וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים מזהירים: השווקים מועדים לירידות

אשר שכטר

7.4.2009 / 12:26

חשש בקרב בכירים בשוק הפיננסי בארה"ב: הראלי הסתיים, גל ירידות צפוי בשבועות הקרובים

חודש מארס היה אומנם החודש הטוב ביותר עבור וול סטריט מזה 70 שנה ועבור השווקים המתעוררים מזה עשור, אך יותר ויותר קולות – בהם ה"וול סטריט ג'ורנל", ה"אקונומיסט", ג'ורג' סורוס ומארק פאבר - מעריכים כעת כי הראלי בשווקים הסתיים וכי הירידות בשוקי המניות העולמיים צפויות לחזור ביתר שאת, בעקבות המשבר הכלכלי והשחיקה הצפויה ברווחי החברות עם פתיחתה של עונת הדו"חות בוול סטריט.

מדד דאו ג'ונס זינק ב-22.5% ב-19 ימי המספר האחרונים – הראלי החד ביותר של המדד מאז 1938, ומדד S&P 500 זינק באותה תקופה ב-24.5%. עם זאת, העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מיהר להכריז היום כי גם בנובמבר 2008 נרשם ראלי בוול סטריט שהביא את מדד S&P 500 לזינוק של 21% בתוך 17 יום, לפני שהתפוגג בתחילת ינואר והמדד נפל לשפל של 12 שנים. גם בין 1930 ל-1932, שיא השפל הגדול, רשמו מדדי המניות בוול סטריט חמש תקופות ראלי בהן עלו ב-20% או יותר, לפי "אקונומיסט".

בנובמבר התבסס הראלי על בחירתו של ברק אובמה לנשיא ארה"ב והכרזתו כי טימותי גייתנר ישמש כשר האוצר בממשלו, בנוסף לחילוץ סיטי והבטחות להימנע מענקיות הרכב האמריקאיות ג'נרל מוטורס וקרייזלר להכריז על פשיטת רגל, בעוד שהראלי הנוכחי מתבסס על הודעותיהם של בנקים כמו סיטי, בנק אוף אמריקה, דויטשה בנק, ברקליס וקרדיט סוויס כי חזרו לרווחיות בחודשיים הראשונים של 2009. לפי ה"ג'ורנל", למרות האופטימיות בינואר ופברואר דיווחו בנקים אחדים על הרעה בתנאים הכלכליים בחודש מארס.

אתר האינטרנט של המגזין "אקונומיסט" ציטט את הבנק הצרפתי סוסייטה ז'נרל, אשר הגדיר את הראלי הנוכחי כ"מירוץ לפסולת" (dash for trash), מאחר שמניות הפיננסים – אלה שנפלו בחדות בין ה-1 בינואר ל-9 במארס – זינקו מאז ב-63%, למרות הציפיות לירידה משמעותית ברווחי החברות בשנה הנוכחית. לפי תחזיות בלומברג, רווחי החברות במדד S&P 500 יצנחו ב-37% ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל ב-2008. לפי התחזיות, ברבעון השני ייפלו רווחי החברות ב-31% וברבעון השלישי הרווחים יירדו ב-18%.

"ראלי נוסף יירשם ביולי"

המשקיע מארק פאבר, אשר צפה את הראלי הנוכחי בשוקי המניות בארה"ב והמליץ על רכישת מניות אמריקאיות, אמר היום בראיון לבלומברג כי מדד S&P 500 עשוי לרדת כעת ב-10% לרמה של 750 נקודות לפני שישוב לעליות בקיץ. "אנו זקוקים לתיקון מסוים, של 5%-10%, ואחריו יירשם ראלי נוסף ביולי. הנתונים המקרו-כלכליים אמנם לא יהיו טובים, אך קצב החדשות הרעות יאט טיפה", אמר פאבר.

המשקיע המיליארדר ג'ורג' סורוס אמר גם הוא אתמול בראיון לבלומברג כי הראלי בן ארבעת השבועות בארה"ב אינו תחילתו של שוק שורי, מאחר שהכלכלה האמריקאית עדיין נמצאת במיתון. "זהו ראלי של שוק פרי משום שעדיין לא הצלחנו להחיות את הכלכלה. זהו לא משבר כלכלי הדומה למשברים הכלכליים האחרים שחווינו במהלך חיינו – הכלכלה ממשיכה לסגת, ויש חשש שארה"ב תיכנס לשפל כלכלי", אמר סורוס.

כלכלני מורגן סטנלי הזהירו אתמול כי הירידות בשוקי המניות בעולם עדיין רחוקות מסיום, והורידו את המלצתם לשוקי המניות מ"נייטרלי" ל"משקל חסר". דו"ח של מורגן סטנלי קבע כי "השוק הדובי רחוק מסיום" וכי שלושת המדדים המרכזיים המבשרים על כך ששוקי המניות הגיעו לתחתית – רווחי החברות, שוק הדיור בארה"ב ומאזני הבנקים – טרם התקרבו מספיק לרמת שפל המצביעה על התאוששות. "השוק הדובי עוד לא הסתיים. שלושת הרמזורים הללו לזיהוי סוף השוק הדובי עדיין לא מהבהבים באור ירוק. אנחנו רוצים להמתין לכך שנתוני היסוד יהיו קרובים יותר לתחתית לפני שנוכל לגלות אופטימיות רבה יותר", נאמר בדו"ח. אתמול נפלו המניות בארה"ב לראשונה זה חמישה ימים, בשל החששות כי הצעדים אותם נקטה ממשלת ארה"ב לא יספיקו כדי לסייע לבנקים לגייס כמות גדולה של הון, ולכסות על ההפסדים מהחובות האבודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully