וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר המים: ייובשו 40% מהגינות הציבוריות

אבי בר-אלי

12.4.2009 / 20:23

רשות המים והרשויות המקומיות סיכמו, כי החל מחודש יוני תופסק השקיית הגינות. המטרה: לחסוך 20 קוב מים בשנה

השקיית 40% מהגינות הציבוריות ברחבי הארץ תופסק החל בחודש יוני הקרוב – כך סיכמו בסוף השבוע רשות המים, מרכז השלטון המקומי ופורום 15 הערים הגדולות. זאת, בתום משא ומתן מפרך שנמשך כחודשיים במסגרת תכנית החירום למשק המים השרוי במצוקה. לפי ההסכם, התקף לשנת 2009 בלבד, יפחיתו הרשויות המקומיות ברחבי הארץ את צריכת המים לגינון הציבורי מ-48 מיליון קוב בשנה ל-28 מיליון קוב, ויוכלו להשקות רק "אתרי נוף" קבועים מראש למשך חצי שנה (יוני-נובמבר) ורק בין השעות 17:00 ועד השעה 10:00 בבוקר למחרת.

ועדה מיוחדת של השלטון המקומי תקצוב לכל רשות כמות מים לפי גודל הגינות שבשטחה – ורשות מקומית אשר תחרוג בשיעור של למעלה מ-20% מן ההקצאה שתקבל, תאבד את זכותה להשקות את הגינות הציבוריות שבשטחה, ותיאלץ לייבשן. חריגה בשיעור מופחת – תביא את הרשות לשימוע. עד ה-23 באפריל תגיש כל רשות מקומית לרשות המים דו"ח המסכם את שטחיה הירוקים לפי סוגי צמחיה, מפה של אזורי ההשקייה המבוקשים – וכן התחייבות שתאפשר לנציג רשות המים גישה חופשית לכל מדי המים של ראשי מערכות ההשקיה של הגנים. עם-זאת, סעיף זה מותנה בליווי נציג הרשות המקומית – וכן בהתראה של שבוע מראש.

על-סמך מילוי תנאים אלה, תנפיק רשות המים לכל רשות מקומית את הרישיון לכמות המוקצית לה. רשויות שלא ישלימו את הגשת המסמכים הנדרשים עד ה-31 במאי – לא יקבלו הקצאה וייאסר עליהן להשקות את הגינות הציבוריות בשטחן.

"לגינון הציבורי חשיבות חברתית"

במסגרת תכנית החירום למשק המים, הציגה בשבוע שעבר רשות המים את המגבלות החדשות על ענף הגינון, ובמרכזן: ייבוש מדשאות פרטיות, וקביעת שעות השקייה וימי השקייה למדשאות ציבוריות ועסקיות. כפי שפורסם ב-TheMarker, ניהלה הרשות מגעים עם השלטון המקומי על קביעת מכסה קצובה לכל רשות מקומית עבור השקיית "אתרי נוף" עירוניים – שימשיכו לשמש "ריאות ירוקות". מהלכים אלה מתווספים לאיסור שכבר הוטל על שתילת דשאים חדשים וכן על ייקורם המשמעותי של תעריפי המים לגינון. לפי הערכות, היקף המים הנצרכים לצרכי גינון עומד על 180 מיליון קוב בשנה – כאשר בניגוד לחקלאות למשל, לא נדרש עד כה מגזר זה בייעול הצריכה.

במקביל, מקדמות הרשויות המקומיות את הסדרת השימוש במי-קולחין (מים מושבים) להשקיית איי ומעגלי תנועה, ומנהלות בנושא מגעים עם משרד הבריאות. עוד נבחנים בשלטון המקומי קביעת כללי השקייה אחידים לכל הרשויות ברחבי הארץ, וכן סיוע לרשויות בהקמת מכונים לטיהור שפכים ובשימוש בטכנולוגיות השקייה חסכוניות.

"לגינון הציבורי בעיר חשיבות חברתית לא פחות מחשיבותו הסביבתית", אמר יו"ר פורום ה-15 וראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי. "השטחים הירוקים בעיר מיועדים גם למי שאין בבעלותו גינה פרטית, כך שגם הוא יוכל ליהנות מפיסה ירוקה של טבע עירוני. בדיוק מסיבות אלה חשוב היה לנו להבטיח שהגינות הציבוריות לא ייובשו לגמרי. ועם זאת, מן הצד השני, חשוב לזכור שאנו מצויים בתקופת משבר אמיתית למשק המים של ישראל ובמקביל לפעולות החיסכון הנדרשות מהמשק הפרטי, גם אנחנו במשק הציבורי נתגייס לסייע במאמץ מתוך שמירה על אינטרס הציבור".

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, הוסיף כי: "הרשויות נדרשות לקצץ ולגלות אחריות ציבורית בתקופת הבצורת הנוכחית. אנחנו ננהיג משמעת מים קשה ברשויות ונשלם את המחיר המתבקש מאיתנו. אנחנו מתחשבים במצבו הקשה של משק המים, אולם כדאי לזכור שהמצב נגרם בשל אוזלת היד של ממשלות ישראל לדורותיהן ויש להעמיד לדין את אלו שהיו אחראיים לנושא ולא דאגו להקים מתקני התפלה ופרויקטים להשבת מים כבר לפני כמה שנים".

  • עוד באותו נושא:
  • משבר מים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully