וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארמניה: "חידוש היחסים עם טורקיה - קרוב"

16.4.2009 / 21:02

לאחר מאה של עוינות, הודיעה ארמניה כי קיים סיכוי גבוה לחידוש היחסים בינה לבין טורקיה, כולל פתיחת הגבול בין שתי המדינות

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: רן צימט)

ארמניה הודיעה היום (חמישי) כי היא קרובה לביסוס יחסים דיפלומטיים עם טורקיה לאחר מאה של עוינות.אזרביג'אן השכנה, בעלת הברית של טורקיה, מיהרה לפרסם הכחשה. שיחות רמות דרג בין הממשל באנקרה לממשל בירוואן החלו בשנה שעברה ורמת הציפיות הלכה וגברה להסכם שיכלול את פתיחת הגבול בין טורקיה לארמניה. טורקיה מקווה שהסכם עם ארמניה ישפר את סיכוייה להצטרף לאיחוד האירופי.

טורקיה סגרה את הגבול עם ארמניה ב-1993 בתמיכת אזרביג'אן המוסלמית, הנלחמת במורדים הבדלניים האמרנים בחבל הבדלני נגורנו קרבאך. נגורנו קרבאך הכריז באופן חד צדדי על עצמאותו כרפובליקה של נגורנו קרבאך. חבל ארץ זה היווה וממשיך להוות, מקור מתמיד למחלוקת ומתח צבאי בין אזרביג'אן ושכנתה ארמניה, מאבק שהסלים והחריף בעקבות פירוקה של ברית המועצות בשנת 1991. חבל נגורנו קרבאך ממוקם בדרום הקווקז, כ-270 קילומטר מערבית לבירת אזרבייג'ן באקו.

מעל ל-90 אחוז מאוכלוסיית החבל היא ארמנית. האוכלוסייה המקומית הכריזה על עצמאותה ב-10 בדצמבר 1991, אולם מעמד זה אינו מוכר על ידי שום גוף מדיני בעולם, כולל ארמניה. האזור כולו נמצא תחת שליטתו של הצבא הארמני.

שורש הסכסוך בין טורקיה לארמניה מגיע עד למלחמת העולם הראשונה ורצח הארמנים על ידי הטורקים העותמאנים – אירוע בו רואה ארמניה רצח עם. שר החוץ הארמני אדוארד נלבנדיאן הבהיר כי טורקיה אינה מתכוונת למלא תפקיד של מתווכת בסוגיית חבל נגורנו קרבאך. עם זאת, סגן שר החוץ האזרי מחמוד מהמד גולייב קישר ישירות בין שתי הסוגיות. "חידוש היחסים בין טורקיה לארמניה קשורה לפתרון הסכסוך הקיים בין ארמניה לאזרביג'אן", אמר הפוליטיקאי.

אזרביג'אן, ספקית נפט וגז לאירופה, חוששת כי תאבד את יתרונה בחבל נגורנו קרבאך, בה שוררת הפסקת אש שברירית. לדבריה, אזור לפתוח את הגבול בין טורקיה לארמניה ללא ויתורים מצד ארמניה. האיחוד האירופי ונשיא ארה"ב ברק אובמה הפצירו בטורקיה לחדש יחסיה עם ארמניה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully