וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קליאופטרה ומאהבה הרומאי מתהפכים בקבר

טלי גולדשטין

16.4.2009 / 20:38

ארכיאולוגים יחלו בחפירות במקדש מצרי בתקווה למצוא את קברם של המלכה קליאופטרה ואהובה הרומי מארקוס אנטוניוס

סיפור האהבה בין המלכה קליאופטרה והמצביא הרומי מארקוס אנטוניוס הונצח מעל דפי ההיסטוריה, אך מקום קבורתם נותר חידה. כעת, ארכיאולוגים במצרים עומדים להתחיל בחפירות באתר, שלדעתם, מסתיר את קבריהם של שני המנהיגים.

לפי דיווח ה"טיימס" הלונדוני, זאהי חוואס, מנהל הרשות המצרית לעתיקות, אמר כי קיימות ראיות לכך שקליאופטרה ומארקוס אנטוניוס נקברו יחדיו במערכת תעלות מורכבת מתחת למקדש טבוסיריס מגנה, סמוך לעיר אלכסנדריה.

בחפירות, שיחלו בשבוע הבא, עשויות לחשוף את התשובות לשאלות רבות האופפות את הזוג – לרבות השמועות לגבי יופייה של המלכה וההתאבדות של הזוג. צוותים ממצרים ומהרפובליקה הדומיניקנית יחלו לחפור בשלושה אתרים לאורך התעלות בתקווה למצוא את חדר הקבורה.

לדברי האגיפטולוגית קתלין מרטינז, לפי הכתוב בכרוניקות הרומיות, נקברו השניים יחדיו. התגלית של עשר מומיות של בני אצולה הקבורות באתר מחזקת את הסברה כי קברם של קליאופטרה ומארקוס אנטוניוס עשוי להתגלות אך הוא. בשנה שעברה, גילו ארכיאולוגים במקדש המדובר פסל מברונזה של האלה אפרודיטה, ראש משיש של קליאופטרה ומסכה של מארקוס אנטוניוס. בחפירות נחשפו גם 22 מטבעות הנושאים את דמותה של קליאופטרה, המהווים הוכחה ליופייה.

דוקטור חוואס, הראשון שהעלה את הסברה כי המקדש הוא אתר קבורה אפשרי של הזוג, אמר כי אם אכן יתגלו הקברים, תהיה זו תגלית "גדולה יותר ממציאת קברו של המלך תות ענח' אמון" שהתגלה ב-1922.

מארקוס אנטוניוס הפך לשליט הגיזרה המזרחית של האימפריה הרומית בעקבות ההתנקשות בחיי יוליוס קיסר ב-44 לפני הספירה. אנטוני ובנו המאומץ של יוליוס קיסר הביסו את מתנגדי הקיסר – אוקטביוס לקח לעצמו את הגיזרה המערבית ואנטוני קיבל לידיו את המזרחית. קליאופטרה השביעית, או המלכה קליאופטרה, נקראה להיפגש עם מארק אנטוני והשאר הוא היסטוריה. השניים התאהבו ואנטוניוס שב עם מלכתו לאלכסנדריה, נטש את חובותיו ואת אשתו וילדו שנשארו ברומא. קליאופטרה ילדה לאנטוני תאומים. אנטוני נשא את קליאופטרה לאישה לאחר ארבע שנים והפך את אלכסנדריה לביתו החדש.

אנטוניוס חילק את הגיזרה המזרחית, שהיתה נתונה למרותו, בין קליאופטרה וילדיה. התנהגותו של אנטוניוס והרומן עם קליאופטרה עוררו את זעמו של אוקטביוס והעניקו לו את ההזדמנות המושלמת לפתוח בקמפיין תעמולה נגדו ברומא. ב-32 לפנה"ס, הצהירה רומא מלחמה נגד קליאופטרה. בעקבות ההבנה כי רומא עומדת לנצח את מצרים והאמונה המוטעית כי קליאופטרה מתה, התאבד מארקוס אנטוניוס ב-30 לפנה"ס. מספר ימים לאחר מכן, העדיפה קליאופטרה לנטול את חייה ולא להיכנע לרומאים. אוקטביוס הכריז עצמו כ"פרעה של מצרים" והתרבות המצרית, בת אלפי השנים, נכבשה על ידי רומא והפכה למחוז באימפריה הרומאית.

  • עוד באותו נושא:
  • מצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully