וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה מציע חברות לדרום אמריקה

טלי גולדשטין

13.4.2009 / 11:47

נשיא ארה"ב ממשיך לסמן וי אחר וי ברשימת סוגיות החוץ שלו: השבוע הוא יבקר באמריקה הלטינית במטרה לחמם את היחסים

נשיא ארצות הברית ברק אובמה שב מביקור ארוך באירופה, אך עדיין עבודה רבה לפניו. השבוע יצא אובמה לביקור רשמי ראשון באמריקה הלטינית. הוא ינסה לבסס יחסים הדדיים טובים יותר עם מדינות האזור, למרות ההתנגדות מבית לסוגיות כגון היחס לקובה וההגירה הבלתי חוקית.

אובמה יטוס למקסיקו ביום חמישי ומשם לטרינדד וטובגו לפסגה החמישית של מדינות אמריקה הלטינית. כפי שעשה בפסגת ה-G-20, צפוי הנשיא בעיקר להקשיב למנהיגי האזור ולפעול לקראת מילוי יעדים משותפים. "לנוכח מה שמונח על הכף, איננו יכולים להרשות לעצמנו לא להקשיב איש לרעהו", אמר אובמה בנאום לאומה בשבת. "עלינו למצוא יעדים משותפים ולבססם", הוסיף.

אובמה נפגש עם נשיא מקסיקו פליפה קלדרון לפני כניסתו לתפקיד ומספר בכירים בקבינט שלו ביקרו באמריקה הלטינית. לפי פרשנים, זוהי עשויה להיות התחלה חדשה ליחסים החשדניים השוררים בין ארה"ב למדינות מדרום לה.

הקלות על קובה

ב-8 במרץ דווח בעיתון הבריטי "אובזרוור" כי אובמה מתכונן לשינוי ביחסים בין ארה"ב לקובה, מתוך תקווה לשפר את תדמית השכנה מצפון. הבית הלבן הודיע כי יסיר חלק מההגבלות על נסיעות ועל מסחר עם קובה כצעד ראשוני וזהיר לקראת התחממות היחסים עם הממשל בהוואנה. היעד הסופי הוא הסרת האמברגו הכלכלי בן ארבעת העשורים שהטילה ארה"ב על האי הקומוניסטי.

עוד בתכנון, הקלה במגבלות שהוטלו בזמנו של ממשל ג'ורג' בוש לקראת הפסגה בטרינידד ובטובגו. ממשל אובמה יקל, בנוסף, על ההגבלות לשליחת מזומן לקובה על ידי משפחות קובניות-אמריקאיות – חבל הצלה למאות אלפי משפחות.

לדברי פרשנים, הפופולריות הגבוהה של אובמה, לעומת זו של קודמו הנשיא בוש, והתנהלותו בפסגת ה-G-20 הרשימה את עמיתיו מנהיגי אמריקה הלטינית וייסדה בסיס להקשבה. "הדבר החשוב הוא היום שאחרי", אמר לואיס אלברטו מורנו, נשיא הבנק הבין-אמריקאי לפיתוח. "ארה"ב אמרה שהיא מוכנה להקשיב, עתה עליה לבצע. יש מספר סוגיות חשובות על הפרק: קובה והגירה", הוסיף.

אמריקה הלטינית, החצר האחורית של ארה"ב, החליטה באחרונה לסיים את הנידוי על ממשלת קסטרו בקובה. נשיאי ברזיל, צ'ילה, הרפובליקה הדומיניקנית, אקוודור וגואטמלה ביקרו בהוואנה כדי להעמיק את קשרי הכלכלה והפוליטיקה. האזור רואה באמברגו האמריקאי על קובה "מדיניות אנכרוניסטית ונקמנית". שינוי המדיניות צפוי לסייע לתקן את היחסים המעורערים של ארה"ב עם הממשלות השמאלניות של דרום אמריקה. נשיא ונצואלה הוגו צ'אווס צפוי לקרוא להשבת קובה לארגון המדינות האמריקאיות (OAS), הגוף הדיפלומטי החשוב ביותר בדרום אמריקה.

הדיון בסוגיית קובה ידגיש, ככל הנראה, את המחלוקות בין ארה"ב לאזור, בעיקר על רקע נטייתן השמאלנית של מרבית המדינות באמריקה הלטינית, בהן ונצואלה, בוליביה, פרו, ברזיל, אקוודור, ארגנטינה וצ'ילה, וההנהגה האנטי-אמריקאית השולטת בהן.

המשבר הכלכלי

עוד על הפרק במהלך ביקורו של אובמה בדרום אמריקה: המשבר הכלכלי הגלובלי. שותפתה לסחר הגדולה של אמריקה הלטינית היא ארה"ב ורק היא יכולה לעזור בשיפור כלכלת היבשת, באמצעות החייאת כלכלתה שלה. "ריפוי הכלכלה האמריקאית היא סוגיה מהותית וכולם יישאו עיניהם לאובמה בעודו מפרט את תוכניותיו הכלכליות", אמר פיטר דהשזו, מנהל התוכנית האמריקאית במרכז ללימודים אסטרטגיים בינלאומיים.

אמריקה הלטינית נמצאת כעת במצב הטוב ביותר שלה מאז שנות ה-60. הצמיחה הכלכלית היתה יותר מ-5% בממוצע מאז 2004, האינפלציה נמוכה יחסית, ההשקעות הזרות זורמות והמאזנים נמצאים בעודף. לפי הנתונים, 40 מיליון בני אדם באמריקה הלטינית הצליחו לצאת ממעגל העוני על רקע הצמיחה הכלכלית באזור בחמש השנים האחרונות.

עם זאת, המשבר הגלובלי משנה את ההערכות לגבי צמיחה עתידית. ההערכה היא כי מיתון בארה"ב והאטה בכלכלה העולמית יפגעו בצמיחה באמריקה הלטינית בשיעור של כ-1% מהתמ"ג. על רקע הירידה בתמ"ג, 1.5 מיליון בני אדם עלולים לשקוע שוב בעוני מרוד. "מדינות אמריקה הלטינית ממתינות לראות מה תעשה ארה"ב. עליה לשלוח מסר חזק לשכנותיה מדרום", אמר מוסטפה מוהטרם, כלכלן בכיר בג'נרל מוטורס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully