה לתפוס תאוצה. 250 איש כבר פנו בבקשה להתקבל לעבודה

החלטת הממשלה משנת 2002 בדבר העברת היחידה המבצעית של משטרת ההגירה לרשותו של משרד הפנים והחלפת השוטרים שמשרתים בה באזרחים החלה סופסוף להיות מיושמת בשטח. 200 תקנים ממשטרת ההגירה הועברו בשבוע שעבר למינהל האוכלוסין במשרד הפנים, וההרשמה לאיושם נפתחה.

ההחלטה להעביר את היחידה המבצעית של מנהלת ההגירה למשרד הפנים התקבלה בממשלה בעקבות הביקורת הציבורית שהושמעה על תפקודה והתלונות שהתקבלו על הפעלת כוח יתר והאלימות שהפעילו השוטרים בעת הפשיטות בתחנה המרכזית בתל אביב והמעצרים ההמוניים שערכו בקרב אוכלוסיית העובדים זרים.

העברת היחידה לרשותו של מינהל האוכלוסין במשרד הפנים נעשית במסגרת המהלך להקמתה של מנהלת ההגירה בתוך המשרד. גם משטרת הגבולות תעבור בקרוב לרשותה של המנהלת החדשה וכתוצאה מכך, גם בנתב"ג ובדרך לסיני ולירדן יהיה זה אזרח ולא שוטר שיחתים לכם את הדרכון.

במשרד הפנים רואים חשיבות גדולה בהחלפת השוטרים באזרחים בכל הנוגע לאכיפת החוק מול אוכלוסיית העובדים הזרים, "אשר מגיעים ברובם עם פחד משלטונות ומדים עוד מהמדינות מהם הגיעו", וגם בכל הנוגע לייצוג המדינה מול התיירים המגיעים לארץ "אשר איננה מדינה מיליטנטית וכעת הם יפגשו בכניסה אליה אזרח מסביר פנים במקום שוטר במדים". יחד עם זאת, יש לציין כי אנשי מנהלת ההגירה יקבלו סמכויות אכיפה זהות לאלו שהיו לשוטרים, אשר יחזרו לשרת בתפקידי שטח אחר במשטרה.

לפני פחות משבוע, כאמור, נפתחה ההרשמה לאיוש התקנים החדשים וממנהלת ההגירה נמסר כי עד עתה פנו מעל ל-250 איש בבקשה להתקבל לעבודה. "העבודה במנהלת הינה תפקיד שטח לכל דבר ולא במשרד נוח וממוזג", מסרו במשרד הפנים. הדרישות לתפקיד אמנם אינן גבוהות ונדרשות רק 12 שנות לימודים, אך מהמשרד נמסר כי "היינו מופתעים מהכמות העצומה של הפניות ומאיכות הפונים. הרבה מהם הינם בעלי תארים אקדמיים וניסיון מכובד, ומאחר וישנם רק מאתיים תקנים לאייש, לצערנו לא נוכל להעסיק את כולם".

"יעבור זמן עד שההחלטה תיושם"

עד שמונה לאחרונה למנכ"ל משרד התחבורה, עמד רב גונדר בדימוס יעקב גנות בראש מינהל האוכלוסין. גנות מונה לתפקיד בשנת 2007. קודם לכן עמד בראש משטרת ההגירה ופיקד עליה בימים בהם היא ספגה ביקורת קשה ביותר על האלימות הרבה שהפעילו שוטריה בעת מעצר וגירוש של עובדים זרים.

בעת מינויו של גנות לתפקיד ראש מינהל האוכלוסין אמר יו"ר ועדת העובדים זרים של הכנסת דאז, ח"כ רן כהן (מרצ), שהוא "מאוד מקווה שגנות יידע לעשות את המעבר הנאות משירות סמי-צבאי לשירות אזרחי, כי במינהל האוכלוסין צריך לגלות רגישות עצומה לגורלות של בני אדם". בהודעה שפרסמה האגודה לזכויות האזרח נכתב כי היא "מקווה שגנות ישכיל להצעיד את מינהל האוכלוסין ברגישות המתחייבת ממי שהזכויות והחירויות היסודיות ביותר של כל תושב ישראל הופקדו בידיו".

אלא שכעת גורמים במשטרה ובארגוני הסיוע לעובדים הזרים מעריכים כי 200 התקנים שקיבל משרד הפנים לאיוש מנהלת ההגירה "לא יאוישו כלל וייקח עוד זמן רב, עם בכלל, עד שהחלטת הממשלה תיושם והיחידה המבצעית של ההגירה באמת תעבור מהמשטרה למשרד הפנים". הסיבה לכך לפי אותם גורמים הינה "עצם העובדה שגנות מונה למנכ"ל משרד התחבורה השבוע ולכן כלל לא ברור אם יהיה מי שיביא את המהלך לכדי ביצוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully