וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ז'אן ד'ארק מצומת שוקת

רמי שני

7.4.2009 / 8:26

לא רוחות קדושים הובילו את הנערה הבדואית לבצע פיגוע בשבת האחרונה, אלא סביר להניח שהיה זה תא משפחתי, שהחליט לוותר על נאמנותו למדינה שמעולם לא היתה נאמנה לו

עוואד באסמה אל נאברי, רקמה לעצמה חלום ובו היא, הנערה הקטנה מהישוב הבדואי חורה שבנגב, תרשם בדפי ההיסטוריה לפחות כמו העלמה מאורליאן, המנהיגה הצרפתית ז'אן ד'ארק. בשלב הזה, לא ברור מה היא סיפרה לבני משפחתה. לא ידוע אם גם לאוזניה הגיעו קולות של קדושים מוסלמים, שציוו עליה ללכת להנהיג את ההתקוממות העממית הערבית נגד הכובש היהודי. סביר יותר להניח, שבהשפעת גורם כלשהו, היא שוטטה ברשת האינטרנט ולמדה שם על סבלם של המוסלמים החיים בישראל.

חוקרי פרשת הפיגוע שניסתה אל נאברי לבצע בבסיס משמר הגבול בצומת שוקת ביום שבת האחרון, אינם מוציאים מכלל אפשרות, שההשפעה הגדולה ביותר עליה, הגיעה מהסביבה הקרובה: המשפחה. בבקשת המעצר שהגישה המשטרה נגד הוריה של הנערה בת ה-16 ודודה, נאמר במפורש שהמסמכים שנמצאו בביתם מצביעים על קשר לארגון החמאס.

החוקרים לא מסתפקים בתרגום המסמכים והמכתבים שנמצאו. הם מבקשים לדעת, האם מדובר ביחידת קצה של התארגנות רחבה הרבה יותר, או שזהו תא משפחתי, שהחליט לוותר על נאמנותו למדינה, כפי שמנהיגי הבדואים מציגים את המגזר, ולצרף את עצמו כתשתית בעלת אופי של גיס חמישי לארגוני החבלה הפלסטינים ביהודה, שומרון ורצועת עזה.

השאלות הראשונות הנשאלות לאחר האירוע, קשורות לאפשרות של התארגנות שכזאת: הטמעת ערכי שטנה למדינה ולשלטון המרכזי, יצירת מנוף אישי בנערה צעירה, המוביל לפעולה ממשית נגד מוסדות המדינה, הפעלת תשתית למיון, הדרכה והכשרה, תכנון ואיסוף מודיעין חיוני, הצטיידות באמצעי לחימה וסיוע בהוצאה לפועל של נסיון הפגיעה. כל אלו מחייבים דבר נוסף: מימון.

נורה אדומה בשולחן הממשלה

חלק מנדבכי התשובות, קלים לאיתור: חשיפה לדעות קיצוניות, לצד הצגת התנהגות המדינה כלפי הבדואים בנגב ובישראל בכלל, נותן מענה לצורך שבהטמעת הערכים ויצירת כר ערכי נוח לגיוס לצורך ביצוע פגיעה משמעותית במחוללי האפליה נגד המגזר. אלה יכולים לבוא מבית הספר, מתנועת הנוער או מהמשפחה הקרובה. שני הראשונים נמצאים או אמורים להיות תחת פיקוח של משרד החינוך. נותר איפוא התא המשפחתי, שאיפשר ככל הנראה לצעירה ללמוד על מעמדה מכלים נטולי יכולת ביקורתית.

הכשרה והדרכה, ניתן להשיג באזור חורה, בפשטות יחסית. הכפר שוכן במורדות הדרומיים של הרי חברון וניתן להגיע אליו בקלות מהשטח הפלסטיני. אין להוציא מכלל אפשרות אם כך, שמדריך פעילי חבלה, שעימו יצרה המשפחה קשר, הגיע לבית המשפחה כדי להכין את הנערה ל"משימת חייה". אם אכן היה גורם כזה, אפשר שהוא הביא אותה למקומות בהם תוכל להתאמן בירי ובביצוע פעולות חבלניות, החל מפעולות פשוטות כמו הפצת חומרי הסטה וכלה במורכבות ומסובכות יותר, כהכנת אמצעי לחימה ושימוש בהם וכן, תכנון והוצאה לפועל של פיגועים.

חלק מפעולות החקירה, מנסות ככל הנראה להתמקד בדרכי מימון התנהלות התא המקומי המשפחתי. גילוי קצה חוט, יכול להוביל לגורם המכוון וממנו אל התארגנויות נוספות שנמצאות ככל הנראה בסביבת קו התפר, בפזורה הכפרית או במקומות דומים אחרים.
עוואד באסמה אל נאברי, לא תהיה ז'אן דארק ולא תוביל מחתרת ואחריה גייסות לוחמים לשחרור מעול הכיבוש. לכל היותר, היא הולידה חלומות בליבם של בני דורה ואפשר שהם ינסו להוציא את הרעיון שלה אל הפועל. הדבר מחייב הידלקות נורה אדומה אצל האחראי על הטיפול במגזר סביב שולחן הממשלה, משום שמצוקה המולידה פעילות מעשית נגד השלטון עלולה להיות מסוכנת ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully