וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעור בצרכנות

דורית אברמוביץ'

16.4.2009 / 11:56

יוזמה חדשה של ארגוני נשים תנסה להפגיש את הציבור עם סחר הוגן וצודק לכל המגזרים, כי משבר כלכלי הוא לא תירוץ לניצול

דווקא בעת מיתון, משבר כלכלי כתוצאה מהפרטה ארוכה, יוצאות נשים מפריפריה גיאוגרפית-תרבותית-חברתית-כלכלית באזור ובמדינה ומקימות את 'אחותי-חנות סחר הוגן', במרכזה של ת"א-יפו, חנות סחר הוגן ראשונה במזרח התיכון במדינה. במדינות רבות בארה"ב ואירופה מהוות חנויות סחר הוגן 16 אחוז מהכלכלה כולה, ועתה בישראל מתרחב לו אותו מהלך. בחמישה ביוני תיפתח החנות, בה יציגו וימכרו נשים יוצאות אתיופיה, מזרחיות, ערביות, בדואיות ועוד יצירות פרי עבודתן, מתחומי האמנות, אומנות, אופנה, מזון, רובן ירוויחו לראשונה מעמלן. רוב רווחי המכירות יועברו אליהן עוד מראש, מוצריהן ידידותיים לסביבה, ואין ביצירתן משום ניצול של עובדים ועובדות, ולא רווח כלכלי שנעשה על חשבון עבדות ילדים. יוזמות החנות לא יעשו הון על חשבון עמלן של עובדות, ואלו ירוויחו מיצירתן ללא תיווך, ישירות. כך תצא לאור לראשונה בישראל יוזמה חברתית-כלכלית שתחל כאן טרנד של סחר הוגן, צודק ואחר.

עקרונות סחר הוגן יהוו את תשתית ותפיסת החנות, בהם: שקיפות ואחריות, תשלום הוגן, יצירת הזדמנויות כלכליות עבור יצרנים ויצרניות מוכשרות שעד עתה הודרו בשל תרבותן ומוצאן ועתה יהיו נראות וגלויות, תנאי עבודה בטיחותיים ובריאים עבורן/ם, שוויון מגדרי ושוויון בין נשים לגברים בשכר, קידום סולידריות בין יצרניות לצרכניות, איסור על עבודת וניצול ילדים וילדות, שיטות ייצור ידידותיות ומיטיבות לסביבה, ותהליך הכשרה המשכי עבור כל אלה שמעורבות ומעורבים ביוזמת סחר הוגן במדינה.

בחנות ניתן יהיה למצוא שלל מוצרי אמנות, אמנות, אופנה ונוי של יוצרות מכל רחבי הארץ שהקימו עסקים זעירים וקטנים בסיוע העמותה החיפאית להעצמה כלכלית לנשים. יצירות פרי עבודתן של נשים יוצאות אתיופיה מ'מרכז רקמה' בקרית גת ונשים בדואיות מדרום המדינה. סלים, סבונים, דברי מאכל של ערביות שהתאגדו על ידי סינדיאנת הגליל ועל ידי ארגון אלהאלי בצפון המדינה. תכשיטים ודברי נוי מיצירותיהן של נשים מזרחיות מדרום ת"א. שמן זית, זיתים ועוד שלל מוצרי מזון פרי עבודתם של פלסטינים יחד עם ארגון 'פעולה ירוקה', דברי מאכל ייחודיים שבושלו על ידי קואופרטיב 'מבשלות עסק' שהוקם על ידי תנועת אחותי וקול האשה.

לא לניצול

בעת משבר כלכלי שמאיים על פרנסתם של מאות אלפי עובדות ועובדים, זה הזמן לצאת עם יוזמה חברתית-כלכלית חדשה במדינה שתפגיש את הציבור עם סחר הוגן, צודק לכל מגזרי וציבורי החברה. לא ניצול, לא העבדה, לא הלנת שכר, לא שכר רעב, לא עבדות ילדים, לא מוצרים שמיוצרים על חשבון איכות וקיימות הסביבה. רווחים לא נוצרים רק כדי להעשיר עשירים, העבודה נעשית על ידי אלו שנהנות ונהנים ישירות מרווחי מכירת המוצרים. ברחוב שלמה המלך 4, במרכזה הסואן של תל אביב, יוכל הציבור בישראל לרכוש מכל הבא ליד, מוצרים ייחודיים, איכותיים, שהוגנים לצרכנים וליצרנים. זהו מודל של כלכלה אחרת, צודקת לכולם/ן, על בסיסו אפשר לבנות חברה אחרת, שמפרנסת נאמנה את כל אלה שעומלים, יוצרות, יוצרים ועובדים למען רווחתם וכך שומרים על סביבה נקייה מניצול, של הטבע כמו של בנות ובני חווה ואדם.

כל אותן יוצרות ויוצרים, לא רק יתנו לנו הזדמנות לפגוש מיטב מוצרים, אלא יעלו אל מרכז הבמה את אותן תרבויות שהודרו ממרכזה התרבותי-דומיננטי של המדינה. כי בפריפריה גיאוגרפית-תרבותית-חברתית-כלכלית נמצאות וחיות יוצרות מוכשרות, שרק בשל היותן ממיעוט תרבותי-אתני זה או אחר, עבודתן לא מפרנסת אותן כי ליצירתן עד כה לא קראו אמנות. יוצרות משלל תרבויות יעלו ויהפכו משקופות לנראות, לא חלילה כי המדובר בפולקלור, אלא נהפוך הוא, כי אלו תרבויות שראוי להוקיר, להכיר ולפגוש. אל כל אחד מהמוצרים בחנות 'אחותי-סחר הוגן' יוצמד כרטיס עליו יסופר על אותה יוצרת, על עברה והווייתה התרבותית-אתנית-אמנותית. כך יוכל הציבור להיחשף לכל מה שהועלם בחברה בה 'אמנות' היא רק ממרכז ולבנה.

הציבור ישלם?

הארגונים אחותי, העמותה להעצמה כלכלית לנשים, פעולה ירוקה, קול האשה, סינדיאנת הגליל, עמותת למענך, אלהאלי, חברו יחדיו כדי לקדם יוזמה כלכלית-חברתית שתציג אופציה ממשית לשיטה הכלכלית הדומיננטית במדינה. זוהי תפיסה חברתית-כלכלית אחרת, אלטרנטיבית לקיים, שיוצאת אל אוויר העולם, לא במקרה, דווקא בעת בה הציבור הולך ומבין כי לשיטה כלכלית שמנצלת סביבה, עובדות ועובדים, אין כל תוחלת כי המדרון חלקלק ותוצאותיה של מדיניות כלכלית מרכזית מגיעה מדי יום אל עוד פתחי מאות אלפי בתים בארץ.

אם יתמוך הציבור ביוזמה הוגנת, צודקת וחדשה, שתומכת בעובדות-היוצרות, הוגנת ושקופה גם לצרכנים ולצרכניות, ופועלת בשם סחר הוגן על כל צדדיו, נוכל כולנו להתחיל לפקוח את עינינו אל עבר אופציות כלכליות-חברתיות ממשיות, כאלו שאם נחבור אליהן כולנו, נמצא דרכים איך ליצור, לעבוד, להעלות על נס כל אחת ואחד את תרבותה, להפגין ביחד וכל אחד ואחת את כישוריה על פי דרכה ומומחיותה, וכך לברוא כלכלה אחרת וצודקת עבור כולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully