וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסע לפולין - לא רק עצב ודמעות

גילה אורן

19.4.2009 / 12:19

גילה אורן סבורה כי זה מאוד טבעי שהצעירים היוצאים למסע במחנות ההשמדה בפולין יכולים להרגיש בנוח עם תחושות של שמחה

בימים אלו נמצאים בשיאם מסעות בתי הספר לפולין וההכנות למצעד החיים שיערך בשבוע הבא. הדיון במסעות לפולין הוא בעל פנים רבות. החל מהקושי בהוצאה הכלכלית ואי השוויוניות שהיא יוצרת לצד שיח הקשור במהות המסע את תפיסתו כריטואל "עלייה לרגל" חילוני בשרות הרעיון הציוני, דיון במקומם של המסעות בעיצוב זיכרון השואה הישראלי באופן כללי וגם דיון במהות המסע על מטרותיו והדרכים המורכבות ליישמן.

ככלל, עבור היוצאים למסע מדובר בציפייה לחוויה עוצמתית משמעותית ומרגשת. גם מיחסם של הגורמים השונים אל המסע לפולין, ברור שמדובר בחוויה רצינית ועצובה כיאה לסיפור השואה ולנסיעה כל כך משמעותית.

אולם לצידה של הרצינות הגדולה מלווה את המסע גם שמחה גדולה, עליזות צחוק וחדוות נעורים. השיח הרווח סביב המסעות לפולין לא טיפל עדין בשמחת המסע. מקומה נפקד לרוב מהדיון הערכי והחינוכי למרות נוכחותה הרבה במציאות. (היה אף מי שכינה את מצעד החיים בלשון ביקורתית "הוודסטוק של היהודים" ובכך פסל את הנסיעה למצעד כאילו ששמח שם מדי).

ולמה שלא תהיה שמחה? אך טבעי הוא כי בקבוצת צעירים השוהה יחדיו מחוץ לבית ולשגרה ימצאו אהבות ומריבות קרבה שנרקמת, מאבקי כוחות ועצמאות צעירה שבאה לידי ביטוי. הפער בין הסגנון הרגשי המצופה מן המסע לבין השמחה המצויה בו יוצר חוסר הלימה בין מה ש"צריך להיות" לבין מה שיש. אבל שמחת המסע לא רק שהיא חלק מהערכים בעטיים יוצאים למסע אלא קיומה והפער שהיא יוצרת בין העצב לשמחה מהווים הזדמנות גדולה שיש למנף ולנצל לטובת השיח הערכי.

הפער שנוצר מאפשר שיח

שמחת המסע היא חלק ממהותו. העצב לבדו מתקיים בכל עיסוק בנושא השואה, דווקא השמחה היא זו שמצליחה להיקשר לנושא בעיקר במסע. משמח הוא שאל המקומות ההם באים אנשים צעירים שאינם חסרים דבר והם באים לכבד את זכרם של הקורבנות, ללמוד את קורותיהם להכיר את עולמם שנכחד ואת מורכבותו של הסיפור. משמחת היא יכולתה של מדינת ישראל ואזרחיה לפנות זמן כסף ואנרגיה על מנת ל"שמח את המתים" בביקורם של בני הנוער והמשלחות.

הגיוון הרגשי והפער שנוצר מאפשר שיח, לימוד, אמפטיה וחוויה רב גונית ומורכבת. אימוץ שמחת המסע כחלק מהמנעד הרגשי והערכי של המסעות לפולין עשוי להפחית מתחים, לגשר על פערי ציפיות ובעיקר לצקת רובד ערכי נוסף למסע כולו. עלינו לשמוח בנוסעים ובמסע.

האתגר לטעמי, מצוי דווקא בשמחת המסע, הרגש שנקשר גם הוא במסע ובסיפור השואה ועלינו לתת לו ביטוי, לדון בו ולקבל את נוכחותו. שמחת המסע כשמחת החיים מחייבת את העוסקים בה בתפיסה רחבה של סיפור השואה. הכללת השמחה מחייבת דיון שעוסק לא רק במתים אלא גם בחיים. בחיים שהיו, באלו שנכחדו, אלו שהתקיימו לצידה של השואה ואלו שמתקיימים אחריה. דווקא השמחה, שמחת החיים שמחת התקומה שמחת הנסיעה והשמחה על בחירתם הערכית של הנוסעים בצאתם למסע. מתן הלגיטימציה לשמחה טומנת בחובה הבטחה גדולה.

*גילה אורן, חוקרת ומרצה לשיווק ופרסום, בביה"ס למינהל עסקים, המסלול האקדמי המכללה למינהל וכן מדריכה במסעות לפולין, וחוקרת את התחום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully