וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאילנד: ראש הממשלה הגולה קרא למהפכה

טלי גולדשטין

12.4.2009 / 20:13

אלפי המפגינים שיצאו לרחובות בנגקוק זכו לתמיכה מצדו של טקסין שינוואטרה, בו הם רואים כמנהיגם. השלטונות הכריזו על מצב חירום

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ענת ברק)

ראש הממשלה לשעבר של תאילנד, טקסין שינוואטרה, קרא הערב (ראשון) למהפכה לאחר שמהמות פרצו בבירה בנגקוק. המפגינים, תומכי ראש הממשלה המודח, השתלטו על אוטובוסים ועל טנקים צבאיים במחאה על הכרזת מצב החירום במדינה על ידי ראש הממשלה אבהיסיט וג'ג'יווה.

קבוצות של מפגינים נגד הממשלה, לובשי חלוצות אדומות, פשטו על רחובות בנגקוק וניפצו את מכונית ראש הממשלה ועוזריו, והיכו רוכבי אופנועים. לפחות עשרה צמתים נחסמו על ידי המפגינים, שהשתמשו באוטובוסים כבריקדות וחסמו כבישים ראשיים. פקקי ענק נוצרו בבירה. לפי דובר המשטרה, כ-30 אלף מפגינים נמצאים כעת בבנגקוק.

שינוואטרה, בו רואים המפגינים את מנהיגם האמיתי, קרא למהפכה ואמר כי הוא עשוי לשוב לשלטון מגלותו שמעבר לים. "כעת, שטנקים מפטרלים ברחובות, הגיע הזמן שהעם יפתח במהפכה. כשהזמן יגיע, אשוב למדינה", אמר הפוליטיקאי הגולה.

משבר פוליטי מתמשך

המתיחות בתאילנד גואה מאז הודח שינוואטרה בהפיכה צבאית ב-2006 על רקע אישומים בגין שחיתות וניצול לרעה של כוחו הפוליטי. הוא נותר פופולרי בקרב התושבים הכפריים. שינוואטרה מאשים את אבהיסיט בגניבת השלטון. תומכיו, המכונים "חולצות אדומות" בשל צבע בגדיהם, מבטיחים להמשיך בלחץ עד שיכפו עריכת בחירות כלליות במדינה. הממשלה הקודמת, שהונהגה על ידי גיסו של טקסין, נאלצה להתפטר לאחר ששלוש מפלגות מהקואליציה פורקו על ידי בית המשפט.

המשבר הפוליטי בתאילנד הביא להחלפת ארבעה ראשי ממשלה בשנה האחרונה והוציא לרחובות אלפי מפגינים, שבדצמבר חסמו את נמל התעופה המרכזי של בנגקוק, דבר שגרם לפגיעה בתיירות ובהשקעות הזרות במדינה. המפגינים אז היו מתנגדיו של טקסין ושל ממשלת גיסו, והם מכונים "החולצות הצהובות".

המחאה נגד ממשלת תאילנד החלה בחודש מאי 2008, ואורגנה על ידי הברית העממית למען דמוקרטיה (PAD). המפגינים מאשימים את הממשלה, שנבחרה לפני כשנה, בשחיתות. למרות שמה, הברית למען הדמוקרטיה – קבוצה של אנשי עסקים ופעילים - פועלת לסיים את הדמוקרטיה בסגנון מערבי בתאילנד, שלטענתה, הביאה ממשלות כושלות ומושחתות. הם רוצים לראות את המלך ממנה את הפרלמנט, ואת הצבא מוודא שהמערכת הפוליטית מבצעת את תפקידה ומתנגדים לשינויים בחוקה. התנועה נתמכת על ידי העילית והמעמד הבינוני בבנגקוק.

המחאה הגיעה לשיאה, לאחר שאתמול (שבת) בוטלה ועידת אסיה בפטאיה, בשל הפגנות בעיר. אלפי מפגינים פרצו לבניין שבו היתה אמורה להתקיים הוועידה, ודרשו מראש ממשלת תאילנד להתפטר. יותר מאלפיים מפגינים חסמו את הכניסה למקום הפגישה, ואת מכוניתו של שר החוץ היפני, שנאלץ לשוב למלונו. בעימותים בין המפגינים לתומכי הממשל הנוכחי נפצעו מספר בני אדם. בנאום לאומה שנשא אבהיסיט, הוא הכריז כי הוצאו צווי מעצר נגד האחראים למהומות. לדבריו, "במצב הנוכחי, עלי להביא שלום למדינה, להחזיר את השליטה ולערוך רפורמה פוליטית".

הזירה הפוליטית בתאילנד:

החולצות האדומות: זהו שמה של החזית המאוחדת לדמוקרטיה (UDD ). ארגון ה"חולצות האדומות" תומך בטקסין שינוואטרה. הם קוראים לפירוק הממשלה המכהנת ולשיבתו של טקסין מהגלות.

החולצות הצהובות: האופוזיציה לטקסין שינוואטרה, התומכת בממשלה המכהנת. השם הרשמי של הארגון - הברית העממית למען דמוקרטיה (PAD). המפגינים מאשימים את טקסין וממשלתו בשחיתות.

החולצות הכחולות: קבוצה חדשה של תומכי הממשלה. ככל הנראה, זהו אספסוף שקיבל כסף מפוליטיקאים התומכים בממשלה המכהנת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully