וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקווה במאבק במלריה: חומר הדברה חדש

טלי גולדשטין

7.4.2009 / 12:33

החומר החדש אמור לחסל רק יתושות מבוגרות האחראיות על העברת הנגיף לבני האדם. מעל מיליון מתים מהמגפה מדי שנה

פריצת דרך במאבק נגד מגפת המלריה: מדענים ייצרו חומר הדברה המיועד במיוחד לחיסול יתושים מבוגרים יותר. לפי דיווח העיתון הבריטי ה"אינדיפנדנט", המדענים סבורים כי חומר זה יעיל בהרבה מחומרי ההדברה הקיימים כבר בשוק.

את נגיף המלריה נושאות יתושות מבוגרות ומעל מיליון בני אדם מתים כל שנה מהמגפה לאחר שנעקצו. חומרי ההדברה הקיימים מחסלים יתושים בכל הגילאים וכתוצאה מכך, הם הופכים במהרה לבלתי יעילים בשל העובדה שהיתושים מפתחים חסינות נגדם. למעשה, חיסול יתושים צעירים רק מעודד את הגידול ברבייה.

לנוכח חוסר היעילות של חומרי ההדברה, החלו מדענים לפתח את חומר ההדברה המיוחד, ההורג יתושים שהגיעו לגיל בו הם יכולים להעביר את הנגיף לבני האדם. "אם נחסל רק את היתושים המבוגרים, נוכל לשלוט במלריה ולפתור את בעיית החסינות לחומרים", אמר אנדרו ריד, פרופסור לביולוגיה. "זוהי אחת האירוניות של מגפת המלריה. מרבית היתושים אינם חיים מספיק זמן כדי להעביר את הנגיף, אך המעטים שכן, גורמים לנזק רב", הוסיף.

ממחקר שפורסם בכתב העת המקוון "פבליק לייבררי אוף סיינס", עולה כי חומרי ההדברה הקיימים אינם משפיעים על היתושים, מכיוון שהיתושים הצעירים כבר נולדים עם מערכת חיסונית שחסינה בפניהם. מאות מיליוני בני אדם חולים במלריה מדי שנה, ולפחות מיליון מהם מתים מהמחלה. 90% מהמקרים הם באפריקה, רובם בקרב ילדים מתחת לגיל חמש. אף שהמאמצים להדביר את המחלה נמשכים כבר יותר ממאה שנה, היא נותרה אנדמית במקומות רבים והיא נפוצה במיוחד במרכז אפריקה.

מספר עובדות על יתושי המלריה:

רק יתושות מעבירות את הנגיף הקטלני, מכיוון שהן זקוקות לדם שלנו על מנת לייצר ביצים.

היתושות מוצאות את הפונדקאי האנושי על ידי הרחת דו תחמוצת הפחמן בנשימה.

כשהיתושה מתבגרת, היא בוחרת את הפונדקאי שלה לפי ריח גוף ומראה, דבר המסביר מדוע אנשים מסוימים נעקצים יותר מאחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully