וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה לבג"ץ: לאסור כליל פיטום אווזים בישראל

תמר נהרי

25.11.2001 / 16:47

ארגון נח טוען כי התקנות לפיטום אווזים עומדות בסתירה לחוק צער בעלי חיים; המאבק נגד הפיטום נמשך כבר שבע שנים; 12 ארצות אסרו לחלוטין את פיטום האווזים, הגורם להם סבל רב

ארגון "נח", ההתאחדות הארצית של הארגונים למען בעלי החיים, הגיש הבוקר עתירה לבג"צ נגד התקנות לפיטום אווזים. לטענת העותרים, המבקשים לאסור כליל את הפיטום בישראל, התקנות מתירות פיטום ובכך הן עומדות בסתירה לחוק צער בעלי-חיים. טרם הוגשו כתבי הגנה ולא נמסרה תגובת משרד החקלאות לידיעה.

בעתירה מצוטטת גם עמדתו של ד"ר חגי אלמגור, הממונה על אכיפת תקנות חוק צער בעלי-חיים מטעם משרד החקלאות, המביעה התנגדות לתקנות המאפשרות פיטום אווזים. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד אהוד פלג ועו"ד דני שרמן, ובסיוע עמותת אנונימוס שאספה ראיות רבות על הפיטום בארץ.

מאבק ממושך

המאבק נגד פיטום האווזים בארץ החל ב-94', כשפעילי ארגון נח הגישו תלונה למשטרה בדרישה לחקור את המפטמים, בחשד לעבירה על חוק צער בעלי חיים. התיק נסגר, והוגש ערר ליועץ המשפטי לממשלה. תשובת היועץ, לדברי עו"ד פלג היתה, כי "הפיטום אינו אכזרי".

ב-99' נעשתה פניה נוספת ליועץ המשפטי, שגובתה הפעם בראיות מסוגים שונים לייסורים שנגרמים כביכול לאווזים המפוטמים. הפניה הזאת נענתה, לדברי עו"ד פלג, בטענה שנערך דיון בנושא, אך הוא "חסוי בפני הציבור". פניה זהה למשרד החקלאות לא נענתה אף היא.

בעקבות כשלון הפניות הוחלט, לפני כשנה וחצי, לעתור לבג"ץ בנושא. הפניה הראשונה לבג"ץ הביאה לשינוי תקנות משרד החקלאות באשר לפיטום האווזים, תקנות שאושרו על ידי ועדת החינוך של הכנסת, הממונה על יישום חוק צער בעלי חיים, בינואר השנה. לדעת ארגוני בעלי החיים התקנות החדשות אינן ישימות ואין דרך לאוכפן. לאחר אישורן קבע בג"ץ כי אם ברצונם של הארגונים לשנות אותן, עליהם לעתור בשנית. בעקבות זאת נעשתה העתירה הנוכחית, הפעם בדרישה לאיסור גורף של הפיטום.

1 מכל 8 אווזים מת במהלך הפיטום

הליך הפיטום כולל האכלה בכפיה של תערובת שמשקלה עד שליש ממשקל האווז באמצעות צינור מתכת דרך וושט האווז הישר לקיבתו. הפיטום גורם לגידול הכבד לכדי פי עשרה מגודלו הטבעי ולהתנוונותו, לפציעות ולקרעים בוושט, בכבד ובמעיים ולהתבקעות מערכת העיכול, לקשיים בנשימה ולקריסה של כל מערכות הגוף. אחד מכל שמונה אווזים מת בהלך הפיטום.

מטרת הפיטום היא יצירת מאכל הגורמה "פואה גרה", שבמהותו אינו אלא כבד מנוון ושומני, הנחשב שמן ולא בריא. בישראל מפוטמים מדי שנה מאות אלפי אווזים ועשרות אלפי ברווזים (מולרדים). העתירה מצטטת חוברת הדרכה של משרד החקלאות, בה כתוב: "אווז מפוטם כהלכה: הנוצות רטובות; נוצות-הזנב פרוסות; נושם בכבדות. המקור חיוור, מתקשה בהליכה אפילו לשוקת-המים. איננו מעכל יותר."

לפחות 12 מדינות באירופה (אנגליה, שוויץ, אוסטריה, דנמרק, נורבגיה, גרמניה, לוקסמבורג, פולין, פינלנד, צ'כיה, איטליה ושבדיה) אסרו את פיטום האווזים בשטחן. בפולין נאסר הפיטום למרות שתעשייה גדולה ומשגשגת של פיטום אווזים בשטחה. איטליה חוקקה השנה חוק האוסר על פיטום אווזים, אשר ייכנס לתוקפו עוד שלוש שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully