וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדקה ה-90: הפיראטים עמדו לירות בקברניט

טלי גולדשטין

12.4.2009 / 5:01

צבא ארה"ב חילץ את ריצ'רד פיליפס מהפיראטים הסומלים, אשר כיוונו נשק לראשו. שלושה פיראטים נהרגו בקרב והרביעי נלכד

(צילום: רויטרס. עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

הקברניט האמריקאי שהיה בשבי פיראטים סומלים שוחרר אמש (ראשון) מול חופי מזרח אפריקה. כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב היו מעורבים בשחרורו של ריצ'רד פיליפס. גורם בכיר אמר כי פיליפס אינו פצוע ומצבו טוב וכי שלושה מתוך ארבעת הפיראטים שהחזיקו בו, נהרגו. הרביעי נלכד.

גורמים רשמיים בוושינגטון מסרו כי לפני ביצוע הפשיטה על הסירה בה שהה הקברניט, כיוונו אליו הפיראטים שהחזיקו בו את נשקיהם ועמדו להרגו. הגורמים הבהירו כי המצב אילץ את הכוחות האמריקאיים לירות בפיראטים ולהרוג שלושה מהם. עוד הוסיפו הגורמים כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה היה זה שאישר בזמן אמת להרוג את הפיראטים.

אנדראה פיליפס, אשתו של הקפטן, הודתה במסיבת עיתונאים שערכה לחברה האמריקאית. "אני מעוניינת להודות לקהילה המקומית ולאמריקה כולה על התמיכה שהעניקו לי", אמרה פיליפ.

הנשיא האמריקאי ברק אובמה שיבח את אומץ לבו של פיליפס ואמר כי הקפטן בן ה-53 "הינו דוגמה לכל האמריקאים". אובמה הביע את שביעות רצונו ממבצע החילוץ המוצלח, והבהיר כי ארה"ב זקוקה לסיוע של מדינות נוספות על מנת להתמודד עם איום הפיראטים.

פיליפס נשבה ביום רביעי שעבר במהלך ניסיון חטיפה של ספינת המשא הדנית שבראשה עמד ושהפליגה בלב האוקיינוס ההודי. חוטפיו הודיעו כי הם דורשים 2 מיליון דולר תמורת שיחרורו. ביום חמישי בלילה, ניסה פיליפס לברוח משוביו ללא הצלחה.
הוא קפץ אל תוך המים והחל לשחות לעבר ספינות חיל הים האמריקאי, אך אחד מחוטפיו קפץ אחריו ומשך אותו בחזרה אל תוך הסירה. שוביו הודיעו מצידם כי הם אינם מפחדים מהכוחות האמריקאים ויילחמו אם יותקפו.

פיליפס הוא אחד מכ-270 בני אדם מרחבי העולם שנחטפו בזמן האחרון על ידי הפיראטים, הפועלים כמעט בחופשיות באזור מפרץ עדן ובאוקיינוס ההודי. נכון לעכשיו הפיראטים מחזיקים בכ-17 כלי שיט חטופים בחופה המזרחי של סומליה נטולת החוק והסדר, ששישה מתוכם נחטפו רק בשבוע שעבר.

השודדים נצמדים לספינות עם סירות קטנות ומטפסים על הסיפון. מטרת החוטפים בדרך כלל היא לדרוש כופר כספי עבור שחרור הספינה. כמעט בכל יום מתקפות פיראטיות נגד אוניות משא מול חופי סומליה, המאיימות על אחד מנתיבי השיט העמוסים ביותר בעולם. על פי ההערכות, סכומי הכופר שהם גרפו בדרך זו הגיע לכ-40 מיליון דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully