וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: רוב הדרוזים נגד גיוס חובה לצה"ל

קובי מנדל

7.4.2009 / 18:45

מסקר שנערך באוניברסיטת חיפה, עלה כי שני שליש מהדרוזים לא רוצים חוק המחייב את בני העדה לשרת. "הממצאים מעידים על משבר"

כמעט שני שליש מהציבור הדרוזי בישראל לא היה רוצה לראות חוק המחייב את בני העדה לשרת בצה"ל, כך עולה מסקר דעת קהל בעדה הדרוזית, שנערך באוניברסיטת חיפה. אחד מעורכי הסקר, פרופ' מאג'ד אלחאג' שמכהן גם כנשיא ודיקן המחקר באוניברסיטה, אמר כי "הממצאים מלמדים על משבר רב-מימדי הקיים כיום בקרב הדרוזים בישראל ביחסם לממסד ולמדינה".

הסקר, שאותו ערך פרופ' אלחאג' יחד עם ד"ר נואהד עלי, נערך בקרב מדגם מייצג של 405 משיבים דרוזים מ-18 יישובים ברחבי המדינה והוא הראשון מסוגו שמתמקד אך ורק בבני העדה הדרוזית. ממהמצאים עולה עוד כי רק 36% מהדרוזים תומכים להשאיר את גיוס החובה בקרב בני העדה הדרוזית, בעוד ש-47% טענו כי יש להפוך את השירות להתנדבותי ו-17% ציינו שיש לבטל את הגיוס כליל.

עם זאת, המרואיינים ציינו ששילוב דרוזים בעמדות גבוהות במדינה, משפיע באופן חיובי ליחסם עם הממסד. 70.5% ציינו את מינוים של קצינים בכירים דרוזים בצבא, כמה שמשפיע על יחס חיובי כלפי הממסד ו-61.4% ציינו לחיוב מינוי סגן שר דרוזי. לדברי החוקרים, הניכור כלפי הממסד בא לידי ביטוי גם בשאלת הזהות. 81.4% ענו שחושב להיות דרוזים במידה רבה. הזהות הערבית היתה במקום השני, כש-64.4% ענו שחשוב להם להיות בני העם הערבי במידה רבה והזהות הישראלית באה רק במקום השלישי, כש-59% ענו שחשוב להם להיות ישראלים במידה רבה.

עוד עלה בסקר כי רק 32.7% ענו כי חשוב להם להיות פלסטינים במידה רבה. החוקרים הוסיפו כי הסקר מצביע על עמדות ליברליות ופתיחות בנושאים חברתיים. כך לדוגמה, 86.6% מהדרוזים הם בעד מתן זכות ירושה לנשים דרוזיות. 95.5% בעד זכותה של האישה הדרוזית לעבוד בתוך היישוב ו-73% תמכו בזכות האישה לעבוד גם מחוץ ליישוב. יותר מ-81% תמכו בזכות הנשים להוציא רישיון נהיגה ו-69% מוכנים להצביע לרשימה בראשות אישה בבחירות לראשות המקומית. עם זאת, 42.7% אמרו שהתפקיד הראשי של האישה צריך להיות כאם וכעקרת בית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully