וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 100 שנה: ת"א חזרה לתמונה

אייל דץ

17.4.2009 / 12:30

כ-3,000 אנשים השתתפו בשיחזור של התמונה ההיסטורית מלפני 100 שנה, בה תועדה "הגרלת הצדפים" שסימנה את הקמת העיר

מערכת וואלה!

(צילום: אבי כהן, צילום מהאוויר: איתמר גרינברג, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

בכ' בניסן תרס"ט (11 באפריל 1909) נאספו כמה עשרות משפחות מיהודי יפו על גבעת חול שוממה. באמצעות צדפים מהחולות (במקום פתקי הצבעה) הן הגרילו ביניהן מגרשים לבניית שכונה עברית חדשה - "אחוזת בית". עם השנים הלכה השכונה והתפתחה והפכה ללא פחות מאשר תל?אביב-יפו, העיר העברית הראשונה . אותו צילום מפורסם של הצלם אברהם סוסקין, הפך ברבות השנים לתצלום המכונן של העיר.

היום (שישי), מאה שנים אחרי אותה הגרלת מגרשים ידועה, התכנסו בתחנת הרכבת מנשיה בגבול בין יפו לנווה צדק, 3,300 צאצאי המשפחות המייסדות וכן בוני העיר שסייעו לביסוסה, יקירי העיר ובוגרי הגימנסיה העברית "הרצליה", בית הספר העברי הראשון בתל אביב, ושחזרו את הצילום ההיסטורי. עודד תאומי הנחה, ולהקות נוער ואמנים שונים הכניסו את הקהל לאווירת הקמת העיר העברית באמצעות שירים וקטעים ברוח התקופה. הפורטרט הענק יוצג על גבי בניין מרכזי בעיר למשך מספר ימים. נוסף לכך יוקם מיצב אמנותי בבית העיר ברחוב ביאליק.

על פי סיפור "הגרלת הצדפים" על הגבעה ממול עמד איש בודד שהטיל צל ארוך על החולות, צפה במתרחש וצעק: " משוגעים, מה אתם עושים? אין כאן מים! אתם בונים על חול!". רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, התייחס לסיפור בנאומו היום ואמר כי "גם עכשיו יש כאלה שאומרים שאנחנו משוגעים, אבל אנחנו מאמינים בצדקת דרכנו". לדבריו, "במקום חולות עומדת לפנינו היום עיר גדולה. בירת התרבות והעסקים של ישראל. במקום עשרות המייסדים עומדים כאן היום רבים". חולדאי הוסיף, כי "הרבה אנשים עשו מאמץ כדי להגיע לרגע הזה שהוא שחזור של רגע היסטורי שהתקיים לפני מאה שנה".

דליה ציזלינג, נכדתו של אחד המייסדים, אמרה כי האירוע "מרגש מאוד. זו מחווה יפה מאוד למייסדים. אני אוהבת את תל אביב ולא אחליף אותה באף עיר אחרת".

סיפורה של התמונה

יוזם הקמתה של שכונת אחוזת בית, המהנדס עקיבא אריה ויס, ערך את הגרלת המגרשים לשכונה לפני מאה שנה בעזרת צדפים שנאספו מהחוף בו עמדו. וייס אסף צדפים לבנים ואפורים על חוף הים, על גבי הצדפים הלבנים רשם את שמות חברי האגודה הזכאים להשתתף בהגרלה, ועל האפורים את מספר המגרש. ילד אחד הוציא את הצדפים האפורים, וילד אחר הוציא את הצדפים הלבנים, וכך קיבלה כל משפחה מגרש. בין 66 משפחות המייסדים היו שמואל ולאה-רחל אידלסון, צינה ומאיר דיזנגוף, פניה וחייים חיסין, ראובן ורבקה סגל, שרה ודוד סמילנסקי, מנחם ומניה שינקין, יעקב ופרלה שלוש, שמחה ויוסף שלוש ושלמה ורבקה אבולעפיה. אברהם סוסקין, "הצלם של תל אביב", תיעד את האירוע.

השטח שקנו משפחות המייסדים וחילקו בהגרלה ביניהם היה כרם ג'באלי שהשתרע על פני 78 דונם, ונרכש מידי סוחרים מירושלים. אך המעבר לא היה חלק. תושבי האזור הערבים סירבו לקבל את השתלטות היהודים על כרם ג'באלי. הם הקימו אוהלים בשטח וסירבו לפנות את המקום בטענה כי האדמה שייכת לאבות אבותיהם. בסופו של דבר הם פונו באמצעות פיצוי כספי, ועם תום שלב הבנייה הראשון שונה שמה של העיר מאחוזת בית לתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully