וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום לפני: קלינטון "לא קיים יחסי מין"

טלי גולדשטין

11.4.2009 / 7:45

וגם: נשיא ארה"ב וגיבור לאומי, פרנקלין רוזוולט הלך לעולמו, ארה"ב נכנעת לקומוניזם בקמבודיה וביל קלינטון מסתבך בפרשת מוניקה לווינסקי

פרנקלין רוזוולט מת

ב-12 באפריל 1945, אחד מהמדינאים הגדולים במאה ה-20 הלך לעולמו בגיל 63. פרנקלין רוזוולט, נשיא ארצות הברית ה-31 במספר, הבטיח את מקומו בהיסטוריה הודות לניהול המדיניות הכלכלית של ארה"ב במהלך השפל הגדול של שנות ה-30. הוא זכור בעיקר בשל תוכנית ה"ניו דיל" שיזם לריפוי הכלכלה וחילוץ המדינה מהמשבר הכלכלי החמור ביותר שידע העולם עד אז ומאמציו לקראת ייסוד האו"ם.

פרנקלין דלאנו רוזוולט נולד בניו יורק בשנת 1882. הוא נבחר לסנאטור של מדינת ניו יורק בשנת 1910 מטעם המפלגה הדמוקרטית. בשנת 1921 הפך למשותק ברגליו בעקבות מחלה, שלא מנעה ממנו להיבחר למשרת מושל ניו יורק ב- 1928. ארבע שנים לאחר מכן זכה למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות והביס במירוץ לבית הלבן את הנשיא המכהן הובר, על רקע השפל הכלכלי.

במהלך כהונתו הראשונה קידם את תכנית ה"ניו-דיל" שלו לשיקום הכלכלה, שזכתה לגיבוי של שני בתי הנבחרים. הוא העביר בתוך שבועות הצעות חוק והחלטות מכריעות, שכללו רפורמה בבנקאות, יצירת תשתית עצומה של עבודות ציבוריות וטוויית רשת ביטחון לחקלאות ולענפים נוספים. בהמשך, עם ההתאוששות הכלכלית, ערך רפורמות סוציאליות מרחיקות לכת בביטוח הבריאות, בשירות התעסוקה ובביטוח הלאומי.

רוזוולט חשש מעליית הטוטלריזם והפאשיזם בעולם והחל משנת 1937 הסב את תשומת לב הציבור למאורעות באסיה ובאירופה. על כך טענו מבקריו שהוא מחרחר מלחמה, אך הוא נבחר לקדנציה שניה בשנת 1936 בפער אדיר. המשברים הבינלאומיים באותן שנים הביאו לביסוס מעמדו מבית והוא ניצח גם בפעם השלישית והרביעית: רוזוולט היה לנשיא היחיד בהיסטוריה של ארה"ב שנבחר ליותר משתי קדנציות. לאחר מותו שונה החוק וכהונת הנשיא הוגבלה לשתי קדנציות.

תכניתו של רוזוולט להעניק סיוע רב לבריטניה ולרוסיה בתחילת מלחמת העולם השניה גררה ביקורת חריפה בתוך ארה"ב - עד למתקפה היפנית בפרל הארבור, שגררה את ארה"ב להשתתפות פעילה במלחמה. במהלך המלחמה דחק רוזוולט הצידה את ה"ניו דיל" על מנת להפנות את כל המשאבים לכלכלת המלחמה, שסייעה לבסוף לארה"ב לצאת מהמשבר הכלכלי והפכו אותה למעצמה. פגישותיו עם ווינסטון צ'רצ'יל ועם סטלין קבעו את הסדר העולמי לאחר המלחמה. הוא מת במפתיע מדימום מוחי ב-12 באפריל 1945 בביתו בג'ורג'יה לאחר ששב מוועידת יאלטה.

פחות משעתיים לאחר הודעת הבית הלבן על פטירתו של רוזוולט, סגן הנשיא הארי טרומן נשבע לנשיא ה-32 במספר של ארה"ב. טקס ההשבעה נמשך כדקה. טרומן הודיע כי לא ישנה את קבינט רוזוולט ובהצהרה הרשמית הראשונה שלו, התחייב הנשיא החדש להמשיך במאבק המלחמתי על לסיום מוצלח. דגלי ארה"ב המונפים על הבית הלבן ועל גבעת הקפיטול הורדו לחצי התורן כאות הוקרה לאחד הפוליטיקאים האהובים והמוערכים ביותר בזמן המודרני.

ארה"ב נסוגה מקמבודיה

ארצות הברית הודתה בתבוסה בקמבודיה וב-12 באפריל 1975 הסיגה את צוות השגרירות האמריקאית הנותר מהבירה פנום פן. 276 בני אדם הוטסו ממגרש כדורגל סמוך לשגרירות על ידי צי של 30 מסוקים. בין 276 אנשי השגרירות, היו גם 159 קמבודים שעבדו עם האמריקאים. עיתונאים זרים, שסיקרו את מלחמת האזרחים בין תנועת הח'מר רוז' הקומוניסטית לממשלת קמבודיה, הוצאו אף הם מהמדינה. היו שחששו כי מבצע הפינוי, שכונה "נסיגת הנשר", ימצא עצמו תחת אש הח'מר רוז', אי לכך, 300 נחתים חמושים הוצבו במגרש כדי להגן על המפונים.

בין המפונים נכללו גם בכירים בממשלה הקמבודית, בהם הנשיא המכהן. ראש הממשלה לונג בורט, נותר בקמבודיה. החלטתו הפתיעה רבים, במיוחד על רקע העובדה שהח'מר רוז' גזר דינו למוות עם התקדמות כוחותיו לעבר הבירה.

נסיגת ארה"ב מקמבודיה, החלטה אותה קיבל הנשיא דאז ג'רלד פורד, היאה לקיצה עוד מעורבות אמריקאית במלחמת אזרחים לא לה, שהסתיימה בכישלון. בין השנים 1970-1973, הפציצה ארה"ב בקמבודיה כדי למנוע מאויביה, הצפון וייטנאמים, מלבסס עצמם במדינה השכנה.

עם כניסת הח'מר רוז' לפנום פן ב-17 באפריל, הפכה האידיאולוגיה הקיצונית של המנהיג הרודן פול פוט בין השנים 1975 ו-1979 את המדינה הדרום אסייתית לשדה ניסויים קומוניסטי, שתוצאותיו היו כשני מיליון הרוגים ב"שדות ההרג", בין אם מהוצאות להורג או מרעב. פול פוט ראה ברעיון הקומוניסטי, שנהגה עבור חברה תעשייתית, גן עדן שמבוסס על חברה חקלאית, והורה על פינוי רוב הערים הגדולות, במטרה לבנות את המדינה מחדש בכפרים. שלטונו נחשב לאחד המדכאים במאה ה-20.

ב-1979, פלשה לקמבודיה וייטנאם ושלטון הח'מר רוז' נפל. ב-1991, נחתם הסכם שלום בקמבודיה בתיווך האו"ם, שהביא לסיומה של מלחמת האזרחים. ב-1997 נורשע פול פוט בבגידה ונזגר למאסר עולם. הוא מת באפריל 1998. בנובמבר 2007 עצרה משטרת קמבודיה את איאנג סארי, שר החוץ לשעבר בממשלת פול פוט. חודשיים קודם לכן נעצר "אח מספר 2", נואון צ'ה, שהיה עוזרו הבכיר של מנהיג הח'מר רוז'. בנובמבר 2007 כוחות משטרה עצרו את הנשיא לשעבר של תנועת הח'מר רוז', קייה סמפאן, החבר החמישי במעגל הפנימי של מנהיג התנועה פול פוט. בפברואר השנה, מאות בני אדם, חלק מהם ניצולים של המשטר הרצחני של הח'מר רוז', התאספו בהמוניהם על מנת לחזות בפתיחת המשפט הראשון של אחד ממנהיגי המשטר הקמבודי - קאינג גואק איב בן ה-66, הידוע בכינוי "דאץ' " -
הנאשם בפשעים נגד האנושות.

שיעור בחינוך מיני

ב-12 באפריל 1999 הפך נשיא ארצות הברית ביל קלינטון לנשיא הראשון במדינה שהואשם בביזיון בית המשפט. זאת כמובן על רקע עדותו השקרית במכוון בנוגע למערכת יחסיו עם מוניקה לווינסקי במהלך התביעה האזרחית בגין הטרדה מינית, שהגישה נגדו פולה ג'ונס. בפסיקה בת 34 העמודים, השופטת סוזאן וובר רייט מארקנסו האשימה את קלינטון בהפרת הוראותיה לספק עדות אמת בתצהיר מה-17 בינואר 1998.

לדברי רייט, התנהגותו של הנשיא היוותה הפרה של שלטון החוק ושל זכותה של התובעת פולה ג'ונס לדעת כל מידע עשוי להתגלות כרלבנטי לתביעתה. קלינטון נקנס בסכום של 90 אלף דולרים והתיק הופנה לבית המשפט העליון של ארקנסו לבירור נוסף.

בינואר 2001, יום לפני סיום כהונתו, הסכים קלינטון להשעייה בת חמש שנים של רישיון עריכת הדין שלו במדינת ארקנסו. בית המשפט ביטל בסופו של דבר את תביעתה של ג'ונס בגין הטרדה מינית. קלינטון וג'ונס חתמו על הסכם במסגרתו שילם לה הנשיא פיצויים בשווי 850 אלף דולרים.

ב-19 בדצמבר 2008 צוין עשור למשפט ההדחה של קלינטון, שהסתבך בשערוריית המין המפורסמת עם מוניקה לווינסקי. הדיון במשפט ההדחה של הנשיא קלינטון החל ב-18 בדצמבר 1998. השערורייה כיכבה בכותרות תקופה ארוכה ומשכה את תשומת לב העולם כולו.

קנת סטאר, התובע שניהל את משפט הדחת הנשיא קלינטון בעקבות פרשת לווינסקי, החזיק בבעלותו את השמלה הכחולה הידועה לשמצה עם כתם מנוזל הזרע של קלינטון. כתב האישום שגיבש סטאר נגד הנשיא היה בן 58 עמודים. בתחילה הכחיש קלינטון, תחת שבועה, כל מגע מיני עם לוינסקי. בשידור המפורסם מהבית הלבן, אמר קלינטון את אחד המשפטים שנכנסו מאז לדפי ההיסטוריה: "לא קיימתי יחסי מין עם האישה הזו, גברת לווינסקי". תחת הלחץ של סטאר, הודה קלינטון שהטעה את העם האמריקני ושיחסיו עם לוינסקי היו "בלתי הולמים". הוא הכחיש שנתן עדות שקר מפני שלפי דעתו, מין אורלי איננו מגע מיני.

עדות השקר של קלינטון הביאה לפתיחת משפט הדחה נגדו בקונגרס. בית הנבחרים קיים כמה דיונים, שהפכו לזירת התגוששות בין הדמוקרטים לבין הרפובליקנים. ב-19 בדצמבר 1998 החליט בית הנבחרים ברוב של 221 מול 212 להדיח את קלינטון, שהפך לנשיא השני בהיסטוריה שהוחלט על הדחתו אחרי אנדרו ג'ונסון ב-1868.

מוניקה לווינסקי, יהודיה-אמריקאית שאפתנית, עבדה בבית הלבן בתור מתמחה בזמן הכהונה הראשונה של קלינטון. במהלך תקופה זו, היא ניהלה רומן קצרצר עם הנשיא. לווינסקי אף הודתה שהם ביצעו מין אורלי בחדר הסגלגל. הודאה זו הובילה לניסיון הדחתו של מנהיג העולם החופשי באשמת עדות שקר ושיבוש הליכי משפט בנוגע לפרשה. עם זאת, ב-12 בפברואר 1999, זיכה הסנאט את קלינטון ברוב של 55-45.

באו לעולם

הרבי הנקוק (1940 - ) - מוזיקאי ג'אז ומלחין זוכה פרס הגראמי משיקגו, אילינוי. הרבי הנקוק נחשב לאחד הפסנתרנים החדשניים ביותר בג’אז בשליש האחרון של המאה ה- 20

לי ז'ונג-ווק (1945 - 2006 ) - ראש ארגון הבריאות העולמי לשעבר

טום קלנסי (1947 - ) - מחבר רבי המכר ואחד מהסופרי ספרי המתח המצליחים בתקופתנו

דיוויד לטרמן (1947 - ) - קומיקאי ומנחה טלוויזיה אמריקני. הנחה את תוכנית האירוח המאוחרת של רשת NBC, "לייט נייט"

שאנון דוהרטי (1971 - ) - שחקנית אמריקאית המוכרת הודות לדמותה של "ברנדה" מ"בברלי הילס 90210"

הלכו לעולמם

סנקה (3 לפנה"ס – 65 לספירה) - לוקיוס אנאוס סנקה, נודע גם כסנקה הצעיר היה פילוסוף, מדינאי, ומחזאי רומאי

פרנקלין רוזוולט (1882 - 1945 ) - הנשיא ה-32 של ארה"ב

ווינטון קלי (1931 - 1971 ) - פסנתרן ג'אז מפורסם

אבי הופמן (1936 - 1989 ) - פעיל פוליטי רדיקלי, שפעל בארצות הברית למען זכויות אדם ונגד מלחמת וייטנאם. מייסד וראש ארגון ה"ייפיז" בשנות הששים של המאה העשרים. כינה את עצמו בשם "לוחם דרכים יהודי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully