וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל עקיבא לטובה

6.4.2009 / 19:08

עקיבא אריה ויס הצליח לסחוף אחריו את יהודי יפו, ולהקים את העיר העברית הראשונה

עקיבא אריה ויס היה אדריכל ומתכנן ערים שיזם את הקמתה של אחוזת בית, ממנה התפתחה העיר תל אביב. ויס, שנולד ב-1868 ונפטר ב-1947, עלה לארץ מבלארוס ב-1906. כבר ביום עלייתו השתתף ויס באסיפת יהודי יפו, והציע למשתתפים לקנות יחדיו אדמה ולבנות עליה עיר עברית מודרנית. ההצעה התקבלה בסופו של דבר, והאגודה נוסדה. רעיונו של ויס היה חדשני, כיוון שעד אז נוסדו בעיקר שכונות קטנות וצפופות ללא תכנון מוקדם, כמו נווה צדק.

שלוש שנים אחרי שהחלו בעבודה המייגעת, ב-11 באפריל 1909 התכנסה הקבוצה בחולות שמצפון ליפו כדי להקים באופן רשמי את העיר החדשה. המקום בו עמדו הוא היום חלק משדרות רוטשילד, בסמוך למגדל המים הראשון של תל אביב.

עקיבא אריה ויס ערך את הגרלת המגרשים לשכונה בעזרת צדפים שנאספו מהחוף בו עמדו. ויס אסף צדפים לבנים ואפורים על חוף הים, על גבי הצדפים הלבנים רשם את שמות חברי האגודה הזכאים להשתתף בהגרלה, ועל האפורים את מספר המגרש. ילד אחד הוציא את הצדפים האפורים, וילד אחר הוציא את הצדפים הלבנים, וכך קיבלה כל משפחה מגרש.

ויס עמד בראש האגודה וניהל אותה במשך ארבע שנים, במהלכן פעל להשגת הלוואה מהקרן הקיימת ופיקח על עבודות הפועלים וסלילת הרחובות. את משכנה החדש באחוזת בית הקימה משפחת ויס ברחוב הרצל 2. באותה עת נולדה לויס בתו השביעית, לה הוחלט לקרוא "אחוזבית" (נהגה אחוזבת, בדומה לאליזבת), והיא הבת הראשונה שנולדה בעיר העברית הראשונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully