וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ר"מ סרי לנקה למורדים: "צייתו להפסקת האש"

טלי גולדשטין

13.4.2009 / 12:59

מטרת הפסקת האש, שהתקבלה אחרי חודשים של לחימה מתמשכת, היא לאפשר לעשרות אלפי אזרחים להימלט לאזורים בטוחים

נשיא סרי לנקה מהינדה רג'אפקסה הורה אתמול (ראשון) לצבאו לפתוח בהפסקת אש בת יומיים במלחמה נגד המורדים הטמילים. מטרת הפסקת האש היא לאפשר לעשרות אלפי אזרחים להימלט לאזורים הבטוחים לאחר שהיו לכודים תחת אש צולבת במשך שבועות.

לאחר מתקפה בת שנתיים, הצליח צבא סרי לנקה באחרונה לכבוש את מעוזי המורדים בצפון-מזרח המדינה ולכתר אותם בשטח מצומצם ובכך להביא לסיומה של מלחמת אזרחים בת 26 שנים. הצלב האדום העריך כי בשלבי הלחימה האחרונים נהרגו מאות אזרחים ו-50 אלף נוספים נלכדו תחת אש צולבת. הארגון קרא לכוחות הצבא ולמורדים לאפשר גישה מיידית וחופשית לאזורי הלחימה כדי לאפשר כניסה של צוותי סיוע. הממשלה ממשיכה להתעקש כי המורדים הם אלה שמונעים את פינוי האזרחים. היא מאשימה את המורדים בהפצצות והרג אזרחים וטוענת כי הצלב האדום "תמים או מתעלם במכוון" כשהוא מפנה אצבע מאשימה לעבר הצבא.

ארצות הברית, בריטניה, נורבגיה ויפן קראו בשבת לסיום הלחימה בסרי לנקה. מעל ל-100 אלף טמילים ותומכיהם הפגינו ברחובות לונדון בדרישה להפסקת אש. מפגינים טמילים הסתערו אתמול על שגרירות סרי לנקה באוסלו.

העולם בירך על הפסקת האש

הנמרים הטמילים נאבקים למדינה נפרדת בצפון ובמזרח סרי לנקה, במסגרת מלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של יותר מ-70 אלף בני אדם. האלימות גברה בשנה שעברה, לאחר שהממשלה נסוגה מהסכם שלום שנחתם בתיווך נורבגיה ב-2002. בשנות ה-70 הוקם ארגון "נמרי השחרור של טמיל אאלם" (אאלם הינו השם הטמילי לסרי לנקה), שמוכר בעיקר בכינוי "הנמרים הטמילים", על רקע התסכול הגובר והולך של האוכלוסייה הטמילית מאפלייתם לאורך שנים בידי הממשלות המקומיות. הארגון מוכר כארגון טרור בידי רוב מדינות העולם, וידוע כזה שהביא לעולם את פיגועי ההתאבדות.

רג'אפקסה אמר בהצהרה כי על התושבים "לנוע בחופשיות מאזור לאזור וזאת לרגל חגיגות השנה החדשה במדינה" החלות היום ומחר. המורדים הטמילים לא הגיבו להצהרה על הפסקת האש. רג'אפקסה הכריז על הפסקת אש בת יומיים בסוף ינואר, אך המורדים לא צייתו לה בטענה כי האזרחים אינם רוצים לעזוב את השטח מפחד הצבא.

בריטניה בירכה על הפסקת האש, אך אמרה כי חשוב שהמורדים יצייתו לה גם הם וכי על ממשלת סרי לנקה לאפשר לארגוני סיוע גישה לאזור. שר החוץ הבריטי דיוויד מילבנד הפציר בממשלת סרי לנקה להסיר את האיסור על כניסת עיתונאים זרים לאזורי הלחימה. מזכ"ל האו"ם באן קי-מון בירך אף הוא על הפסקת האש.

לפי הערכת הצבא, 200 מורדים טמילים עדיין נלחמים ועימם כמה מאות לוחמים חדשים. הצבא מקווה כי האזרחים הלכודים יתקוממו נגד המורדים ויימלטו מאזורי הלחימה ובכך יאפשרו לצבא להשלים את מיגור המורדים בשבועיים הקרובים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully